یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۷

دغدغه‌های جوانان و وعده حل مشکلاتشان همچون تامین مسکن، شغل، ازدواج آسان، اوقات فراغت مناسب و ... همواره جزو وعده‌ها و برنامه‌های دولتمردان بوده که در بسیاری از موارد محقق نشده است.

بدهکاری بزرگ دولت به جوانان
سلامت نیوز :  وزنه جمعیت جوان در جامعه ایرانی بسیار سنگین است و شاید بار مشکلات حوزه جوانان نیز سنگین تر. با وجود همه شعارها و وعده‌های مسئولان دولتی در سال‌های گذشته، گره‌های حوزه جوانان کور‌و‌کورتر شده و میراثی سنگین اکنون به دولت جدید رسیده است. دغدغه‌های جوانان و وعده حل مشکلاتشان همچون تامین مسکن، شغل، ازدواج آسان، اوقات فراغت مناسب و ... همواره جزو وعده‌ها و برنامه‌های دولتمردان بوده که در بسیاری از موارد محقق نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ حتی تشکیل وزارت جوانان نیز نتوانست گره چندانی را باز کند. اینک و با پایان هیاهوی انتخابات و وعده‌های کاندیداها، جوانان منتظرند قفل مشکلات آنها با کلید امید وتدبیر رئیس جمور منتخب باز شود.30 خردادماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی جوان نامگذاری شده است. روزی که بسیاری از جوانان از آن بی‌اطلاع اند و آنهایی هم که می‌دانند نسبت به روز خود بی‌تفاوت هستند و ترجیح می‌دهند به جای ثبت چنین روزی در تقویم رسمی کشور، مشکلات و دغدغه‌های آنها حل شود.

  مسکن، اشتغال و ازدواج مهم‌ترین مشکلات جوانان
ایران از جمله کشورهای صاحب جمعیت جوان کشور است که تعداد جوانان 20 تا 35 ساله‌اش براساس آخرین سرشماری انجام شده  24 میلیون و 59 هزار نفر است. در تحقیقات صورت گرفته از سوی نهادهای مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان این روزها مسکن، اشتغال و ازدواج مهم‌ترین مشکلات جوانان به حساب می‌آید که بسیاری از آنها از ترس این مشکلات هیچگاه به ازدواج و تشکیل خانواده فکر نمی کنند. به باور بسیاری از روانشناسان جدای از مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی که این روزها گریبانگیر جوانان شده است، مشکلات اجتماعی ناشی از افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، آسیب‌های اجتماعی را در جامعه افزایش داده است.

شهریار کیانی احمدی، کارشناس تعلیم و تربیت جوانان در این زمینه می‌گوید:« جوانان امروز ما حس خودباوری را از دست داده‌اند. باید به آنها فرصتی برای نشان دادن نقاط قوتشان داد زیرا هر فردی تمایل دارد استعدادها و توانایی‌های وجودیش دیده شود. از سوی دیگر جوانان همواره در تمامی عرصه‌ها صاحبنظر هستند. آنان تنها کسانی هستند  که در صحنه حضور مداوم دارند. از این‌رو باید از نگاه نو و خلاقانه آنها بهره برد.به گفته او،کاهش نرخ ازدواج درحالی اتفاق می‌افتد که در این سال‌ها دهه شصتی‌ها (مخصوصا بازه‌59 تا 66) که بیش‌ترین سهم از جمعیت ایران را دارند در سن ازدواج قرار گرفته‌اند و اگر میانگین سن ازدواج فعلی که 27 سال است را هم در نظر بگیریم قاعدتا باید شاهد افزایش چشمگیر ازدواج‌ها در سال‌های اخیر باشیم که این اتفاق نیفتاده است و کشور با 8 میلیون جوان آماده ازدواج مواجه است که اگر شرایط اقتصادی و اجتماعی برای آنها فراهم شود، قطعاً آنها جرأت ازدواج کردن را به‌دست می‌آورند.

او درباره اقداماتی که در سال‌های اخیر در حوزه جوانان از سوی سازمان ملی جوانان و وزارت جوانان انجام شده است، توضیح می‌دهد: «تا زمانی‌که دستگاه‌های دولتی تنها هدفشان انجام اقداماتی کلی برای حل مشکلات جوانان باشد، هیچ تاثیر مثبتی مشاهده نمی شود. مهم این است که در حال حاضر 8 میلیون جوان در کشور ازدواج نکرده‌اند و حتی از ازدواج ترس هم دارند، پس نتیجه می‌گیریم که فعالیت‌های انجام شده دولت برای جوانان نتیجه ای جز یأس و نا امیدی جوانان نداشته و باید در دولت آینده تصمیمات جدی برای حل مشکلات جوانان هم در بخش اقتصادی و هم اجتماعی گرفته شود. در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مشاهده شد که حل معضلات جوانان یکی از اصلی ترین برنامه‌های کاندیداهاست. این به این معنای جدی بودن مشکلات این قشر است و باید دید که دولت آینده تاچه اندازه می‌تواند به وعده‌های داده شده اش عمل کند.»

  دولت ، همواره به جوانان بدهکار است
یکی دیگر از کارشناسان مسائل اجتماعی بیان می‌کند:« دولت و خانواده‌ها به جوانان بدهکار هستند و باید سطح آگاهی و درکشان را از مسائل جوانان با توجه به آنکه ساختمان جمعیتی کشور ما جوان است، بالا ببرند. تمامی دولت‌ها  باید در راستای محوریت برنامه‌های جوانان برنامه‌هایشان را در کشور همسو کنند تا بتوان مشکلات و دغدغه‌های جوانان را در حوزه‌های مسکن، اشتغال و همچنین هویت حل کرد.» به گفته اصغر مهاجری با توجه به اینکه ساختمان جمعیت ما جمعیت جوان است و این مسئولیت وسیع، سنگین و پر تعهد است، لذا برای حل این مسئله باید همه به ویژه خانواده و دولت مسئول هستند. همچنین سازمان‌های رسانه‌ای به خصوص رسانه ملی و سازمان‌های متولی سیستم مثل دستگاه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان وظیفه مهمی بر عهده دارند.

  عملکرد بسیار ضعیف وزارت جوانان
عضو فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اولویت امروز کشور باید حل دغدغه‌های جوانان باشد، توضیح داد:« جوانان امروزی بیش از هر چیز به امنیت اجتماعی و شغل احتیاج دارند و امیدوارم دولت جدید بتواند بخشی از این خواسته‌ها را برآورده کند.»محمد حسن‌نژاد توضیح می‌دهد که رئیس‌جمهور جدید باید اولویت فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به جوانان اختصاص دهد و مانع از رشد تورم در بخش مسکن شود تا جوانان تشویق به ازدواج شوند.او با بیان اینکه عملکرد وزارت تازه تاسیس جوانان برای این قشر بسیار ضعیف بوده است، می‌گوید:« وزارت ورزش و جوانان کار جدی و اساسی برای جوانان انجام نداده است و تنها سالی یکبار جشنواره‌ای را با بودجه هنگفت برای جوانان برگزار می‌کند که هیچ خروجی برای جوانان کشور ندارد. قرار نیست تمام فعالیت‌های این وزارتخانه معطوف به ورزش شود. »

  وعده‌های رئیس جمهور منتخب به جوانان
تنها چند روز از یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گذشته است. انتخاباتی که جوانان و مشکلات آنها جزو مهم‌ترین انتقادات و برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری بود. در این میان حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای حل مشکلات جوانان داده بود. او با بیان اینکه نسل جوان کشور سرمایه‌ای بزرگ برای آبادانی کشور است، گفته بود:« نگرش به مسئله جوانان در عرصه‌‏های اجتماعی و مبنا قرار دادن توجه به این سرمایه اصلی ملی به عنوان فرصت در سیاست‏گذاری‌ها و برنامه‏‌ریزی‌ها، باید تغییر اصولی پیدا کند.

بکارگیری و مشارکت همه افراد جامعه به‌خصوص جوانان در مسائل کشوری و ایجاد زمینه برای حضور فعال آنان در صحنه اجتماع ضروری است.» ایجاد الگوهای رفتاری صحیح منطبق با اخلاق و مقتضیات زمانی، مکانی و فرهنگی شناسایی دقیق و صحیح نیازهای جوانان و ایجاد پل ارتباطی میان نسل‏‌ها با توجه به مقتضیات زمان، تنظیم ساز و کارهای کارشناسانه فرهنگی- اجتماعی در جهت ترمیم و بازسازی اعتماد جوانان به نظام سیاسی، پی‏گیری و استمرار شیوه‏‌های ارتباط مستقیم مسئولان با جوانان، به منظور بازسازی اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت و مدیریت کلان کشور، محوریت و اصل شمردن تقویت روحیه امید به آینده به عنوان مهم‏ترین انگیزۀ تلاش سازنده و زندگی بانشاط، در هرگونه برنامه‏‌ریزی و تصمیم و اقدام مربوط به جوانان، ایجاد بسترهای مناسب برای آشنا شدن اقشار مختلف جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان نسبت به انواع انحرافات هنجاری، رفتاری و عواقب خانمان‏‌برانداز این انحرافات و ایجاد اوقات فراغت مناسب برای جوانان و هدایت آنها به مجراهای صحیح زندگی، از طریق آموزش و ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و مراکز مشاوره از جمله برنامه‌های اعلام شده رئیس‌جمهور منتخب در حوزه جوانان است که باید منتظر اجرایی شدن آن بود.در سال‌های گذشته وعده‌ها هرچه پررنگ‌تر شدند عمل‌ها از رمق افتادند.

اگر روزی دولتمردان وعده پرداخت کمک میلیونی برای نوزادان را در بوق و کرنا کردند، امروز بانک‌ها حتی دیگر توان پرداخت وام ازدواج را هم ندارند. کمتر از 40 روز دیگر هفتمین رئیس جمهور منتخب مردم کار خود را شروع می‌کند و باید به انتظار نشست که برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه  ساماندهی مشکلات جوانان و رفع دغدغه‌های تا چه اندازه می‌تواند به بار بنشیند و آیا می‌توان پایانی خوش برای قصه پرغصه جوانان نوشت...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha