تغذیه در ماه رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه به نكات ضروری تغذیه‌ای در این ماه توجه نشود ممكن است اختلالاتی در سلامت انسان به خصوص نوجوانان ایجاد كند.

برلیانت بزرگمهر دبیر انجمن تغذیه ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تغذیه در ماه رمضان باید به گونه‌ای باشد كه بتواند سلامت انسان را كاملا تامین كرده و از بروز اختلالات و مشكلاتی كه به علت تغذیه نامناسب در انسان بروز می‌كند پیشگیری ‌كند.
وی گفت: پیروی از الگوی غذایی صحیح در ماه رمضان برای افرادی كه عادت به ریزه خواری دارند بسیار مفید است و می‌تواند این عادت ناپسند را در آنان كنترل كرده و از بین ببرد، زیرا این افراد به علت روزه‌داری نمی‌توانند در طول روز به طور مداوم غذا بخورند و بتدریج در طول ماه رمضان می‌توانند با این عادت مبارزه كنند.
مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: چاقی عارضه دیگری است كه با تغذیه صحیح در ماه رمضان و پیروی از برنامه غذایی مناسب می‌توان با آن مقابله كرد و وزن را به حد متعادل كاهش داد.
وی یبوست، چاقی، لاغری، كاهش قدرت ایمنی بدن و آسیب پذیری در برابر بیماری‌ها، سرگیجه و سردرد، عوارض عصبی مانند بی‌حوصلگی، افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری، سستی، بی‌حالی، ‌خستگی، كم خونی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون، سنگ مجاری ادراری، افزایش فشار خون، ریزش موها، خشك شدن و شكنندگی موها و ناخن‌ها و خشكی پوست را از عوامل بروز تغذیه غلط درماه رمضان عنوان كرد و در ادامه به بیماری یبوست در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: یبوست از اختلالات شایعی است كه به علت كاهش مصرف آب، كمبود استفاه از میوه و سبزی و كمبود تحرك جسمی در ماه رمضان ایجاد می‌شود.
بزرگمهر گفت: برخی از افراد در ماه رمضان به جای آنكه وزن اضافی خود را از دست دهند دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند، این افراد در این ماه از غذاها یا میان وعده‌های چرب و سرخ‌كرده و موادی مانند حلوا، زولبیا، بامیه، انواع شیرینی‌ها را زیاد مصرف می کنند كه تعدیل در مصرف این مواد از افزایش وزن جلوگیری می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha