یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 76446

چهار روز دیگر باقی مانده تا حضور محمدحسن طریقت منفرد در وزارت بهداشت شش ماهه شود. حالا وزیر در آستانه ششمین ماه فعالیت خود، دیگر در مواجهه با مشكلات خرد لبخند نمی‌زند بلكه وضعیت موجود را «شرم‌آور» قلمداد می‌كند.

آقای وزیر : هنوز شش ساعت نشده !
سلامت نیوز : چهار روز دیگر باقی مانده تا حضور محمدحسن طریقت منفرد در وزارت بهداشت شش ماهه شود. وقتی هفته دوم دی ماه و در نخستین حضور خبری در جمع روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، خبرنگاران، كوتاهی فرصت باقیمانده برای حل مشكلات نظام سلامت را به طریقت منفرد كه آن موقع هنوز حكم وزارت را دریافت نكرده بود یادآور شدند، لبخندی زد و گفت: «شش ماه كه سهل است. حتی در شش دقیقه هم می‌شود كار كرد.» حالا وزیر در آستانه ششمین ماه فعالیت خود، دیگر در مواجهه با مشكلات خرد لبخند نمی‌زند بلكه وضعیت موجود را «شرم‌آور» قلمداد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ چنان كه روز گذشته در همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی كشور با انتقاد از آنچه در این مراكز درمانی می‌گذرد گفت: «پزشكان عمومی نه‌تنها مورد اقبال مردم نیستند حتی خودشان هم خودشان را باور ندارند، در حالی كه طب عمومی در كشورهای پیشرفته كه بیش از 40 سال در اجرای پزشك خانواده و نظام ارجاع تجربه دارند، بدنه طبابت به شمار می‌آید.» طریقت منفرد با اظهار اینكه «نمی‌توانیم تمام تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم»، اعتراضات موجود نسبت به كمبود اعتبار و ناكارآمدی قوانین را رد كرد و در عین حال كه تعرفه‌های درمان را ارقامی «نامتعادل» می‌خواند، ماهیت بیمه‌های درمانی در ایران را برخلاف تعاریف جهانی دانست و اعلام كرد: «با این وضعیت در واقع بیمه‌یی وجود ندارد.»

طریقت منفرد با اعلام اینكه «تا امروز هیچ پولی به وزارتخانه نیامده و صرفا رقم محدودی برای اجرای طرح پزشك خانواده به ما دادند كه آن را هم برای اجرای طرح در شهر تهران ذخیره كرده‌ایم»، افزود: «تلاش می‌كنم كه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری را تشویق كنم كه اعتباری در اختیار ما قرار بدهد تا بتوانیم تنخواهی به بیمارستان‌هایی كه با حجم انبوه مطالبات از بیمه‌ها مواجهند، بدهیم. هیچ كس را نمی‌خواهم زیر سوال ببرم و به قسمت پر لیوان نیز كاری ندارم چرا كه قبل از من آن را پر كرده‌اند. قسمت خالی را می‌بینم كه كارهای بسیار سنگینی مانده است.

این را می‌بینم كه آموزش پزشكی باید بر اساس نیاز مردم باشد نه نیاز خودمان. تاكنون ظلم زیادی به مردم كرده‌ایم به طوری كه در شهری با جمعیت 50 هزار نفر و 100 تخت بستری، متخصص مورد نیاز وجود ندارد. می‌گویند پول نیست. قبول دارم كه سلامت محور توسعه است و هر چه اعتبار برای سلامت اختصاص دهیم، سرمایه‌گذاری است اما مشكلات صرفا متوجه اعتبارات نیست. سال 90، 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی نظام سلامت بوده كه از این رقم 15 میلیارد تومان از سوی دولت و بیمه‌ها و 25 هزار میلیارد تومان از جیب مردم آن هم در این وضعیت پرداخت شده اما آیا مردم به ازای این پرداخت خدمت مطلوب دریافت كرده‌اند و آیا كرامت‌شان رعایت شده است؟»وزیر بهداشت در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران حاضر شدو به سوالات «اعتماد» درباره وضعیت تعرفه و سرانه درمان و مشكلات پیش روی نظام سلامت پاسخ داد.

آقای وزیر، یادتان است وقتی به وزارتخانه آمدید، گفتید كه شش ساعته هم می‌شود كار كرد. آیا هنوز هم بر این باور هستید؟

می‌شود كار كرد. هنوز شش ساعت نشده.

شما بخشی از مشكلات روسای بیمارستان‌های آموزشی را كه به قول شما باید سرآمد تمام مراكز درمان باشند شنیدید. بنا بر توصیه شما، بیمارستان‌ها برای حل مشكلات‌شان باید صرفه‌جویی كنند و خدمات به صف سپرده شود در حالی كه مشكلات بیمارستان‌های آموزشی بیش از آن است كه با توصیه شما قابل حل باشد. بیمارستان‌ها گرفتار مشكلات اعتباری هستند و الفبای درمان در بیمارستان‌های ما نیست كه به گفته شما ریشه در گذشته دارد. حالا مشكلات بیمارستان‌ها چطور باید حل شود؟


این مسائل لازم و ملزوم یكدیگر است. ما باید مانند تمام كشورها به اندازه منابع‌مان هزینه ایجاد كنیم. كشوری كه سرانه درمانش 50 برابر ما است، برای هر خدمت درمانی یك راهنما تعریف كرده و بیماری مبتلا به آپاندیسیت در امریكا كه سرانه درمان 10 هزار دلاری دارد، می‌داند كه صرفا هزینه آزمایش خون از سوی بیمه پرداخت می‌شود. در ایران ما برای تشخیص آپاندیسیت 10 برابر امریكا خرج می‌كنیم و تمام مخارج را هم بیمارستان می‌پردازد. امروز، بهداشت و درمان دنیا با مشكلات اعتباری و مالی مواجه است و ایران هم جدا از این روند نیست. در ایران هم اعتبارات محدودی از هزینه خانوار برای درمان صرف می‌شود.

اگر این اعتبارات در محل خودش هزینه نشود مشكلات امروز بروز می‌كند. ما باید در اولویت‌ها مانع از هزینه‌های بیهوده شویم در حالی كه گران‌ترین آنتی‌بیوتیك‌ها كه حتی در كشور تولید‌كننده هم به سهولت استفاده نمی‌شود، در بیمارستان‌های ما به طور معمول در حال استفاده است. این صرفه‌جویی‌ها بر عهده پزشكان است. البته راهنماها هم باید تدوین شود اما حتی پیش از وجود راهنما، تمام پزشكان می‌دانند كه هر دارو برای چه مصرفی ضرورت دارد.

امروز مهم‌ترین مشكل بیمارستان‌ها، انباشت مطالبات از بیمه‌هاست. مجلس موافق است كه بیمه‌ها به وزارت بهداشت بازگردد چون معتقد است كه وزارت بهداشت در جذب اعتبارات برای بیمه‌ها و همچنین نسبت به عملكرد آنها نظارت بهتری خواهد داشت. مشكل نظام سلامت با بیمه‌ها چگونه باید حل شود؟

نظام سلامت با بیمه‌ها مشكل دارد چون ورودی و خروجی بیمه‌ها در ایران برخلاف تمام كشورهای دنیا با یكدیگر متناسب نیست. در حالی كه ورودی بیمه حدی دارد و خروجی هم باید متناسب با آن حد باشد اما وقتی مصرف بی‌ضابطه باشد، با انباشت و تراكم بدهی بیمه‌ها مواجه می‌شویم و مراكز درمانی هم مشكل پیدا می‌كنند. امیدوارم بتوانیم بر اساس قانون مصوب مجلس از دولت تقاضا كنیم كه اعتباراتی در ردیف‌های ما در نظر بگیرد تا بتوانیم كمبودهای اعتباری مراكز درمانی را جبران كنیم.

گفتید كه تعرفه‌های درمان منطقی نیست.

نامتعادل است.

منابع بیمه‌ها حاصل تجمیع سرانه درمان است. وقتی سرانه درمان امسال 14 هزار و 500 تومان تعیین شده كه آن‌هم منطقی نیست، چطور باید بین سرانه و تعرفه درمان تعادل ایجاد شود؟

امروز به دلیل تخصیص منابع پراكنده، سرانه درمان بین وزارت بهداشت و بیمه‌های درمان و نهادهای متفرقه ارائه‌دهنده خدمات درمانی توزیع می‌شود. باید بر اساس تمهیداتی كه قانون مشخص كرده، این اعتبارات را تجمیع كنیم و خدمت متناسب با این سرانه تعریف كنیم. برای این كار هم در حال تدوین تدریجی مجوزهای قانونی هستیم.

از بودجه امسال تا امروز چه رقمی را دریافت كرده‌اید؟

بر اساس بودجه سال گذشته، اعتبارات سه ماه را دریافت كردیم. در واقع تا زمانی كه بودجه سال جدید تصویب نمی‌شود، سه دوازدهم سال قبل را می‌گیریم كه آن را گرفتیم.

شما گفتید كه جز منابع ناچیزی برای طرح پزشك خانواده هیچ دریافتی از بودجه نداشته‌اید.

وزارت بهداشت 385 هزار پرسنل دارد. كدام یك تا امروز بدون حقوق مانده‌اند؟ بخش عظیمی از اعتبارات ما به طور مستقیم در اختیار واحد مجری قرار می‌گیرد و اعتبارات ستادی هم به وزارت بهداشت می‌آید. بند «و» و اعتبارات استانی بر اساس همین رویه، مانند ارقام سال گذشته تخصیص پیدا كرده است.

یعنی تا امروز حدود چهار هزار میلیارد تومان را بر مبنای سه دوازدهم دریافت كرده‌اید؟


من با این عددهایی كه شما می‌گویید آشنا نیستم. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، بودجه سه ماه اول سال را به عنوان سه دوازدهم برای تمام استان‌ها و دانشگاه‌ها و واحدهای مجری، تخصیص می‌دهد اما بودجه‌های ستادی كه در قانون تغییر كرده، ردیف‌های متفرقه است كه باید پس از ابلاغ قانون بودجه پرداخت شود و هنوز پرداخت نشده.

از یارانه 2200 میلیارد تومانی دارو چه رقمی را دریافت كرده‌اید؟

از یارانه هم هنوز رقمی دریافت نكرده‌ایم زیرا یارانه دارو برای سال 91، 400 میلیارد تومان بود و امسال قرار است 2200 میلیارد تومان باشد اما این تخصیص هم پس از ابلاغ قانون بودجه صورت می‌گیرد.

بنا بر دستور رییس‌جمهوری مقرر شده كه موجودی شش الی 9 ماهه دارو و مواد اولیه برای سال 92 تامین شود در حالی كه وزارت بهداشت هنوز یارانه‌یی دریافت نكرده كه بتواند مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را جبران كند.

توصیه رییس‌جمهوری برای تامین مواد اولیه دارویی بوده و پس از ابلاغ بودجه هم مابه‌التفاوت نرخ ارز را برای داروهای وارداتی دریافت خواهیم كرد.

اما رییس سازمان غذا و دارو گفته كه قرار است یارانه دارو به حساب بیماران واریز شود.

مهم این است كه دارو به دست بیمار برسد. فرقی نمی‌كند كه پول را به بیمار بدهیم تا شخصا دارو بخرد یا ما برای او دارو تهیه كنیم.

به نظر می‌آید كه وزارت بهداشت موافق با حذف ارز مرجع دارو است.


اگر ما به التفاوت نرخ ارز دارو پرداخت شود كه قانون گفته پرداخت می‌شود، قیمت دارو باری به بیمار تحمیل نمی‌كند زیرا به جای آنكه داروی گرانقیمت، در داروخانه‌ها ارزان فروخته شود، با قیمت واقعی عرضه می‌شود اما ما به التفاوت قیمت آن را به بیمار پرداخت می‌كنیم.

البته فقط بیماران دریافت‌كننده یارانه از بار قیمت دارو ضرر نمی‌كنند زیرا یارانه 2200 میلیارد تومانی دارو نمی‌تواند تمام مردم را پوشش دهد.

نمی‌تواند تمام جمعیت را پوشش دهد اما برای پرداخت مابه التفاوت قیمت داروهایی كه به دلیل تفاوت نرخ ارز گران‌تر شده‌اند كافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha