سلامت نیوز : سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت نظارت دولت و وزارت بهداشت بر توزیع دارو، اظهار کرد: اگر وزارت بهداشت و دولت بتوانند با کوچک‌سازی نظارت بیشتری بر توزیع دارو،که به نظر می‌رسد ناعادلانه است، داشته باشند قطعا تبعیض‌هایی که شرکت‌های دارویی انجام می‌دهند، از بین خواهد رفت.

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به امتیازاتی که برای داروخانه‌های روستایی و مناطق محروم در آیین‌نامه داروخانه‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: امتیازات در نظر گرفته شده در آیین‌نامه داروخانه‌ها متن قانونی دارد اما متاسفانه بسیاری از این امتیازات تحقق نیافته است در واقع نوسانات درآمدهای دولت و عدم توجه دولت به این قضیه، آنچه که در چارچوب قانونی باید در اختیار این افراد قرار می‌گرفت، انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی امکاناتی را برای افرادی که تصدی داروخانه‌های روستایی را بر عهده دارند، در نظر گیرد که نیازمند نظارت مطلوب است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت با تاکید بر اینکه از دولت آینده انتظار می‌رود به حوزه بهداشت و درمان نگاه ویژه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: باید تیمی کارآمدتر و به دور از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای مباحث مربوط به حوزه بهداشت و درمان از قبیل توزیع داروها،‌ در اختیار گذاشتن امکانات و پروانه‌های خارج از نوبت به افرادی که تصدی داروخانه‌های روستایی را بر عهده دارند پیگیری کند تا وضعیت نابسامان حوزه بهداشت و درمان بهتر سر و سامان گیرد.

قربانی با اشاره به عدم توزیع مطلوب دارو، اظهار کرد: در این مقوله دو شاخصه را باید در نظر بگیریم؛ از یک سو شاهد توزیع ناعادلانه دارو هستیم که می‌تواند به هر دلیلی باشد، حال گفته شود مافیایی در پشت آن قرار دارد یا رانتی صورت گرفته است اما آنچه مسلم است اینکه توزیع خوب داروها در سطح کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دولت و وزارت بهداشت می‌توانند ضمن کوچک‌سازی، بعد نظارتی خود را تقویت کند و اگر دولت بتواند ابزارهای نظارتی‌اش را تقویت کند قطعا توزیع دارو نیز بهتر و اصولی‌تر انجام خواهد شد و به توزیع عادلانه ثروت نیز می‌انجامد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره لزوم بازنگری در آیین‌نامه داروخانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر قوانین جامعی وجود دارد اما یکی از مشکلات، تعدد قوانین در این زمینه است یعنی قوانینی که وجود دارد اگر به درستی اجرا شوند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصریح کرد: همان‌طور که اشاره شد امتیازات ویژه‌ای برای داروخانه‌های روستایی لحاظ شده اما متاسفانه اجرایی نشده است و اگر اجرایی شود مشکلات موجود قطعا برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha