سلامت نیوز : پزشک مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری و کورتن‌ها اثر داروهای ضد دیابت را کاهش می‌دهد اما بعضی داروها مانند آسپرین اثر قرص‌های ضد دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عاطفه توانا افزود: قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون شامل دو گروه هستند، داروهای سولفونیل اوره که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند مثل گلیبنگلامید و کلروپروپامید که عوارض جانبی آنها افزایش وزن و هیپوگلیسمی بالقوه است و دسته دوم بیگوانیدها؛ داروهایی که حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند مثل متفورمین که می‌تواند سبب کاهش وزن در زمان شروع شود و سطوح چربی را بهتر کند. عوارض جانبی آن حداکثر در 50 درصد بیماران همراه با درد شکم، تهوع و اسهال است.

وی در خصوص زمان مصرف قرص‌ها توصیه کرد: قرص گلیبنگلامید باید نیم ساعت قبل از غذا و متفورمین همراه غذا و یا بعد از غذا مصرف شود.

دکتر توانا خاطرنشان کرد: زمانی در درمان دیابت ملیتوس از قرص استفاده می‌شود که بیمار باردار یا شیرده نباشد همچنین عوارض حاد یا شدید دیابت را نداشته باشد و همینطور بیمار در استرس یا موقعیت خاص مثل سکته مغزی و قلبی نباشد.

وی اضافه کرد: در خصوص داروهای کاهنده قند خون افزود: معمولاً افرادی که بیماری قند در آنها تشخیص داده می‌شود در صورتی که قند خون بالایی نداشته باشند در ابتدا چند هفته با رژیم غذایی تحت درمان قرار می‌گیرند و در صورت عدم کنترل قند خون، درمان دارویی شروع می‌شود.

توانا تصریح کرد: برخلاف تصور بسیاری از افراد باید توجه داشته باشیم که قرص‌ها دارای انسولین نیستند بلکه باعث تحریک سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده می‌شوند و یا می‌توانند به بدن کمک کنند که انسولین موجود در بدن بهتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره اینکه بعضی از بیماران در زمان بیماری و بی‌اشتهایی داروهای قند خون را مصرف نمی‌کنند، گفت: بیماران باید مصرف قرص را ادامه دهند و سعی داشته باشند همراه غذا مایعات زیادی مصرف کنند و اگر به علت تهوع و استفراغ قادر به خوردن غذا نیستند به سرعت با پزشک خود تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به قند خون می‌توانند با مصرف منظم قرص‌های تجویز‌ شده توسط پزشک همچنین رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، سطح قند خون خود را به حد طبیعی برسانند و از بروز عوارض مشکل‌ساز قند خون بالا جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha