سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اشاره به چالش‌های حوزه آموزش و ارائه خدمات در بیمارستان‌های آموزشی کشور گفت:حتی اگر رفتار بیمار غیرعادی هم باشد انتظار داریم پزشکان با آنان به نحو مطلوبی برخورد کنند و باید رفتار نامناسب برخی پزشکان با بیماران اصلاح شود.

دکتر محمد حسن طریقت منفرد در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از بیماران از رفتارهای پزشکان ناراضی هستند به طوری که عنوان می‌شود پزشکان نامناسب‌ترین اخلاق در پاسخگویی به ارباب‌رجوع که همان بیماران هستند را دارند، اظهار داشت: ببینید اصولاً مردم از پزشکان این انتظار دارند چون بیمار مشکلات زیادی دارد.

وی افزود: یک زمانی بیماران رفتارهای خاصی را انجام می‌دهند و انتظار دارند که پزشکان به نحو مطلوبی با آنان برخورد کنند و آنها را تحمل کنند حتی اگر رفتار بیمار غیرعادی باشد،که ما نیز معتقدیم که باید این کار صورت پذیرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که یعنی باید رفتار برخی پزشکان با بیماران اصلاح شود، خاطرنشان کرد: آن مواردی که از طرف پزشک اشکال دارد باید حتماً برطرف و اصلاح شود.

دکتر محمد حسن طریقت منفرد در همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی کشور با اشاره به اینکه آموزش بالینی مناسب محصول درمان خوب است، اظهار داشت: کرامت بیماران در ایران براساس فرهنگ غنی و دین اسلام بسیار غنی‌تر از دیگر کشورهای دنیا است ولی متاسفانه رضایت‌بخشی بسیار پایین است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز ما مشاهده می‌کنیم وقتی برای بازدید به بیمارستان‌ها می‌‌رویم 10 تا 15 نفر پسر و دختر دانشجویی پزشکی دست در جیب خود گذاشته‌اند که این حیف و میل منابع نیروی انسانی است و در مورد انترن و رزیدنت نیز این مقوله واقعا شرم آور است.

وی اداد: بنده مثالی می‌زنم، اگر روزی شما (روسای بیمارستانها)در سفر باشید و فرزندتان بر اثر افتادن دچار بیهوشی شود مطمئن هستم که 100درصد حاضر نیستید فرزندتان را به بیمارستان آموزشی بفرستند و فقط زمانی حاضر خواهید شد این مسئله رخ دهد که تماس بگیرید و سفارش‌های لازم را به آن بیمارستان مربوطه انجام دهید و من در این زمینه به اندازه یک کمد سند دارم که سیستم بالینی این بیمارستان‌ها از نظر رضایتمندی و کیفیت مطلوب دچار اشکال هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروز یک رزیدنت اجازه ندارد در ساعات مختلف با استاد خود تماس بگیرد، گفت: به هر حال  روسای بیمارستان‌ها باید این مسائل را اصلاح کنند و یکی از مقوله‌های آن این است که انترن‌ها در کنار دانشجویان بر سر بالین بیماران حضور یابند ولی متاسفانه انترن‌ها انگیزه لازم را ندارند و در این زمینه مشکل قانون و بودجه نیست بلکه ما داریم سرانه را حیف و میل می‌کنیم.

دکتر طریقت منفرد خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی که به شهرهای دیگر می‌روم بیمارستانی را با 100 پرسنل می‌بینم که فقط یک پزشک عمومی دارد یعنی هزینه می‌شود ولی حاصلی دریافت نمی‌شود و یکی از این مشکلات به دلیل از بین بردن طب عمومی است و کشوری که طب عمومی نداشته باشد مانند درختی است که شاخه دارد ولی ساقه ندارد و مردم نیز نمی‌توانند از شهد میوه‌های آن بچشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha