سلامت نیوز : توجه به فضای فعلی بهداشت و سلامت کشور تصویری را پیش روی ما قرار می‌دهد که نشان از نامناسب بودن شرایط این حوزه دارد. اگر توجه داشته باشید در حال حاضر ما در موقعیتی قرار داریم که در گذشته کمتر با آن روبه‌رو شده‌ایم و شواهد و قرائن هم نشان از نامساعد بودن این شرایط نسبت به سال‌های اخیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ اگر به دنبال علت و عوامل این شرایط باشیم ما هم در بحث مدیریتی در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌ایم و به عبارتی عدم مدیریت صحیح بر شرایط نامساعد تاثیر گذاشته و هم با کمبود منابع روبه‌رو بوده‌ایم. در این سال‌ها اگرچه بحث تحریم‌ها تاثیری بر شرایط دارویی ندارد و ما چیزی به‌عنوان تحریم دارو در روابط بین‌الملل نداریم و بالطبع در ایران نیز چنین تحریمی مطرح نبوده است اما شرایط دیگر که موجب افزایش قیمت ارز شد باعث افزایش قیمت و کمبود تجهیزات پزشکی و دارو نیز شد.

در شرایط فعلی که شاهد نوسان قیمت ارز هستیم حوزه سلامت و بهداشت که از تخصیص ارز مرجع محروم است و با ارز مبادله‌ای در این بازار حضور دارد و معامله می‌کند در دو بخش تجهیزات پزشکی و دارو با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. شاید برای بهبود این شرایط باید به تخصیص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی روی می‌آوردیم اما چون شرایط فراهم نیست پس تلاش‌های مضاعف از سوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه شکل گرفت که به نتیجه هم رسید.

ما در این دوره مجلس با افزایش بودجه ۵هزار میلیارد تومانی شرایط جدیدی را فراهم کردیم. البته ما هیچ دوره‌ای از لحاظ بودجه در چنین شرایط مساعدی قرار نداشتیم و این افزایش ۵هزار میلیاری قطعا نقطه امیدی است که ما را به بهبود شرایط در حوزه سلامت و بهداشت امیدوار می‌کند. اما همان‌طور که پیش از این هم به آن اشاره کردم، ما تا سال گذشته با تامین منابع روبه‌رو نشده بودیم پس همه چیز به این موضوع برمی‌گردد که متولیان امر اجرا چه تلاشی را برای تامین منابع و نحوه تخصیص بودجه خواهند داشت.

به عبارتی افزایش بودجه در کجاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در چه مرحله‌ای در اختیار قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. در دوره‌های پیشین ما با مشکل زمان ارائه بودجه روبه‌رو بوده‌ایم مثلا در سال گذشته بودجه اختصاص یافته دیر مورد استفاده قرار گرفت و پس از تخصیص میزانی از آن صرف تامین کسری‌های این دوران قرار گرفت یا در گذشته عدم مدیریت صحیح موجب شده بود این مبالغ در جاهای نامناسب و غیرضروری هزینه شود بنابراین ما با کمبود بودجه بیش از حد معمول روبه‌رو شدیم.

البته در این میان به دنبال نقد فعالیت وزارت بهداشت نیستیم قطعا آنها هم تلاش خود را می‌کنند اما آنچه ما شاهد آن بودیم به دلیلی که احتمالا در بخش مدیریتی بوده است در موضوعاتی همچون پزشک خانواده یا همان بحث دارو چندان سرمایه‌گذاری و مدیریت مناسب صورت نگرفته است و همین موجب شده ما با کمبودهایی در نحوه هزینه و سرمایه‌گذاری روبه‌رو شویم.

معمولا درباره پزشک خانواده هرازگاهی خبر از اجرای آن در منطقه‌ای منتشر می‌شود که صراحتا می‌توان گفت ما در این طرح در مراحل اولیه قرار داریم و پیشرفت چندانی نداشته‌ایم. البته اخبار مرتبط با اجرای این طرح را انکار نمی‌کنم اما آنچه ما در حال حاضر در برخی استان‌ها شاهد آن هستیم همان مراحل اولیه است یعنی استارت آن زده شده اما فقط در مراحل اولیه شکل اجرایی به خود گرفته است.

آینده می‌تواند در شرایطی روشن و امیدوار‌کننده باشد که ما با تامین منابع روبه‌رو شویم یعنی در صورت اختصاص بودجه به بخش خاصی این بودجه در زمان مناسب در اختیار مسوولان اجرایی قرار بگیرد در غیر این صورت با هر روز دیر شدن این موضوع و عدم تامین منابع ضروری ما بار دیگر با همین مشکلات روبه‌رو خواهیم شد.

حال چه در این دولت و چه در دولت بعدی نیاز به آن است که مجریانی این بودجه را در دست بگیرند که هم اولویت‌بندی در بخش‌های مختلف پزشکی و دارویی را بدانند و هم دلسوزانه برای اجرای آن تلاش کنند. فعلا باید کمی صبر کنیم تا در ماه‌های آینده شاهد تاثیر‌گذاری این افزایش بودجه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha