سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اختصاص یارانه دارو به خانوارها باید در مجلس بررسی شود٬ گفت: دولت باید در خصوص واریز یارانه دارو٬ با ارایه طرح‌ خود تاییدیه مجلس را دریافت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ عبدالرحمان رستمیان در مورد واریز یارانه دارو به حساب خانوارها٬ افزود: مسئولان بهداشت و درمان نمی‌توانند بدون هماهنگی مجلس و ارایه برنامه‌های خود٬ دست به چنین اقدامی بزنند.

وی با بیان اینکه هنوز معلوم نیست یارانه دارو قرار است چگونه پرداخت شود٬ ادامه داد: باید میزان اعتبارات و نحوه پرداختی آن به حساب خانوارها یا پوشش بیمه‌ای آن٬ در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مشخص و بررسی شود و نمی‌توان بدون انجام کار کارشناسی دست به اقدامی شتابزده زد.

رستمیان با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند بدون مشورت با مجلس تصمیم گیرد٬ تصریح کرد: دولت باید در خصوص واریز یارانه دارو٬ با ارایه طرح‌ خود٬ تاییدیه مجلس را دریافت کند تا از حمایت نمایندگان برخوردار شود.

وی درباره چگونکی نحوه اختصاص یارانه دارو به خانوارها، تاکید کرد: باید بررسی شود که آیا بهتر است فرانشیز دارو کم شود یا یارانه دارو به حساب خانوارها ریخته شود، به عبارتی در پرداخت یارانه دارو باید تصمیم گیری شود که بهتر است به صورت نقدی به خانوارها پرداخت شود یا به حساب بیمه‌ ها واریز شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه کم کردن فرانشیز  تاثیر زیادی در کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه‌های دارویی دارد٬ یادآور شد: در حال حاضر یا برخی از داروها و خدمات درمانی بیمه نیستند یا اگر هم بیمه باشند سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمانی زیاد است درحالی که اگر بیمه‌ها را تقویت کنیم می‌توانیم بسیاری از معضلات بهداشت و درمان را رفع کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که پرداخت یارانه دارو به خانوارها تا چه حد می‌تواند افزایش هزینه های درمان را جبران کند٬ تصریح کرد: در این زمینه باید کار کارشناسی کرد ولی به نظر می‌رسد بهترین اقدام، پرداخت یارانه دارو به بیمه‌ها است زیرا به طور مستقیم بر کاهش فرانشیز و قیمت داروها تاثیرگذار خواهد بود.

رستمیان تاکید کرد: امروزه افزایش قیمت داروهای داخلی چیزی حدود 30 الی 70 درصد است که این مهم به دلیل نبود نظارت٬ بیش از سطح تورمی است که در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ما افزایش بیش از 30 درصد قیمت دارو را قبول نداریم و اگر این افزایش انجام گیرد مسئولان بهداشت و درمان موظفند تا نسبت به آن توضیح دهند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مسئولان وزارت بهداشت نزدیک به 2200 میلیارد تومان برای یارانه دارو بودجه در نظر گرفته‌اند در حالی که مبلغ واقعی باید چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان باشد که همین امر نشان می‌دهد در بحث یارانه دارو نیز با کمبود مواجه خواهیم شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha