سلامت نیوز : سی و یکم خرداد آخرین مهلت خودروسازان برای کسب استاندارد یورو 4 است؛ فرصتی که بارها با فشار خودروسازان و تصویب هیئت دولت تمدید شده است. اما این بار مسئولان محیط زیست هشدار داده اند اگر خودروسازان این استاندارد را کسب کنند از ابتدای تیرماه خودروهای پژو، پراید و وانت پیکان شماره گذاری نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ شاید هیچکس فکرش را نمی کرد که کسب استاندارد یورو 4 برای خودروهای داخلی آنقدر سخت باشد که به ماجرایی دنباله دار تبدیل شود. موضوعی که هربار به تعویق افتاده و خودروسازان توانستند سه بار با تمدید مهلت اجرای قانون فرصتی دیگر برای تولید خودرو با استاندارد یورو 2 به دست آورند. این موضوع باعث شده است که مسئولان محیط زیست که متولی اجرای قانون هستند بارها اعلام کنند، نمی توانند مقابل خودروسازان در هیئت دولت مقاومت کنند. گویی امروز نیز که آخرین مهلت خودروسازان برای اجرای این قانون است باید منتظر چهارمین مهلت دولت به خودروسازان باشیم چرا که هیچ دود سفیدی از کارخانه خودروسازان مبنی بر تولید خودرو با استاندارد یورو 4  بیرون نمی آید. 

محیط زیست: این بار کوتاه نمی آییم

این بار قائم مقام محیط زیست با اعلام اینکه امروز آخرین مهلت برای خودروسازان است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی شود، گفت: خودرو سازان باید بدانند این مصوبه دیر و زود دارد اما سوخت و ساز ندارد و سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد خورو سازان بیش از این از طریق راههای غیر متعارف و یا به تعویق انداختن مصوبات دولت با سلامتی و جان مردم بازی کنند.در صورت عدم ارتقای سطح استاندارد خودروها، خودروها از سوی پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری نمی شوند. تاکنون حدود 30درصد از خودروهای تولید داخل موفق با اخذ استاندارد یورو 4 شده‌اند و 70درصد باقی مانده با استاندارد یورو 4 انطباق نیافته اند. این بار دیگر کوتاه نمی آییم و امیدواریم خودروسازان به تعهداتشان عمل کنند.

در همین حال وی از عدم شماره گذاری خودروهایی مانند پژو،پراید و وانت پیکان خبر می دهد. خودروهایی که پر تیراژترین خودروهای کشور بوده و از همین رو به دلیل نداشتن استانداردها آلاینده ترین خودروهای کشور محسوب می شوند.

خودروسازان: تحریم هستیم نمی توانیم قانون را اجرا کنیم

در حالی که قانون به خواست خودروسازان هر بار تغییر می کند، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان مدعی است که به علت عجله محیط زیست شماره گذاری خودروها در ابتدای سال 92 متوقف شد. هرگاه بتوانیم سوخت با استاندارد یورو 4 را تولید کنیم می توانیم استاندارد یورو 4 را در خودروها اجرایی کنیم. وقتی سوخت مناسب نداشته باشیم موتور خودرو با استاندارد یورو 4 دچار مشکل می شود.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در مورد این موضوع مورد مناقشه می گوید: ارتقاء به یورو 4 از یک سو موجب افزایش قیمت میانگین 700 هزار تومانی خودروها شده و از سوی دیگر به دلیل عدم توزیع سوخت متناسب با آن، آسیب دیدگی موتور و کاتالیست خودرو را به دنبال خواهد داشت که همین موضوع هزینه‌های مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد کرد.

وزارت نفت:سوخت یورو 4 تولید شد

خودروسازان عرضه نشدن سوخت با کیفیت یورو 4 را یکی از مهمترین راهکارها برای گرفتن مهلت دوباره  عنوان می کنند و معتقدند وزارت نفت نمی تواند این سوخت را تولید و عرضه کند، اما تنها دو روز مانده به آخرین مهلت خودروسازان، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت با اشاره به تولید و عرضه بنزین یورو 4 تاکید کرد: روزانه 50 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 تولید می شود و در 90 جایگاه تهران و کرج و اهواز نیز آغاز شده است. فکر نمی کنیم در مورد تامین این نوع بنزین با مشکل روبرو شویم.

حال به نظر می رسد قانونی که باید درسال 91 اجرا می شد و با فشار خودروسازان تا کنون سه بار اجرای آن به تاخیر افتاده است بار دیگر سر و صداهای زیادی به پا می کند. عده ای از مدیران خودروسازی در حال رایزنی در وزارت صنعت، معدن تجارت و هیئت دولت کنونی هستند تا بتوانند بار دیگر امضای احمدی نژاد یا معاون اولش را پای مصوبه تعویق زمان اجرا بیاندازند تا بتوانند پس از رایزنی از جبهه دیگر با رئیس جمهور منتخب ملت، از او نیز برای نیمه دوم سال مهلت بیشتری بگیرند. موضوعی که هنوز از سوی حجت الاسلام دکتر روحانی واکنشی را در پی نداشته است. اگرچه او در کارزار مبارزات انتخاباتی اش بارها بر حمایت از محیط زیست تاکید کرده بود.

پلیس: فقط قانون را اجرا می کنیم

در این میان همه منتظر هستند تا ببینند واکنش پلیس  روز شنبه در برابر خودروسازان چیست. موضوعی که می تواند از شماره گذاری روزانه 1000 خودرو جلوگیری کند. رئیس پلیس راهور کشور پیش از این در مورد عدم شماره گذاری خودروهای فاقد یورو 4 گفته بود: پلیس تنها به عنوان مجری، قانون را اجرا می کند. در فروردین ماه نیز به درخواست محیط زیست شماره گذاری خودروها متوقف شد. البته خودروسازان بازهم مهلت گرفته و شماره گذاری از سر گرفته شد. فکر میکنم خودروسازان بازهم با درخواستی از دولت مهلت بگیرند که امیدوارم این بار دولت در برابر آنها مقاومت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha