سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش اطفال با اشاره به اینکه 10 درصد افراد مبتلا به ریفلاکس معده در صورت عدم درمان به موقع، دچار بیماری "مری بارت" می‌شوند، گفت: بروز این بیماری در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد که از طریق دارودرمانی با دوز بالاتر و مدت طولانی می توان به درمان آن اقدام کرد. در صورت ادامه وجود این مشکل و بیماری‌های تنفسی می‌توان به عمل جراحی دست زد.

دکتر پدرام عطایی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: حدود 10 درصد از افرادی که مبتلا به ریفلاکس مداوم به مدت 10 سال هستند به "مری بارت" مبتلا می‌شوند. در این حالت محتویات داخل معده به مری بازمی گردد و سلول‌های مری تغییر شکل پیدا کرده و دیواره آن شبیه معده می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق نمونه برداری می توان ابتلا به بیماری مری بارت را تشخیص داد، افزود: این بیماری در نوزادان و اطفال اتفاق نمی‌افتد بلکه در سنین بالاتر که فرد سال‌های سال دچار ریفلاکس معده شده و بیماری درمان نشده است این عارضه بروز می‌کند.

این فوق تخصص دستگاه گوارش کودکان در ادامه خاطرنشان کرد: افراد بالای 45 سال یا افرادی که در دوره بزرگسالی مبتلا به ریفلاکس معده هستند بهتر است در صورت صلاحدید پزشک با انجام آندوسکوپی به علت بیماری پی ببرند تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

دکتر عطایی با اشاره به اینکه بدخیمی‌های مری بارت در اطفال اتفاق نمی‌افتد، گفت: برای درمان ریفلاکس معده در بزرگسالان از روش دارودرمانی با دوز بالاتر و به مدت طولانی‌تری در مقایسه با نوزادان استفاده می شود تا فرد دچار بدخیمی‌های مری بارت نشود.

وی با بیان این مطلب که مصرف نامناسب برخی از غذاها موجب بروز ریفلاکس در سنین بالاتر در مقایسه با اطفال می‌شود، تصریح کرد: استفاده از نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب موجب کاهش حرکات و فعالیت معده می شود که این امر حتی منجر به تشدید ریفلاکس در سنین بالاتر می شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش با بیان اینکه در معرض قرار گرفتن دود سیگار نیز موجب عود ریفلاکس معده در افراد می شود، گفت: جراحی یکی دیگر از راههای درمانی بیماری ریفلاکس معده در افراد سنین بالا است که دارودرمانی جوابگوی مشکل آنان نیست و دچار علائم تنفسی هستند، اما روش دارو درمانی همیشه مقدم بر عمل جراحی است.

دکتر عطایی در پایان توصیه کرد: افراد بزرگسال باید بیشتر مراقب روش تغذیه‌ای خود باشند تا علاوه بر بروز بیماری ریفلاکس معده شاهد بسیاری از بیماری‌های دیگر که نتیجه مصرف نادرست غذاها است نباشند، از خوردن فست فودها که دارای چربی بسیار بالایی هستند نیز خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha