سلامت نیوز : وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه سن امید به زندگی ایرانیان باید ۱۰ سال افزایش یابد، گفت: سن میانگین ایرانیان در حال حاضر ۷۰ سال است که باید با توجه به کمترین عوارض بیماری این سن به ۸۰ سال افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ دکتر ملک زاده وزیر اسبق بهداشت در برنامه پزشکی "نبض" با اشاره به اینکه بودجه راهگشای نهایی حوزه درمان نیست و باید راهنماهای بالینی در حوزه سلامت تدوین شود، تصریح کرد: در سلامت هزینه های بی مورد بسیاری صرف می شود مثلأ 50 درصد MRI در کشور غیرضروری است و پزشکان نیز در مواقعی داروهای برای بیماران تجویز می کنند که لازم نیست.

وی ادامه داد: ما باید نظام ارجاع را تقویت کنیم زیرا به اندازه کافی پزشک، داروساز و کادر پزشکی داریم و ساخت بیمارستان و تجهیز آن به تخت و امکانات گران قیمت در شهرستانها بسیار هزینه بر خواهد بود و باید شبکه های بهداشت روستایی و شهری تقویت شود.

دکتر ملک زاده بیان داشت: این مسئله که در شهرستان ها با ساخت بیمارستان سلامت به آنجا می آیید کاملأ اشتباه است، اظهارداشت: ساخت بیمارستان همیشه مشکل ساز و هزینه بر بوده است و تضمینی بر ارتقاء سلامت جامعه نیست بلکه باید مراقبت های اولیه و نظام ارجاع را در سطح کشور ارتقاء دهیم.

نماینده حوزه سلامت رئیس جمهور منتخب گفت: براین اساس در دولت تدبیر و امید 3 بسته خدمات اولیه روستایی و شهری، خدمات سلامت با پوشش 90 درصدی بیمه های پایه و بسته پزشکی پیشرفته برای بیماران تعریف می شود.

دکتر ملک زاده ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های دولت دکتر حجه السلام  روحانی در حوزه سلامت افزایش 10 ساله امید به زندگی در ایرانیان است بطوریکه اگر در حال حاضر امید به زندگی مردم کشور در حدود 70 سال است این امید به زندگی به 80 سال ارتقاء یابد البته امید به زندگی که با کمترین عوارض بیماری مواجه شود.

وی بیان داشت: البته تمام این کارها را یک وزیر بهداشت به همراه معاونان و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور نمی توانند انجام دهند بلکه باید جامعه پزشکی علی الخصوص نظام پزشکی و انجمن ها نیز در این زمینه نقش آفرینی کنند.

دکتر قاضی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه تلویزیونی پزشکی با اشاره اولویت های حوزه سلامت در دولت جدید اظهارداشت: وزیر بهداشت باید برنامه های 20 ساله داشته باشد یعنی چشم انداز برنامه های وزارتخانه تحت مدیریت وی مسیری 20 ساله را طی کند و در معدود برنامه های نظیر تهیه و تامین دارو دارای برنامه های کوتاه مدت باشد.

وی به اهمیت آموزش به مردم در عرصه های مختلف سلامت اشاره کرد و افزود: باید نگاه به حوزه سلامت اصلاح شود زیرا یک زمانی سلامت براساس سرانه تعداد تخت بیمارستان و روند ارائه خدمات درمانی تعریف می شد در حالیکه باید با همکاری نهادها و سازمان های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش زمینه رشد آگاهی مردم در مقوله های سلامت به خصوص پیشگیری افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha