شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 76390
سلامت نیوز : متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: گرفتگی عضلات گردن، التهاب بافت نرم اطراف مهره‌های گردن، فتق دیسک‌های گردنی و آرتروز مهره‌های گردن ، نشستن طولانی مدت پشت میز و انجام کارهای اداری بدون وقفه باعث ایجاد دردهای گردنی می‌شوند.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: درد گردن علل متعددی دارد؛ گرفتگی عضلات گردن، التهاب بافت نرم اطراف مهره‌های گردن، فتق دیسک‌های گردنی   و آرتروز مهره‌های گردن.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: هر چند مشکلات دیگری از جمله عفونت، تومور، بیماریهای رماتیسمی و بیماریهای دیگر ناحیه گردن نیز می‌تواند درد گردن را ایجاد کند اما شایع‌ترین علل درد گردن مواردی است که در بالا به آن اشاره شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در ناحیه گردن، اسپاسم یا گرفتگی عضلات پشت گردن است که عمدتاً به دلیل صنعتی شدن زندگی و نشستن‌های طولانی‌مدت در محیط کار به وجود می آید.

وی با بیان این مطلب که احساس درد و خستگی و به دنبال آن اسپاسم یک واکنش دفاعی است تا فرد از وضعیت ناخوشایند خود خارج شود گفت: یکی از بهترین روش‌ها پیشگیری است یعنی اینکه فرد به طور طولانی‌مدت در وضعیت نامناسب قرار نگیرد و به ازای هر 20 دقیقه  کار 2دقیقه استراحت کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: باید صندلی استاندارد باشد یعنی پشتی صندلی برجسته باشد و گودی کمر را پر کند همچنین ارتفاع میز و صندلی باید تا حدی باشد که فرد مجبور به خم شدن روی میز نباشد و آرنج‌ها را به راحتی روی میز قرار دهد در ضمن فاصله میز و صندلی باید به حداقل برسد تا فرد مجبور نباشد که خم شود و در نهایت به ستون فقرات و عضلات پشت گردنی آسیب وارد شود.

حافظی، با بیان این مطلب که نحوه درست نشستن بر روی صندلی این است که در انتهای صندلی بنشینیم گفت: باید ستون فقرات تکیه‌گاه داشته باشد ؛ تازه اگر تمام شرایط ذکر شده رعایت شود باید فرد به هر بهانه‌ای بعد از 20 دقیقه کار حرکت کند و از وضعیت ثابت خود خارج شود تا به اسپاسم یا گرفتگی عضلات دچار نشود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: اگر فردی به درد گردن مبتلا شد بهتر است موضع را گرم نگه دارد یعنی با سشوار یا کیسه آب گرم موضع را گرم کند و از داروهای موضعی ضد التهاب که معمولاً کمک کننده هستند استفاده کند.

این استاد دانشگاه، انجام ورزش‌های تخصصی گردن برای تقویت عضلات گردن را مؤثر دانست و افزود: انجام این ورزشها می‌تواند تحمل عضلات گردن برای نگه داشتن وزن سر را بیشتر کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به ورزش‌های تقویت کننده عضلات گردن اشاره کرد و تصریح کرد: فرد باید کف دست را جلوی پیشانی قرار دهد و سر و گردن را به سمت جلو فشار دهد بدون آنکه گردن حرکت کند یعنی از یک طرف با دست مقاومت ایجاد کند و از طرف دیگر به سمت دست فشار وارد سازد تا عضلات جلوی گردن دچار انقباض شود؛ این حرکت باید حدود 10 ثانیه طول بکشد.

وی ادامه داد: حرکت دیگر این است که کف دست را پشت سر قرار داده و با کف دست فشار به سمت جلو آورده و با سر و گردن مقاومت ایجاد کند تا هیچ حرکتی در ناحیه گردن و سر به وجود نیاید این حرکت نیز باعث انقباض عضلات پشت گردن می‌شود؛ همین حرکت را از سمت راست و چپ نیز باید به مدت 10 ثانیه انجام داد و در مجموع این 4 حرکت را یک تمرین به حساب آورده و 3 بار در روز هر بار 10 مرتبه انجام داد تا باعث انقباض و تقویت عضلات 4 جهت گردن شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به مشکلات ناحیه گردنی از جمله دیسک‌ و آرتروزهای گردنی اشاره داشت و افزود: به واسطه فشار بر روی عصب‌هایی که از نخاع جدا می‌شوند و به دستها می‌رسند درد در ناحیه گردن، شانه، بازو، آرنج، ساعد، مچ و دستها ایجاد می‌شود که این دردها می‌تواند از گردن تا دستها به طور پیوسته باشد یا به طور مستقل و ناپیوسته ؛ به این صورت که هر کدام از قسمتهای ذکر شده به طور مستقل این احساس درد را داشته باشند.

حافظی به احساس خواب رفتن، گز شدن و مور مور شدن در دستها اشاره داشت و افزود: این مشکلات نیز ممکن است ناشی از فشار بر روی عصب دست باشد که درمان این علائم نیز باید بعد از ویزیت بیمار و انجام معاینات بالینی و گرفتن نوار عصب دست (نواز عصب عضله) انجام شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: بر اساس نوار عصب و عضله به چند سؤال پاسخ داده می‌شود اولاً اینکه کدام یک از عصب‌های دست تحت فشار است، ثانیاً در کجای مسیر از ریشه عصب گرفته تا نوک انگشتان فشار وجود دارد و ثالثاً فشار چه شدتی دارد که بر اساس این پرسش و پاسخ ها می‌توان برنامه درمانی قابل تنظیمی به بیمار ارائه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha