سلامت نیوز :  محمدحسن طریقت منفرد صبح امروز در حاشیه همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی گفت:بانک مرکزی مجوزهایی داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و بر اساس استانداردهای ما در مواردی که ارز آنها تأمین شده یا نشده، می‌توان آنها را نیز از گمرک ترخیص کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طریقت منفرد از دستور رئیس‌جمهوری برای تأمین مواد اولیه دارویی برای6 تا 9ماه خبر داد و گفت:  مابه‌التفاوت داروهای وارداتی را از طریق ردیفهای قانون بودجه می‌گیریم اما یارانه این داروها به دلیل بودجه سه دوازدهم هنوز تأمین نشده که البته به زودی تأمین می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: سامانه کارت هوشمند دارویی طراحی شده است و آماده‌ایم داروی بیماران خاص را تأمین کنیم و به دست آنها برسانیم. هزینه دارو از طریق این کارت به دست بیماران می‌رسد یا به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: هدف ما این است که داروی بیماران را تأمین کنیم. تفاوتی ندارد که این رقم به حساب بیمار واریز شود یا از طریق کارت هوشمند به وی داده شود.

وزیر بهداشت گفت: طرح پزشک خانواده اقماری وجود ندارد بلکه تیم پزشکی وجود دارد که به ازای ارائه خدمت باید سرانه دریافت کند و این سرانه نیز باید به موقع پرداخت شود تا تیم پزشکی از حداکثر اعتبارات برخوردار شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در مناطق دوردست و کم جمعیت باید ارائه خدمت به تیم خدمت‌کننده واگذار شود تا خدمات کامل به صورت سرانه‌ای که می گیرند، داده شود. شهری با جمعیت 50 هزار نفر با سه تا چهار متخصص اداره می‌شود و می‌تواند نیاز خود را برطرف کند و اگر نیاز به فوق تخصص داشته باشد می‌تواند از فوق تخصصان دعوت و این خدمات را ارائه کنند اما در وضعیت فعلی نمی‌توانیم افراد را به شهرهای مختلف بفرستیم بدون اینکه خروجی مشخصی داشته باشد.

طریقت منفرد گفت: به جای عنوان پزشک اقماری، می توانیم بگوییم واگذاری ارائه بسته خدمات به گروه فراهم‌کننده خدمت.مجوز این برنامه در شورای عالی سلامت گرفته شده و بودجه آن نیز تعیین شده و به محض اینکه تخصیص داده شود اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخش عمده اعتبارات بین بیمه اصلی و وزارت بهداشت قرار دارد گفت: طبق تمهیدات قانونی این اعتبارات باید به نحوی تخصیص داده شوند که بتوانیم با آن خدمتی را که می‌خریم تعریف کنیم و این ضرورت در حال تعریف است تا اجرایی شود.

 برنامه پزشک خانواده در استان‌هایی که پیش‌بینی شده بود در حال پیشرفت است اما در تهران به دلیل گستردگی اجرایی فاصله زیادی تا پیشرفت نهایی وجود دارد و کارشناسان براین باورند که باید نتایج برخی استان‌ها مشخص شود و سپس با رفع معایب این طرح در تهران اجرا شود.

وی ادامه داد: معتقدم باید منابع مورد نیاز برنامه پزشک خانواده برای راه‌اندازی آن در تهران تأمین شود تا اگر این طرح در تهران آغاز شد با کمبود اعتبارات مواجه نشویم.

وزیر بهداشت به تجربه کشورهایی که برنامه پزشک خانواده در آنها اجرایی شده اشاره کرد و گفت: باید بررسی‌های کامل انجام شود تا بهترین روشی که نتیجه خوبی دربر دارد برای اجرا انتخاب شود.

طریقت منفرد افزود: ممکن است پزشکی 500 بیمار داشته باشد و بتواند همه این بیماران را پوشش‌دهی کند اما برای پزشکانی که حدود 3هزار بیمار دارند نیاز به کمک است که اگر بخواهیم نمودار و برنامه سازمانی برای آن تهیه کنیم هزینه‌بر است و نتیجه‌ای نیز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha