سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت عمومی و آموزش پزشکی، تهویه هر 6 ساعت یکبار هوای اتاق را شرط لازم یک تهویه مناسب دانست و گفت: وجود تهویه مطبوع در محل اسکان زائران حج، توجه به بهداشت مواد غذایی و پرهیز از تماس مسافران با افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی از جمله مواردی است که رعایت آن در طول سفر برای حفظ سلامتی زائران ضرورت دارد.

دکتر حمید بهادر در گفت وگو با ایسنا ، سه شاخص استاندارد بودن مواد غذایی را توجه به تاریخ تولید و انقضای غذاها و دوره فسادپذیری آنها، نوع نگهداری مواد غذایی و مصرف غذا در کمتر از یک ساعت پس از زمان طبخ عنوان کرد و افزود: غذایی که بیش از یک ساعت از زمان پخت آن گذشته است را تنها در صورتی می توان مصرف کرد که درون یخچال یا فریزر نگهداری شده باشد.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و دستورالعمل‌های خاصی که مسافران سفر حج در این فصل باید مد نظر قرار دهند، یادآور شد: توجه به بهداشت مواد غذایی و پرهیز از برخورد با افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و عفونی از جمله مواردی است که رعایت آن در طول سفر ضرورت دارد.

این متخصص بهداشت عمومی و آموزش پزشکی در ادامه افزود: برخی بیماری‌های تنفسی با افزایش جمعیت تشدید می شوند. عفونت کلامیدیایی و عفونت ناشی از مایکوپلاسما از جمله عفونت‌های شایع دستگاه فوقانی تنفسی به شمار می روند که به شدت سرایت پذیر هستند. لذا افرادی که رهسپار زیارت کعبه هستند باید در تماس با این گونه بیماران مراقب حفظ سلامتی خود باشند.

وی همچنین افزود: دو میکروارگانیسم یاد شده، درهوای گرم و در فضاهایی که جمعیت در آن جا زیاد است به میزان فراوان وجود دارند بطوری که ابتلای به عفونت‌های تنفسی ناشی از این دو باکتری در حج شایع است. باید توجه داشت که این بیماری ها واکسن نداشته و تنها با ایزوله کردن فرد بیمار می توان از ابتلای به آنها پیشگیری کرد. وجود تهویه مناسب در محل اسکان زائران به شکلی که هر 6 ساعت تهویه کامل هوا صورت گیرد نیز در این زمینه موثر است.

این متخصص بیماری‌های واگیردار در پایان با یادآوری اینکه سایر بیماری‌ها در معاینات قبل از حج افراد بررسی شده و اقدامات پیشگیرانه و درمانی لازم برای آنها انجام می شود، به زائران خانه خدا توصیه کرد: هنگام انجام مناسک حج مراقب کهنسالان و افراد آسیب پذیر (نسبت به شکنندگی)، همچون کودکان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha