یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
کد خبر: 76426

سلامت نیوز : مسائل مجلس با سازمان جنگل‌ها و مراتع به روزهای پایانی دولت دهم کشیده شده است. پاییز سال گذشته بود که نمایندگان مجلس، با رأی مثبت به حذف بند‌های «ج» و «د» از ماده 135لایحه برنامه پنجم توسعه، طرح خروج دام مازاد از جنگل و مرتع را لغو کردند و باعث شدند بندهایی که تا حدی روند شتابنده تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور را کاهش می‌داد، از جرگه قانون خارج کنند. حالا اما کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصمیم دارد طرح تفحص از این سازمان را به هیات‌رئیسه مجلس بدهد. علت آن هم تخلفات این سازمان عنوان شده است.

هدایت‌ا... میرمرادزهی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی به آرمان می‌گوید: «این نخستین‌باری است که از سازمان جنگل‌ها و مراتع تفحص می‌شود». هفته گذشته در جلسه‌ای که سوال‌کنندگان با رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتند، از مسئولان سازمان جنگل‌ها درباره تخلفاتشان سوال کردند و آنها نیز به دفاع از خود برآمدند اما این پاسخ‌ها نمایندگان کمیسیون کشاورزی را قانع نکرد. توضیحات مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره برخی ضعف‌ها و اتفاق‌ها در این سازمان نتوانست نمایندگان مجلس را راضی کند و امروز طرح تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها با بیش از 17 امضای نمایندگان روی میز نمایندگان کمیسیون کشاورزی است.

به گفته میرمرادزهی، درخواست تحقیق به صحن علنی مجلس می‌آید و دوباره نماینده درخواست‌کننده موارد را مطرح می‌کند و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز باید بار دیگر برای دفاع از خود به بهارستان بیاید. بهروز نعمتی، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی و از درخواست‌کنندگان این تفحص نیز می‌گوید: «دفاعیات رئیس سازمان جنگل‌ها قانع‌کننده نبود. چنان‌که بتوانند برای اثبات عدم انجام تخلفاتی که از سوی نمایندگان مطرح شد مستنداتی بیاورند، پذیرفته خواهد شد.» این تخلفات شامل چه عملکردهایی از جانب این سازمان بوده است؟ نعمتی طرح‌هایی را که منجر به تخریب محیط زیست و جنگل‌ها می‌شده است جزو این تخلفات می‌شمارد و آن را شامل تخریب مراتع و جنگل‌ها، تخریب منابع طبیعی و تبدیل اراضی به اراضی غیرقابل کشت به‌ویژه در حاشیه کویری کشور، تخریب جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس، دخل و تصرف در واگذاری زمین‌ها و زمین‌خواری می‌داند.

سازمان جنگل‌ها پاسخگوی تخلفاتش باشد

با این حال دو ماه دیگر عمر دولت دهم به پایان می‌رسد و به تبع آن مسئولان اجرایی این سازمان‌ها نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع آن هم در آخرین روزهایش کاری دیر به‌نظر می‌رسد. میرمرادزهی هم دراین‌باره معتقد است: «برخی نمایندگان از آنجا که قسم خورده‌اند و از بعد نظارتی و ابزار قانونی که به آنها محول شده است باور دارند که زمان خاصی برای تفحص مطرح نیست و باید در هر موقعی که شرایطش ایجاد می‌شود، این کار انجام گیرد.» اما نعمتی درباره اینکه چرا این طرح در روزهای پایانی دولت دهم مطرح شده است، نظر دیگری دارد و به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: «این بحث جدید نیست و پیش از این هم مطرح شده است. اما با توجه به بحث بودجه رسیدگی به این موضوع به زمان کنونی منتقل شد.

اگر ما با مستندات مسئولان سازمان قانع بشویم موضوع حل می‌شود، اما اگر این شرایط ادامه داشته باشد و ما قانع نشویم موضوع برای بررسی باید به صحن علنی مجلس بیاید. تخلف‌هایی از سوی دولت صورت گرفته است و سازمان جنگل‌ها و مراتع باید پاسخگوی این تخلفات باشد».از آنجا که نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، پاسخ و دفاع رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و معاون وزیر جهاد کشاورزی را قانع‌کننده نیافتند، قرار بر این شد سه‌شنبه، چهارم تیرماه جلسه‌ای دیگر تشکیل شود و در این جلسه علاوه بر این دو مسئول، وزیر جهاد کشاورزی نیز حضور یابد. اگر در آن جلسه نیز سوال‌کنندگان قانع نشوند موضوع تحقیق و تفحص به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شود. وضعیت در معرض تهدید جنگل‌های ایران اما موضوع تازه‌ای نیست. به خاطر برنامه‌ها و طرح‌های اشتباه در ۵۰ سال اخیر یک‌سوم جنگل‌های ایران نابود شده‌اند. بر اساس نظر مسئولان در این سال‌ها بین ۶ تا ۱۲ میلیون هکتار جنگل طبیعی و ۵/۲ میلیون هکتار جنگل دست‌ساز از بین رفته‌اند.

طرح‌هایی که بر جنگل‌های این سرزمین در سال‌های اخیر پیاده شد کمتر کارشناسی شده بودند. می‌توان از طرح حضور مردم  در جنگل و مرتع با هدف حفظ وحراست از عرصه‌های جنگلی یاد کرد که به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست این طرح منابعی را بی‌دریغ و بی‌حساب در اختیار همه قرار می‌دهد که به موازات آن فرصتی برای سودجویان فراهم می‌شود که به تخریب جنگل‌ها دست بزنند یا چرای دام در مناطقی مانند زاگرس افزایش یابد که باعث کاهش جنگل‌های آن منطقه می‌شود. امری که به گفته اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست باعث می‌شود «سالانه 3/1درصد از جنگل‌های ایران از بین برود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha