سلامت نیوز : وزیر کنونی بهداشت و درمان، پس از گذشت سه ماه از دریافت رای اعتماد در مجلس نه‌تنها باعث پشیمانی نمایندگان از اعطای رای اعتماد به او شده است، بلکه از ابتدا تا امروز در حال سفیدنمایی عجیبی در حوزه مسایل و مشکلات بهداشت و درمان است. از او طی دو ماه سرپرستی در وزارت بهداشت و سه ماه وزارت در این وزارتخانه اظهارنظر‌های عجیبی برجای مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ محمدحسن طریقت‌منفرد، روز گذشته در حاشیه همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی در خصوص اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران با اشاره به اینکه مشکل دارو نیز در کشور حل شده است، اعلام کرد: بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و بر اساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده یا نشده، می‌توانند از گمرک ترخیص شوند. او در حالی با تکیه بر دستور ترخیص دارو از گمرک مشکل دارو را حل‌شدنی می‌داند که دو روز پیش در همین رابطه رسول دیناروند، رییس دانشکده داروسازی تهران که تا پیش از این درباره مشکلات پیش‌آمده در رابطه با کمبود دارو سکوت کرده بود عنوان کرده: عملکرد ضعیف وزارت بهداشت تا یک سال گذشته در حوزه دارویی باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه‌رقمی دارو مواجه باشیم، قیمت رسمی داروها نیز به‌طور متوسط ۴۰‌درصد افزایش یافته ولی بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند و این پدیده عجیبی است.

اظهارات محمدحسن طریقت‌منفرد در حالی است که وجود مشکلاتی همچون عدم‌تزریق بودجه از سوی دولت به وزارت بهداشت، نداشتن بودجه مناسب برای اجرای طرح‌هایی همچون طرح پزشک خانواده و عدم‌تامین ارز دارویی برای واردات دارو کار را به جایی رسانده که وزارت بهداشت دست بسته‌ای در حل مشکلات بهداشت و درمان داشته باشد و وزیر بهداشت به جای حل مشکلات سعی در مدیریت فضای رسانه‌ای و ترمیم جایگاه وزارت بهداشت در اذهان عمومی با اظهارنظر‌هایی از این دست داشته باشد. از طرف دیگر وضعیت کنونی وزارت بهداشت باعث شده همان رای ناپلئونی نمایندگان به طریقت‌منفرد هم باعث پشیمانی آنها شود. به طوری‌که پیش از این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات متعدد دارویی و درمانی حوزه سلامت که وزیر بهداشت برخلاف قول‌هایش در زمان گرفتن رای اعتماد اعلام کرده بود آنها را برطرف می‌کند، گفت: از رای اعتماد به وزیر بهداشت کنونی پشیمانیم.

محمدحسین قربانی، در تشریح مشکلات حوزه سلامت عنوان کرده بود: متاسفانه وضعیت حوزه سلامت در کشور مناسب نیست و بیشترین مشکلات نیز در حوزه دارو است، مثلا بیماران مبتلا به «ام‌اس» در حال حاضر باید برای تهیه داروهای خود هزینه‌های سنگینی را بپردازند و این درحالی است که برخی از این داروها نیز اصلا برای بیماران فراهم نمی‌شود. وی با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت کنونی تصریح کرد: آقای دکتر طریقت، از وقتی که مسوولیت وزارت بهداشت را برعهده گرفت، بیشتر از هر چیزی، فعالیت‌های این وزارتخانه را به سمت سیاسی‌کاری پیش برد، مثلا همین جداکردن دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه تهران که اکنون اکثر دانشجویان دانشگاه ایران از این تصمیم ناراضی هستند ولی صدایشان به جایی نمی‌رسد.

با این حال وزیر کنونی بهداشت و درمان در حالی سخن از حل‌شدن مشکلات دارویی به میان می‌آورد که همکاران او در دانشگاه‌های دارو‌سازی مشکلات را وخیم می‌دانند. رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در زمان وزارت باقری‌لنکرانی و رییس کنونی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران می‌گوید: مشکلات دارویی فعلی کشور مساله حادی نیست که یکدفعه ایجاد شده باشد و طی مثلا مدت یک یا دو هفته بتوان آن را حل کرد، یک بیماری مزمن شده است و علت آن این است که وزارت بهداشت با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر و مشکلاتی که قابل پیش‌بینی بود به موقع اقدام نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha