ریزگردهایی كه از كشورهای منطقه وارد خاك ایران می‌شوند آغشته به مواد شیمایی نیستند.

اختصاص ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها
سلامت نیوز : امیرفاتح وحدتی ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم را شائبه و شبهه‌ای دانست كه پس از جنگ امریكا علیه عراق ایجاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ مدیركل دفتر هوای سازمان محیط زیست افزود: طی بررسی‌هایی كه دانشگاه شهید چمران و جندی‌شاپور در عراق صورت داده است، مشخص شده است كه اثرات اورانیوم در ذرات معلق این كشور مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: بعید است ریزگردهایی كه هزاران كیلومتر از شرق سوریه و غرب كشور عراق وارد می‌شوند، حاوی مواد شیمایی و خطرناك باشند.

وی با بیان اینكه دستیابی به صحت و سقم این قضیه مستلزم بررسی‌های فراوانی است، گفت: ریزگردهایی كه از كشورهای منطقه وارد خاك ایران می‌شوند آغشته به مواد شیمایی نیستند.

این مقام مسئول در ادامه درباره افزایش غلظت ریزگردها در سال‌های اخیر یادآور شد: طی سال‌های اخیر در حوزه غلظت ریزگردها نسبت به سال‌های گذشته در شرایط مطلوب‌تری به سر می‌بریم.

وی اضافه كرد: از آنجایی كه ایجاد پدیده ریزگرد متأثر از اقداماتی بوده كه طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، بنابراین پدیده ریزگردها نمی‌تواند با پیشبرد برنامه‌ای كوتاه مدت به سرانجام برسد از این رو مقابله با این پدیده مستلزم برنامه‌ای طولانی‌ مدت است.

مدیركل دفتر هوای سازمان محیط زیست ادامه داد: مدیریت منابع آب، مدیریت اراضی كشاورزی، احیای مناطق بیابانی به خصوص مناطقی كه دستخوش تغییرات اقلیمی هستند در كنار توسعه فضای سبز می‌تواند به میزان فراوانی به منظور مقابله با این پدیده بسیار موثر واقع شود.

وحدتی یادآور شد: بدون شك همكاری‌های دوجانبه میان ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها ادامه خواهد داشت و در این باره توافقات متعددی میان این دو كشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینكه كشور عراق از مدت‌‌ها قبل در راستای مقابله با پدیده ریزگردها برنامه‌هایی را پیش‌بینی و در دستور كار خود قرار داده است، اظهار داشت: یكی از علل كاهش ورود ریزگردها به كشور كمك كشور عراق برای تأمین حق آبه تالاب‌های این كشور است.

وحدتی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال جاری 55 میلیارد تومان به منظور مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده است و بدون شك این میزان بودجه تكاپوی پیشبرد برنامه‌های مختلف را برای مقابله با پدیده ریزگردها نخواهد داد به طوری‌كه می‌توان گفت این میزان اعتبار كمتر از 10درصد از پدیده ریزگردها را پوشش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha