سلامت نیوز :  وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید اعتماد مردم به بیمارستان‌های آموزشی افزایش یابد، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر در حوزه سلامت ظلم بسیاری به مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد در همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی کشور با اشاره به اینکه آموزش بالینی مناسب محصول درمان خوب است، اظهار داشت: کرامت بیماران در ایران براساس فرهنگ غنی و دین اسلام بسیار غنی‌تر از دیگر کشورهای دنیا است ولی متاسفانه رضایت‌بخشی بسیار پایین است

وی افزود: در دنیا بیمارستان‌های آموزشی در حوزه‌های علمی، اخلاقی، رعایت کرامت انسانی و حتی اقتصادی سرآمد هستند. ولی در کشور ما باور بر این است که بیمارستان‌های آموزشی هزینه‌بر هستند در حالی که به دلیل رعایت استفاده از نیروی انسانی بیمارستان‌های آموزشی در دنیا از نظر اقتصادی مقرون‌به صرفه‌تر هستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز در کشورهای دیگر اگر بیمارستانی بالای 400 تخت خواب داشته باشد باید به صورت بیمارستان آموزشی اداره شود و در همه این بیمارستان‌ها مدرسه پرستاری وجود دارد تا افراد همزمان که درس می‌خوانند در حوزه‌های پرستاری نیز نقش ایفا کنند که این مسائل می‌تواند هزینه‌های بسیاری را کاهش دهد.

دکتر طریقت منفرد تصریح کرد: اگر یک پزشک در اتاق عمل تنها باشد می‌تواند براثر خستگی نتواند به وظیفه خود عمل کندولی این پزشک اگر آموزش دهنده باشد بهتر می‌تواندبه آن بیمار خدمت ارائه کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز ما مشاهده می‌کنیم وقتی برای بازدید به بیمارستان‌ها می‌‌رویم 10 تا 15 نفر پسر و دختر دانشجویی پزشکی دست در جیب خود گذاشته‌اند که این حیف و میل منابع نیروی انسانی است و در مورد انترن و رزیدنت نیز این مقوله واقعا شرم آور است.

وی اظهار داشت: بنده مثالی می‌زنم اگر روزی شما در سفر باشید و فرزندتان بر اثر افتادن دچار بیهوشی شود مطمئن هستم که صددرصد حاضر نیستید فرزندتان را به بیمارستان آموزشی بفرستند و فقط زمانی حاضر خواهید شداین مسئله موثر شود که تماس بگیرید و سفارش‌های لازم را به آن بیمارستان مربوطه انجام دهید و من در این زمینه به اندازه یک کمد سند دارم که سیستم بالینی این بیمارستان‌ها رضایتمندی و کیفیت مطلوب دچار اشکال است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروز یک رزیدنت اجازه ندارد در ساعات مختلف با استاد خود تماس بگیرد گفت: به هر حال  روسای بیمارستان‌ها باید این مسائل را اصلاح کنند یکی از مقوله‌های آن این است که انترن‌ها در کنار دانشجویان بر سر بالین بیماران حضور یابند ولی متاسفانه انترن ها انگیزه لازم را ندارند و  در این زمینه مشکل قانون و بودجه نیست بلکه ما داریم سرانه را حیف و میل می‌کنیم .

دکتر طریقت منفرد بیان داشت: در سفرهای استانی که به شهرهای دیگر می‌روم بیمارستانی را با 100 پرسنل می‌بینم که فقط یک پزشک عمومی دارد یعنی هزینه می‌شود ولی حاصلی دریافت نمی‌شود.یکی از این مشکلات به دلیل از بین بردن طب عمومی است و کشوری که طب عمومی نداشته باشد مانند درختی است که شاخه دارد ولی ساقه نداردو مردم نیز نمی توانند از شهد میوه‌های آن بچشند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ما در حال حاضر 70 هزار پزشک عمومی داریم که امروز به دلیل فرهنگ تخصص‌گرایی مورد اقبال مردم نیستند و یک سوم متخصصان نیز درآمد ندارند و از نظر آموزش نیز به خود باوری لازم نرسیده‌اند.

وی افزود: ما از نظر طب سنتی بسیار قوی هستیم ولی در چند سال قبل کسی اگر اسم طب سنتی را می‌آورد طرد می‌شد که باید این مسئله را اصلاح کنیم زیرا اگر ما قسمت خالی لیوان را ببنیم بیشتر امکان ساماندهی و پاسخگویی به مردم در کشور توسط حوزه بهداشت و درمان می‌تواندصورت پذیرد.

دکترطریقت منفرد تصریح کرد: بنده گزارشی را آماده کرده‌ام که باید به دولت ارائه دهم مبنی بر اینکه در هفت و هشت سال گذشته 17 هزار تخت جدید ساخته شده است و 42  هزار تخت در حال ساخت است و 10 هزار تخت نیز باید ساخت آن شروع شودیعنی معادل تخت‌هایی که داریم تخت بیمارستانی در حال ساخت است. ولی در حال حاضر کلنگ بیمارستانی را وقتی به زمین می‌زنیم تازه داغ مردم تازه می‌شود زیرا بیمارستان ساخته می‌شود ولی خدمات درستی ارائه نمی‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز شرایط به صورتی شده است که برای انجام یک رادیوگرافی عنوان می‌شود حتماً باید متخصص امر وجود داشته باشد یا اینکه یک بیمار دیالیزی اگر بخواهد لوله رگ خود را جابجا کند باید یک جراح عروق به آن دست بزند در حالی که یک رویه صحیح نیست و دلیل اصلی آن نیز مباحث اقتصادی است .

وی بیان داشت: امروز درآمد یک متخصص 50 برابر درآمد یک پزشک عمومی است و شاهد آن هستیم که در برخی شهرها دستگاه سونوگرافی وجود دارد ولی کسی وجود ندارد که آن را به کار بگیرد در حالی که باید تکنسین‌ها این کار را انجام دهد و گزارش آن را به متخصص ارجاع دهند و این نشان از آن است که آموزش‌ها باید براساس نیاز مردم باشدنه براساس نیاز خودمان و در این زمینه ظلم زیادی به مردم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha