یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۸
کد خبر: 76420

سازمان حفاظت محیط‌زیست از ناجا خواسته كه از یك تیرماه سال‌جاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 را شماره‌گذاری نكند تا از مرگ سالانه 5 هزار تهرانی جلوگیری شود.

ناجا به حمایت از محیط‌زیست برخاست
سلامت نیوز : سازمان حفاظت محیط‌زیست از ناجا خواسته كه از یك تیرماه سال‌جاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 را شماره‌گذاری نكند تا از مرگ سالانه 5 هزار تهرانی جلوگیری شود. ناجا نیز به گفته سرهنگ احمد رستمی معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز به درخواست سازمان حفاظت از محیط‌زیست جامه عمل پوشانده است. در مقابل خودروسازان هم آماده شكایت از سازمان حفاظت از محیط‌زیست سخن به میان آورده‌اند.

وحید نوروزی، كارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از مقامات ارشد خواست تا به خاطر حفظ جان شهروندان 8 كلانشهر وارد موضوع شده و با حمایت از این مصوبه دولتی، خودروسازان را مكلف به رعایت قانون و نجات جان هزاران شهروند ایرانی كنند. او مانند بسیاری بیم آن دارد كه خودروسازان با حمایت از برخی قدرت‌های داخلی كشور باز هم بر سرجان هزاران ایرانی معامله كنند.

خودروسازان شورش را درآورده‌اند

خودروسازان كه از سال 89 تا به امروز در مقابل ارتقای خودروهای تولیدی خود به یورو4 مقاومت كرده‌اند، پس از اتمام حجت سازمان محیط‌زیست، راه دادگاه گرفته و از سازمان حفاظت از محیط‌زیست شكایت كرده‌اند. آنها می‌گویند تا زمانی كه سوخت یورو4 در تمام كشور توزیع نشود، از ساخت یورو4 خودداری می‌كنند. وحید نوروزی با گفتن این حرف كه خودروسازها دیگرشورش را درآورده‌اند، می‌گوید، خودروسازان مدعی هستند كه به فكر سرمایه مردم هستند، چون اگر خودرو با استاندارد یورو4 بسازند اما از سوخت یورو 2 استفاده شود، ماشین شهروندان مستهلك می‌شود.

او می‌گوید: «چطور خودروسازان به فكر سلامتی مردم نیستند.» او ژست خودروسازان در مقابل محیط‌زیست و حمایت از منافع اقتصادی دارندگان خودروها را دروغ بزرگی می‌داند و می‌گوید: «چطور زمانی كه كنیستر را در ماشین‌های تولیدی خود حذف كردند تا تولید آنها 150 هزارتومان ارزان‌تر شود، به فكر سلامت مردم نبودند. در حالی كه عدم وجود كنیستر باعث گسترش بنزن و بخار بنزین در هوا و ایجاد سرطان در میان شهروندان می‌شود.» او درنهایت یك نكته دیگری هم رایادآوری می‌كند، به گفته نوروزی اگر خودروسازان از همین امروز بخواهند به این مصوبه قانونی تمكین كنند، 6 ماه طول می‌كشد تا بخواهند اولین خودروها را با استاندارد یورو4 به بازار بدهند. او خطاب به خودروسازان می‌گوید: «شما خودروتان را بسازید و به فكر جیب مردم نباشید، جان آنها مهم‌تر است.»

البته نوروزی از یك نكته دیگر هم بیم دارد. او اظهار امیدواری می‌كنند كه این بار كسی به خاطر منافع مالی خود وساطت نكند، و اجازه بدهد یك مدت خودروهای فاقد استاندارد یورو4 شماره گذاری نشود تا شمار مرگ‌ومیرها بر اثر آلودگی‌ها كم شود. او راه را ورود افرادی از بدنه حاكمیت و میانجیگری آنها برای توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 می‌داند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4

هرچند هنوز هم افكارعمومی از قدرت پنهان خودروسازان بیم دارند، بیمی كه بی‌اساس نیست چون خودروسازان تاكنون سه بار به مصوبه دولتی بی‌اعتنایی كرده‌اند اما سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا از توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از امروز خبر می‌دهد. وی می‌گوید: «براساس قانون و اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، از اول تیرماه 92، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صرفا خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 را شماره‌گذاری می‌کند.» او می‌گوید: «خودروهایی که قبل از تاریخ اول تیرماه 92 تولید شده‌اند، کماکان با شرایط قبلی شماره‌گذاری خواهند شد.»

تنظیم شکایت‌نامه علیه محیط‌زیست

به‌دنبال تاکید سازمان محیط‌زیست بر عدم شماره‌گذاری خودروهای یورو2 از ابتدای تیرماه سال‌جاری،شرکت‌های خودروساز به جای پیشبرد مصوبه دولت مبنی بر ارتقای سطح استاندارد محصولات‌شان، شکایت‌نامه‌ای را علیه محیط‌زیست تنظیم کرده‌اند.تولید خودروهای یورو 4 از سال 89 در گوش ناشنوای خودروسازان زمزمه می‌شود و در عین حال نیز در طول این سال‌‌ها متقاضیان اجباری خودروهای داخلی در انتظاری بیهوده برای خرید خودرو تقریبا دارای استانداردهای روز دنیا هستند اما هر بار خودروسازان به دلایلی واهی و با بهانه‌جویی‌هایی موجب کش‌دار شدن سناریوی تولید خودروهای یورو4 شده‌اند. 31 خرداد 92 پایان مهلت خودروسازان برای تولید و عرضه خودروهای یورو 4 است و به عبارت دیگر باید از امروز فقط خودروهای یورو2 توسط پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری شود.

البته پیش از این هم بارها مهلت این شرکت‌های صنعتی برای تطابق محصولات‌شان با استانداردهای جهانی به پایان رسیده بود و تقریبا از سال 89 شاهد کشمکش بین خودروسازان با پلیس راهور ناجا و سازمان محیط‌زیست بوده‌ایم اما با این حال همیشه شاهد موفقیت خودروسازان برای اخذ مهلتی دوباره حتی به قیمت تغییر مصوبه دولت بودیم.

بد نیست که شرکت‌های خودروساز داخلی کمی با تأمل به گفته یکی از اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی مبنی بر مرگ و میر سالانه 5هزار نفر بر اثر آلودگی هوا، گوش فرا دهند.

اواخر سال گذشته که مهلت خودروسازان برای ارتقای سطح استاندارد محصولات‌شان روبه اتمام بود این شرکت‌های صنعتی بودند كه به بهانه اینکه سوخت یورو 4 در کشور عرضه نمی‌شود خواستار تغییر مصوبه دولت شدند و سرانجام پس از کمی کشمکش دولت مصوبه جدیدی را مبنی بر ارائه مهلتی 2 ماهه به این شرکت‌های صنعتی برای تطابق محصولات‌شان با استاندارد یورو 4 ارائه داد.

بر همین اساس خودروسازان تا پایان خرداد ماه فرصت یافتند محصولات تولیدی خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند. اکنون باید دید که شرکت‌های خودروساز داخلی در این مدت زمان (2ماه)چه پیشرفتی در تولید خودرو استاندارد داشته‌اند.

بهانه‌ها تمام شد

خودروسازان تا پیش از اینكه به فكر منابع اقتصادی و جیب شهروندان ایرانی باشند، بهانه عدم تولید سوخت با استاندارد یورو 4 راداشتند. همین مسئله هم باعث شد تا در اردیبهشت ماه سال‌جاری، محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط‌زیست بگویند. خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای عدم تولید خودرو یورو4 ندارند. البته در همان زمان 30درصد محصولات این شرکت‌های صنعتی مطابق با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود و مابقی نیز همچنان یورو 2 هستند.

رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه بهانه خودروسازان برای ارتقای سطح استانداردها، سوخت غیر استاندارد بود، ابراز می‌دارد: به‌دنبال استانداردسازی سوخت از سوی وزارت نفت، خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای عدم ارتقای سطح استاندارد محصولات‌شان ندارند.

به گفته او در پایان این 2 ماه نه تنها خودروسازان ملزم به رعایت استانداردها شده‌اند بلکه مکلف به نصب کنیستر در تمامی محصولات تولیدیشان نیز هستند. عملكرد ساز مان حفاظت از محیط‌زیست كشور در چهارسال گذشته، نه تنها نمره قبولی نگرفت كه ضربه‌هایی كه محیط‌زیست دراین دوره خورد، به گفته بسیاری غیر قابل جبران است.

اما محمدجواد محمدی زاده تلاش زیادی برای ارتقای سوخت و برطرف كردن نقص فنی خودروها در دوره مدیریت خود انجام داد وتنها نمره قبولی بود كه از كارشناسان این حوزه گرفت.

حال بایدمنتظر ماند ودید كه این بار مصوبه‌ای دولتی جایگاه قانونی خود را می‌یابد یا باز هم كسانی هستند كه بتوانند زمان را برای خودروسازان بخرند وتعداد بیشتری از شهروندان ایرانی را راهی گورستان سرد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha