سلامت نیوز : رییس دبیرخانه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات گفت: هزینه مصرف دخانیات از بودجه اجرای پزشک خانواده در کل کشور بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کاظم ندافی با بیان این مطلب در هشتمین جلسه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات گفت: هزینه مصرف دخانیات در کشور توسط 4 درصد از مردم بالای 30 سال در ایران 2500 میلیارد تومان است و هزینه‌ای که صرف سلامتی سیگاری‌ها و افراد در معرض خطر در این خصوص می شود بالغ بر 7.5 هزار میلیارد تومان است که این رقم از کل بودجه لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کل کشور که معادل 5 هزار میلیارد تومان است نیز بیشتر است.

وی افزود: متاسفانه بعد از دو سال شاهد تشکیل جلسه این ستاد هستیم که این روند کند نشان می دهد هنوز عزم جدی برای مبارزه با مصرف دخانیات در کشور شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: ستاد از سال 86 تاکنون تنها 7 جلسه برگزار کرده و مصوباتی داشته است که اکثر آنها هنوز اجرایی نشده‌اند.

وی اظهار داشت: شیوع مصرف قلیان در بین خانم‌ها که تربیت و سلامتی نسل آینده کشور در دست آنان است امروز یک خطر جدی است.

دکتر ندافی افزود: سالانه 6 میلیون نفر در دنیا در اثر مصرف دخانیات می میرند که 10 درصد از این افراد در اثر مواجهه با دود دست دوم از بین می روند.

گفتنی است، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات از سال 86 و در راستای اجرایی شدن قانون جامع مبارزه با دخانیات که در سال 85 توسط مجلس مصوب شد تشکیل شده است و اعضای آن شامل 4 وزیر هستند و مصوبات آن در حکم مصوبات قانونی و لازم الاجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha