سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد صبح امروز در همایش رؤسای بیمارستان‌های آموزشی در وزارت بهداشت گفت: آموزش بالینی بر سر بالین بیمار با آموزش تحقیقات و پژوهش متفاوت است متأسفانه در برخی بیمارستانها آموزش را موضوع جدایی می‌دانیم یا آن را اصل ماجرا می‌پنداریم که اشتباه و غیرانسانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: فلسفه سلامت حضور در بالین بیمار و حفظ کرامت او بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگی ما باید باشد اما متأسفانه حاصل این آموزش رضایت‌بخشی بیمار نیست.

طریقت منفرد گفت: بیمارستانهای آموزشی از نظر علمی، اخلاقی، رعایت کرامت انسانی و به لحاظ اقتصادی سلامت بیمارستان هستند که متأسفانه در کشور ما این باور وجود دارد که ارائه خدمات آموزشی گرانتر در بیمارستانهای صرفاً درمانی انجام می‌شود.

طریقت منفرد با اشاره به اینکه هزینه درمانی در بیمارستانهای آموزشی به مراتب کمتر از بیمارستانهای درمانی است ادامه داد: در مراکز بهداشت و درمان مهمترین بخش به هزینه و نیروی انسانی مربوط است و هر چه تخصصی‌تر می‌شود هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

طریقت منفرد با بیان اینکه، در بیمارستانهای آموزشی تعداد قابل توجهی نیروی تخصصی وجود دارد گفت: به دلیل استفاده ناصحیح از نیروی فراگیر دچار هزینه مازاد می‌شویم به جای آنکه هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در کشورهای خارجی که حساب و کتاب دارند بیمارستان‌های بیش از 400 تخت اگر آموزشی نباشند از نظر اقتصادی باصرفه نیستند. این بیمارستانها مدرسه پرستاری دارند و از روز اول هفته‌ای 3 بار این پرستاران سر کلاس می‌روند و آموزش می‌بینند.

وی گفت: در بیمارستانهای آموزشی کشورهای پیشرفته آن چیزی که وجود دارد از نظر علمی، رفتاری و اقتصادی با آن چیزی که در کشور ما انجام می‌شود متفاوت است به طوری که در بازدیدها دیده می‌شود. حدود 10 تا 15 پرستار جوان دستشان را در جیب کرده و مربی هم در حال توضیح دادن است و این یعنی حیف و میل کردن منابع انسانی در بیمارستانها، در حالی که وقتی پرستار وارد حوزه می‌شود تجربه کمی دارد تازه اول گرفتاریش است.

وزیر بهداشت وضعیت انترن و رزیدنت را در کشور شرم‌آور توصیف کرد و گفت: آن طور که باید آموزش دهنده در کنار گیرنده وجود ندارد و این مسئله امروز و دیروز نیست. در آموزش نباید کوچکترین عارضه‌ای متوجه بیمار شود.

طریقت منفرد رؤسای بیمارستانها را خطاب قرار داد و گفت: اگر اجازه می‌دهیم طی جراحی روی بدن خود یا عزیزمان عارضه‌ای بر اثر آموزش ایجاد شود این حق را می‌توانیم به دیگران هم بدهیم.

وی گفت: در کشور ما آیا آموزش در حضور استاد انجام می‌شود. من از شما این سؤال را می‌پرسم اگر در سفر باشید و از منزل با شما تماس بگیرند و عارضه‌ای پیش آمده باشد آیا اجازه می‌دهید بدون سفارش و شناخت عزیزتان به بیمارستان آموزشی برده شود و در نوبت پذیرش بماند. اگر قبول دارید سیستم آموزشی را ارزیابی کنید.

طریقت منفرد گفت: من مطمئن هستم اگر این شرایط برای تک تک شما پیش بیاید به دوستان و آشنایتان در بیمارستان تماس می‌گیرید و سفارش می‌کنید یا به بیمارستان ناشناخته نمی‌فرستید. آیا ارائه چنین خدماتی در شأن همنوعان ما است.

وزیر بهداشت گفت: من بر اساس سندهایی که دارم این حرفها را می‌زنم اسناد مربوطه را جمع‌آوری کردم که دوست دارم اگر روزی اعتراض جدی شد از آنها استفاده کنم باید به وجدان خود پاسخ بدهیم علت این کمبودها را من و شما می‌دانیم، انترنهای ما انگیزه لازم را ندارند.

طریقت منفرد تصریح کرد: بعد از انقلاب پایه‌گذار بیمه‌ای درمان بودم و با اینکه هزینه‌هایمان در بیمارستان‌های آموزشی تفاوتی جدی با بیمارستان‌های درمانی دارد و در بیمارستان‌های آموزشی  در مصرف دارو و خدمات پاراکلینیک اختلاف هزینه وجود داشته و دستوراتی که انترن می‌دهد با رزیدنت متفاوت است و همین هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اصلاح این موارد از دست مردم برنمی‌آید گفت: در حال حاضر انترن‌ها انگیزه لازم را نمی‌بینند تا همیشه بر سر بالین و در کنار آموزش بینندگان باشند این عدم انگیزه به خاطر نبود قانون است یا نبود منابع.

طریقت منفرد افزود: بر اساس اطلاعات و تجارب 30 ساله خود می‌گویم نه مشکل قانونی و نه اعتباری داریم.سرانه درمانی که نسبت به سایر کشورهایی که از آنها تقلید می‌کنیم و البته میزانش نیز کم است حیف و میل می‌شود.

وی تصریح کرد: در طول سفرهای استانی بیمارستان‌هایی را می‌بینم که با 100 پرسنل، تنها یک پزشک عمومی در آن مشغول است و در آنها هزینه می‌شود اما حاصلی ندارد و این به این دلیل است که جایگاه طب عمومی شناخته نشده، در حالی که بدنه طب است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از 70 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد اما به دلیل فرهنگ تخصص‌گرایی در کشور مورد اقبال مردم نیستند و از نظر اجتماعی و اقتصادی یک صدم درآمد متخصصان را ندارند و از نظر آموزش نیز طوری بوده که خودشان خود را باور ندارند چه کسی مسئول این کار است.

طریقت منفرد افزود: در کشورمان ذخایر زیادی در فرهنگ و آموزه‌های مذهبی از طب عمومی، بومی و سنتی وجود دارد. هیچ کس را نمی‌خواهم زیر سؤال ببرم و به قسمت پر لیوان نیز کاری ندارم چرا که قبل از من آن را پر کرده‌اند قسمت خالی را می‌بینم که کارهای بسیار سنگینی مانده است.

وی با بیان اینکه، بیشترین امکان ساماندهی و پاسخگویی در بخش بهداشت و درمان وجود دارد گفت: 17 هزار تخت جدید طی 8 سال گذشته ساخته شده، 42 هزار تخت در دست ساخت است و 10 هزار تخت به زودی ساخته می‌شود بنابراین از نظر نیروی انسانی و امکانات وضعیت خوبی داریم.

طریقت منفرد با تأکید بر احیای جایگاه طب عمومی گفت: تعرفه دولتی یک ساعت کار متخصص 50 برابر پزشک عمومی است این کار را ما کرده‌ایم و ارتباطی به مردم ندارد ما این تعرفه‌ها را تعیین کردیم و به پزشک عمومی گفتیم کاری نکن.

وزیر بهداشت در خصوص آموزش تخصصی گفت: آموزش باید بر اساس نیاز مردم باشد نه نیاز خودمان، تاکنون ظلم زیادی به مردم کرده‌ایم به طوری که در شهری با 100 تخت، متخصص مورد نیاز آن با جمعیت 50 هزار نفر وجود ندارد، همه می‌گوییم پول نیست این را قبول دارم هر چه اعتبار بدهیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما فقط مشکلات به اعتبارات برنمی‌گردد.

طریقت منفرد با اشاره به هزینه‌کرد بودجه بهداشت و درمان در سال 90 گفت: 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی بوده است که از این رقم 15 میلیارد را دولت و بیمه و 25 هزار میلیارد را مردم در این وضعیت پرداخت کردند آیا خدمت مطلوب گرفته‌اند.

طریقت منفرد تصریح کرد: در هفته گذشته از تعدادی بیمارستان که به نسبت حساب و کتاب، وضع مناسبی دارند بازدید کردیم و متوسط هزینه بیمار بستری در سال گذشته مشخص شد که زیر یک میلیون تومان است.

وزیر بهداشت گفت: 6 میلیون و 500 هزار بیمار بستری در طول سال داریم یعنی از هر 90 نفر یک نفر بستری می‌شود و هر سال هر بیمار 10 بار مراجعه سرپایی دارد بنابراین هزینه هر خدمت سرپایی حدود 10 هزار تومان است که در سال 7 هزار میلیارد تومان می‌شود.

طریقت منفرد ادامه داد: بنابراین هزینه مراجعات سرپایی و بستری 13 میلیون تومان برآورد می‌شود که با 30 درصد هزینه‌هایی که مردم می‌دهند که سرجمع 22 میلیارد تومان می‌شود بنابراین آیا 40 هزار میلیاردی که صرف شده واجب است و آیا در مقابل آن درمان مطلوب را گرفته‌ایم.

وی گفت: تا کجا می‌خواهیم به مردم هزینه تحمیل کنیم من مدتهاست که تاریخ مصرفم گذشته و باید شهردار زنجان بشوم اما شما که باید حرمت بیماران را حفظ کنید و مردم شما را مأمن خود می‌دانند فکری کنید چرا که فرافکنی ما را به جایی نمی‌رساند.

وزیر بهداشت گفت: در کشوری که چندین سال آموزش دیده‌اند هر چه اختیار است در اختیار پزشک و رئیس بخش است اما در کشور ما برعکس است شأن این صف ارائه خدمات رعایت نمی‌شود و بیش از خدمه در بیمارستان اختیار ندارند.

وی در مورد قانون تمام وقتی پزشکان گفت: این قانون باید تأمین شود امکان تأمین آن نیز وجود دارد اما اگر پزشکان تمام وقت شوند ممکن است تمایل به بیمارستان‌های دولتی نداشته باشند چون برخی از آنها سهامداران بیمارستان‌های اصلی کشورند به استثنائات کاری ندارم پزشک شخصیت فرهیخته‌ای است که پول برایش مهم نیست اما باید اختیار داشته باشد.

طریقت منفرد گفت: گردش مالی دخانیات 3 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان گزارش شده، آنچه که از عوارض این موضوع به ما تعلق می‌گیرد 120 میلیارد تومان است در حالی که سال گذشته 600 میلیون تومان بابت بودجه و 300 میلیون تومان بابت تملک و دارایی داده شده و از این رقم به یک میلیارد هم نمی‌رسد.

وی گفت: 34 نیروی ستادی داریم که حرفهای زیادی دارند اما در تعرفه‌ها مشکل داریم و عدم تعادل مهمترین مشکل است.

وی با اشاره به تعرفه‌های بالای جراحی گفت: در دنیا 4 ویزیت تعرفه پزشک برابر با یک عمل جراحی یک ساعته می‌شود چرا که زمانی که ویزیت انجام می‌شود توسط پزشک خانواده ارزیابی شده و کم و زیاد آن متوجه پزشک خانواده است اما در نظام ما بیمه نمی‌تواند برای تعرفه رقم مناسبی پرداخت کند چرا که ویزیت‌ها نامحدودند و شورای عالی بیمه جرئت نمی‌کند ویزیت را در جای خود ببیند.

طریقت منفرد گفت: شیر مصرف بیمه نباید دست کسی دیگری باشد تا تعادل لازمه ایجاد شود همچنین دستور پزشک خانواده نیز اگر دستورالعمل آن اجرا شود همه چیز درست می‌شود.

وی با بیان اینکه فرستادن پزشکان به مناطق محروم به نظر می‌رسد ضروری نبوده است و در حال فراهم کردن امکانی هستیم تا پزشکان را داوطلبانه به مناطق محروم بفرستیم و با راه‌اندازی طرح اقماری می‌توانیم بهترین خدمات را عرضه کنیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر اجرای قانون تمام‌وقتی پزشکان گفت: تا زمانی که این قانون اجرایی شود اعتباراتی را به صورت تنخواه یا هزینه خدمات به بیمارستانها می‌دهیم این در حالی است که هم اکنون در بخش‌های ICU گرانترین نسل آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود که نه پولش را داریم و نه در دسترس است بنابراین در خیلی جاها می‌توانیم خودمان هزینه‌ها را سر و سامان بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha