یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: 76427

سلامت نیوز : سال‌ها پیش حتی تصور اهدای عضو از سوی خانواده‌های داغدار هم وحشتناک بود، اما این روزها مفهوم مرگ و زندگی برای بسیاری از ما تغییر کرده و رنگ و بوی دیگری گرفته است و اعطای «هدیه زندگی» به بیماری که روزهایش به سختی سپری می‌شوند، از سوی خانواده‌هایی که عزیزشان دیگر به این جهان بازنمی‌گردد، مایه آرامش و تسکین قلبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ با دکتر محمدرضا مسجدی، مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایران و قائم‌مقام بیمارستان مسیح‌دانشوری که قطب پیوند ریه در کشور است به‌مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پیوند عضو، درباره اقدامات انجام‌شده در زمینه فرهنگ‌سازی برای پیوند عضو، فعالیت خیرین، وضعیت داروهای بیماران پیوندی، صف انتظار پیوند و درج رضایت افراد از اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی گفت‌وگویی انجام شده است.

دکتر محمدرضا مسجدی با بیان اینکه از وقتی برنامه اهدای عضو و پیوند در بیمارستان مسیح دانشوری مستقر شد، اقدامات فرهنگی به موازات آن وسعت پیدا کرد، گفت: به عنوان مثال هر ساله «جشن نفس» مقارن با ولادت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود که مورد استقبال مردم و طیف‌های مختلف قرار گرفته است و میزان داوطلبان اهدای عضو از همین طریق به 10 برابر رسیده است. زمانی 10 درصد خانواده‌هایی که عزیز مرگ مغزی داشتند، با اهدای عضو موافقت می‌کردند، اما اکنون این آمار به بالای 20 درصد رسیده است که نشان‌‌دهنده یک کار فرهنگی عظیم و تغییر بینش مردم است؛ البته فرهنگ‌سازی برای اهدا هنوز هم کافی نیست.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایران با بیان اینکه البته هنوز هم نسبت به اسپانیا که بالاترین میزان پیوند عضو از مرگ مغزی را دارد، عقب هستیم، اظهار کرد: ایران در میان کشورهای منطقه برتر است. چندی پیش هیاتی از مصر به ایران آمده بودند و از اینکه اعمال پیشرفته چون پیوند همزمان قلب و کلیه در ایران انجام می‌شود، متعجب شده بودند. وی افزود: خوشبختانه همه این کارها بر اساس عشق است که پیش می‌رود و برخی همکاران ما از اعتبار خود مایه می‌گذارند تا بتوانند حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها را در جهت پیوند عضو بیماران جذب کنند. به موازات این اقدام، خیریه‌ای را تحت عنوان «بنیاد حمایت از پیوند اعضای ایران» دایر کردیم. خیرین در این بنیاد اقدامات بسیاری انجام دادند و دستگاه‌های گران‌قیمت خریداری کرده‌اند. مسجدی با اشاره به اینکه داروهای بیماران پیوندی نیز بسیار گرانقیمت هستند، اظهار کرد: خیرین برای خرید دارو بیماران را مورد حمایت قرار می‌دهند.

به عنوان مثال بیماری داشتیم که پیوند قلب شده بود و اهل کبودرآهنگ همدان بود. مفصل رانش به علت مصرف کورتون دچار خوردگی شد و لازم بود تعویض شود. گفته بودند باید حتما در یک بیمارستان خصوصی که تجهیزات ویژه و کادر مجربی دارد، تحت عمل جراحی قرار بگیرد.وی ادامه داد: پزشکان ما هم روی این مساله حساس هستند که باید کار خوب برای بیمار انجام شود. گروه پرستاری و خیرین بیمارستان، هزینه کردند و سر مفصل مصنوعی استخوان را خودشان خریداری کردند و آن بیمارستان خصوصی یک اتاق VIP را برای بیمار در نظر گرفت و همه هزینه‌های آن را تقبل کرد.

ضمن آنکه پزشک جراح وی نیز هیچ مبلغی بابت عمل نخواست. درواقع تمام هزینه‌ها را همکاران ما پرداخت کردند. این روحیه در کشور ما وجود دارد و این کار قابل تکرار است. وقتی خیرین هم اینها را به چشم خود می‌بینند، بیشتر تشویق می‌شوند. اقدامات اینچنینی یک انعکاس و هم‌افزایی مثبت و یک جنبش برای خدمت به مردم است. وی با بیان اینکه فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند به 18 نفر عضو و بافت اهدا کند، گفت: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی، میزان رضایت خانواده‌ها از اهدای اعضای عزیزشان افزایش یافته و روز‌به‌روز بهتر می‌شود. مسجدی ادامه داد: به‌ویژه اگر فردی که سانحه دیده، قبلا کارت اهدا دریافت کرده باشد، برای خانواده یک اطمینان و رضایتمندی خاصی به وجود می‌آید و خانواده احساس می‌کند یک تکلیفی از روی دوشش برداشته شده است و وی خود از پیش خواستار این اقدام بوده است.

قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری همچنین گفت: سعی می‌کنیم تعداد داوطلبانی را که زنده و سالم هستند و ان‌شاءا... عمر طولانی هم دارند را افزایش دهیم تا اگر هم اتفاقی برایشان افتاد، قبول اهدای عضو به لحاظ عاطفی و روحی برای خانواده آسان‌تر باشد. مسجدی با اشاره به اینکه لیست انتظار پیوند، بسیار مفصل است، اظهار کرد: به‌ویژه برای کودکان و نوجوانانی که بیماری‌های مزمن ریوی دارند، این وضعیت بغرنج‌تر است .وی افزود: متاسفانه سالانه بیماران متعددی که در صف انتظار هستند، جان خود را از دست می‌دهند. مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایران با اشاره به اینکه اقداماتی برای ورود «اعلام رضایت افراد از اهدای عضو پس از مرگ مغزی» به گواهینامه‌های رانندگی در حال انجام و پیگیری است، از تحقق آن در سال جاری خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha