پژوهشگران وابسته به‌دانشگاه‌های پزشكی ایواته، توكیو و چند دانشگاه دیگر ژاپن به روش نوینی برای درمان لختگی خون در مغز كه عامل سكته مغزی است، دست یافتند.

روزنامه نیهون كیزای روز پنجشنبه گزارش داد: كارآیی این روش درمانی كه در آن از "كاتتر" استفاده می‌شود دو برابر روش‌های كنونی درمانی است كه در آن از دارو برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

دراین روش درمانی، به‌وسیله كاتتر، ماده حل‌كننده خون لخته شده را به محل خون‌مرده‌گی در سرخرگ مغز هدایت كرده و به وسیله آن زمینه جریان یافتن روان خون در مغز فراهم می‌شود.

پزشكان ژاپنی برای اطمینان یافتن از این روش درمانی، دست به یك آزمایش گسترده سه ساله برروی بیمارانی زدند كه به‌علت گرفتگی سرخرگ مغز سكته كرده بودند.

پزشكان در جریان این آزمایش ‪ ۱۱۴‬بیمار كه سكته مغزی كرده بودند را به دو دسته جدا كرده و برای هر كدام از آنها یك روش درمانی را آزمایش كردند.

پزشكان در دسته اول كاتتر را از ناحیه مفصل ران به محل لختگی خون در مغز هدایت كرده و سپس ماده حل‌كننده "اوروكینازه" را به خون مرده‌گی تزریق كردند.

پزشكان در مورد دسته دوم بیماران، روش درمانی كنونی بیمارستان‌ها را بكار گرفته كه در آن از دارو برای روان كردن جریان خون مغز بیمار استفاده می شود.

پزشكان ژاپنی در دو مورد، در جریان شش ساعت نخست پس از سكته مغزی و پیش از آنكه مغز آسیب ببیند، درمان را آغاز كردند.

نتیجه این دو آزمایش نشان داد،كارآیی درمانی كه درآن كاتتر بكار گرفته شده حدود دو برابر روش درمان دارویی می‌باشد.

‪ ۴۲‬درصد از بیمارانی كه در دسته اول بودند پس از درمان بدون آن كه هیچ گونه عوارض بیماری در آنها باقی بماند به جامعه بازگشتند، اما این موضوع در دسته دوم فقط ‪ ۲۳‬درصد بوده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha