سلامت نیوز : آمار نشان می‌دهد که زنان به طور متوسط بیشتر از مردان عمر می‌کنند و میانگین طول عمر مردان 76 سال در حالی که میانگین طول عمر زنان 81 سال برآورد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ با وجود آمار فوق نتایج یک بررسی جدید از سوی کارشناسان «مرکز ارزیابی بهداشت و سلامت» در آمریکا نشان داد که میانگین طول عمر مردان از سال 1989 میلادی تاکنون حدود چهار سال افزایش یافته در حالی که این افزایش برای زنان تنها دو سال بوده است.

در این مطالعه عدم توجه زنان به سلامت قلب و عروق‌شان بعنوان اولین عامل مرگ و میر آنان و دلیل روند کند افزایش طول عمر آنان مطرح شده است.

به گفته پزشکان و متخصصان امور سلامت و ورزش، برخی از عادت‌های سالمی که می‌تواند منجر به حفظ سلامت قلب و عروق شوند از جنبه‌ای دیگر برای استحکام بافت‌های استخوانی، بهبود انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و نیز افزایش کارایی مغز بویژه در دوران میانسالی و سالمندی مفید هستند.

«الیزابت استروم»، مدیر بخش سالمندان دانشگاه بهداشت، درمان و علوم پزشکی ایالت «ارگن» در آمریکا و همکار وی «جیمز لاسک» از مدرسان ورزش سنتی چینی موسوم به «تای چی» در تعدادی از مراکز درمانی هلند، نکاتی را در خصوص بهبود کیفیت سلامت افراد بالای 70 سال و در نتیجه افزایش طول عمر افراد در شرایط جسمی مناسب یادآور شده‌اند.

«تای چی» ورزشی سنتی چین است که با انجام تمرین‌های بدنی نرم و آهسته باعث تعادل تراکم استخوانی و حفظ تعادل بدن می‌شود.

استروم انجام تمرین‌های ورزشی روزانه به مدت نیم ساعت را برای افراد بالای 70 سال توصیه می‌کند. ورزش، ضربان قلب را تنظیم کرده و در بهبود کارایی مغز از جمله تقویت حافظه و کمک به برنامه‌ریزی و حل مسائل تاثیر قابل‌ ملاحظه‌ای دارد.

به گفته استروم، سه تا پنج روز پیاده‌روی، سه روز یوگا و سه روز تای چی در هفته به این افراد نشاط و سلامت جسم و روان را اعطا می‌کند.

وی همچنین استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می‌کند. این نوع رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی روغن زیتون، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، ماهی تازه و مقدار کمی گوشت قرمز است و مصرف آن خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش داده و تفکر را بهبود می‌بخشد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، شرکت در کارهای گروهی و اجتماعی نیز یکی دیگر از توصیه‌های این متخصصان برای افزایش سطح سلامت و طول عمر است.

برای زنان کناره‌گیری از محیط اجتماعی و پرداختن بیش از حد به امور خانه‌داری به مرور زمان به نادیده گرفتن نیازهای شخصی آنها منجر می‌شود که نتیجه نهایی آن انزوای اجتماعی است.

این متخصصان پیشنهاد می‌کنند که راه پیشگیری از انزوای اجتماعی، پیوستن به گروه‌های حامی یکدیگر و نیز روی آوردن به امور اجتماعی بویژه کارهای خیرخواهانه گروهی است.

استروم همچنین می‌گوید: از آنجا که مصرف بیش از چهار دارو برای سنین بالای 70 سال خطر آسیب‌دیدگی آنها را افزایش می‌دهد، لازم است که بیماران برای ادامه مصرف برخی داروها با پزشکان خود مشورت کنند.

وی تاکید دارد که تعداد کمی از پزشکان در خصوص شرایط سالمندان و مشکلات جدی آنها نظیر از پا افتادگی، بی‌اختیاری یا اختلالات حافظه‌ای آموزش دیده‌اند در حالی که این مشکلات و اختلالات در واقع ناتوانی‌هایی هستند که اکثر سالمندان را به مراقبت‌های پرستاری خانگی نیازمند کرده و حتی به مرگ زودرس آنها منجر می‌شود.

وی توصیه‌ می‌کند: در این زمینه مشاوره با افرادی که در مسائل سالمندان فعالیت می‌کنند و متخصص هستند مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha