مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه:« هموفیلی ها طی دو ماه گذشته وضعیت دارویی بسیار بدی داشتند چرا که داروهای آنها در گمرک دپو شده بود.» از اقدام شرکت های پخش دارو در انبار کردن داروها و عدم توزیع آن پس از ترخیص از گمرک برای افزایش دو برابری قیمت داروها و بی توجهی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به گروگانگیری سلامت بیماران توسط این شرکت ها انتقاد کرد.

سلامت نیوز: مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه:« هموفیلی ها طی دو ماه گذشته وضعیت دارویی بسیار بدی داشتند چرا که داروهای آنها در گمرک دپو شده بود.» از اقدام شرکت های پخش دارو در انبار کردن داروها و عدم توزیع آن پس از ترخیص از گمرک برای افزایش دو برابری قیمت داروها و بی توجهی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به گروگانگیری سلامت بیماران توسط این شرکت ها انتقاد کرد.

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز درباره وضعیت دارویی بیماران هموفیلی گفت:« بیماران هموفیلی طی دوماه گذشته وضعیت دارویی بسیار بدی داشتند البته هفته گذشته با اقدامات وزارت بهداشت، دارو در دسترس بیماران هموفیلی قرار گرفت اما بی دقتی وزارت بهداشت موجب شد بیمه تامین اجتماعی به ازای هرشیشه داروی فاكتور 8 و 9 از بیماران مطالبه پنج هزارتومان پول کند كه موجب نارضایتی شدید بیماران شد. البته وزارت بهداشت قول داده است این مشکل در هفته آتی برطرف شود.»

تعلل وزارت بهداشت در اختصاص ارز عامل گرانی دارو

این عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سئوال که منظور شما از بی دقتی وزارت بهداشت که موجب افزایش قیمت دارو شده است دقیقا چیست، گفت:« تعلل وزارت بهداشت در اختصاص ارز كافی موجب شد داروهای بیماران هموفیلی روزها درگمرك باقی بماند و شركت های دارویی به علت اختلافات اساسی با وزارت بهداشت درباره نرخ ارز  قادر نبودند داروها را ترخیص نمایند.»
قویدل افزود:« بعد از گفت و گو های طولانی كه عملا بیشتر از یك ماه كمبودهای دارویی را به بیماران تحمیل نمود بالاخره با شركت های دارویی توافق كردند و حدود 20 روز پیش داروها وارد شد و در شركت های پخش انبار شد و اینبار نوبت شركت های پخش بود كه تقاضای افزایش قیمت دارو كنند.»
وی گفت:« دولت برای یك شیشه فاكتور8، 150 دلار به شركت های دارویی خارجی پول داده بود. قیمت یارانه ای این دارو که تامین بخشی از آن بر عهده سازمان های بیمه گر بود و تامین سهم بیمار هم از طریق وزارت بهداشت میسرمی گردد كمتر از پنج هزار تومان بود اما شرکت های پخش که منفعت خود را در افزایش قیمت می دانستند این داروها را در انبار نگه داشته و اعلام کردند که قیمت نداریم و 20 روز بیماران را سر دواندند.»

بیمه تامین اجتماعی زیربار افزایش قیمت داروها نمی رود

قویدل ادامه داد:« در فضای كمبودهای شدید دارویی و اعتراضات بیماران یکی از مسئولین سازمان غذا و دارو در واكنش به این اقدام شركت های پخش برای افزایش قیمت یارانه ای دارو دستور افزایش قیمت یارانه ای دارو به دو برابر را صادر کرد بدون توجه به واكنش سازمان های بیمه گر و مشخص نبودن محل تامین این افزایش قیمت داروها و داروها وارد سیستم توزیع گردید. در این میان بیمه تامین اجتماعی به علت نداشتن محل تقبل این افزایش، جبران آن را برعهده بیمار قرارداده است. در واقع اکنون که قیمت داروهای فاکتور 8 و 9 به 10 هزار تومان رسیده است باید 5 هزار تومان آن را خود بیمار پرداخت کند.»
وی افزود:« وزارت بهداشت در واکنش به مشکلات بوجود آمده از بیماران خواست در صورتی که نیازی به دارو ندارند تا زمان رفع این مشکل از خریدن دارو خودداری کنند.! اما مگر دارو شکلات است که بیمار به آن نیازی نداشته باشد و بخواهد تا زمان رفع مشکل صبرکند؟»

سازمان بازرسی کل کشور عکس العملی نشان نداد!

این عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران تاکید کرد:« واقعا این تصمیم ها غیر مسئولانه است. نه واركنندگان دارو، نه وزارت بهداشت و نه شركت های پخش كننده دارو هیچكدام به مسئولیت های خود عمل نمی كنند و هر كدام بیمار را گروگان پیشبرد اهداف خود قرار می دهند. جالب است سازمان بازرسی كل كشور در وزارت بهداشت در حال حاضر و دقیقا در همان اداره كل نظارت بر دارو مستقر است. اما چرا این سازمان نسبت به گرو گانگیری سلامت بیماران توسط شركت های پخش عكس العملی نشان نداد، نمی دانم این در حالی است که كارشناسان آن در دو قدمی موضوع بودند.»

بخش های بستری بیمارستان امام(ره) فاقد دارو

وی ادامه داد:« در ماه گذشته بارها و بارها به شهادت پزشكان و مسئولین بیمارستان امام خمینی (ره)، این مركز كه اصلی ترین مركز ارایه خدمت به بیماران هموفیلی است دچار كمبودهای اساسی شده و حتی بخش های بستری، فاقد داروی بیماران هموفیلی بودند.»
قویدل در پاسخ به اینکه دپو شدن داروها در گمرک مربوط به سال جدید است یا سال گذشته، گفت:« از اوایل امسال ابتدا داروهای بیماران هموفیلی در گمرک دپو شد و سپس این داروها در انبار شركت های پخش برای افزایش قیمت نیز مانده بود که هردو عمل غیر انسانی بود چرا که بیماران را بی دارو گذاشتند و زمینه معلولیت آنها را فراهم كردند.»

فاکتور 7 بدون قیمت

وی ادامه داد:« نسخه بیماران مثلا در مورد فاكتور 8 شامل 5 شیشه دارو است كه سهم بیمار 25 هزار تومان می شود این در حالی است که بعضی داروها مثل فاكتور 7 و هیومیت و فایبا قیمت های بالاتری دارند و عملا سهم تحمیل شده به بیماران بیشتر از فاكتور 8 و 9 است. تاسف آور اینکه فاكتور 7 را كه تولید ایرانی است در سال حماسه اقتصادی هنوز قیمت نگذاشته اند و وارد سیستم توزیع نگردیده است.»

کارت یارانه دارو، طرحی غیرکارشناسی

مدیر عامل سابق كانون هموفیلی ایران با انتقاد از صدور کارت یارانه دارو برای بیماران گفت:« در این طرح بیماران با استفاده از این کارت بانک ها دارو را به قیمت اصلی خریداری می کنند تا از این طریق از قاچاق دارو جلوگیری کنند که البته باز هم یك طرح غیر كارشناسی است كه متاسفانه با بخشی نگری تهیه شده است. در كشور ما بیمه ها خدمات حرفه ای ارایه نمی دهند. صنعت بیمه نیز با سایه سنگین دولت عملا از اقدامات حرفه ای دور گردیده است. من معتقدم سازمان های بیمه گر می بایست در این حوزه ها تقویت شوند و یارانه دارویی توسط آنها مدیریت شود.»

مدیریت دارو وظیفه بهداشت و درمان است

وی ادامه داد:« قرار بر این است با اجرای اصل 44 ، دولت كار تجارت را به مردم واگذار نماید و خودش به كارهای حاكمیتی مثل بهداشت و درمان و آموزش و پرورش بپردازد از قرار اراده ای هم وجود دارد كه برعكس می خواهند بقیه كارها و وظایف دولت را به مردم بدهد تا دولت سر حوصله به تجارت برسد. آخر با كدام منطقی بیمار باید مصرف داروی خود را مدیریت كند. مدیریت داروی بیمار بر اساس پروتكل های درمانی و برعهده پزشك معالج است.این وظیفه بخش بهداشت و درمان است.»
قویدل افزود:«این اقدامات دولت فعلی، فارغ از كارشناسی است و در واقع اگر مشکل در سیستم توزیع است به جای اصلاح سیستم توزیع، طرح هایی می دهند كه عملا قابلیت اجرایی ندارد. دارو برنج و روغن نیست كه با این روش ها توزیع شود.»
وی گفت:«اصلا چند جای دنیا این طرح ها اجرا شده است؟ سقف مالی این كارت ها با چه معیاری و چگونه تعیین می شود؟ اگر كارت بیماری به دلیل بروز حادثه و مصرف خالی شود در صورتی که خونریزی كند و به مركز درمانی مراجعه كند تكلیف چیست؟ به او خدمات نمی دهند؟ شاید خدمات بدهند ؟ از بیمار خواهش می كنند نمیرد تا تامین اعتبار كنند؟ و شاید هیچكدام ؟؟.»

مسئولین تجربیات كشورهای پیشرفته را بررسی كنند 

قویدل خاطرنشان کرد:« دارو باید به اندازه تخمین نیازعادی در شرایط عادی جهت درمان در منزل در اختیار بیمار قرارگیرد. این اقدام باید آنقدر سهل باشد به گونه ای كه دارو برای بیمار ارسال گردد. در صورت وقوع حادثه غیر مترقبه بیمار به مراكز درمانی مراجعه و داروی مورد نیاز را دریافت كند. مسئولین تجربیات كشورهای پیشرفته را بررسی كنند  مدیریت داروها را باید پزشك و سیستم بهداشت و درمان كشور انجام دهد.»

انجمن های حامی بیماران بازوی توانمند برای مدیریت داروها

وی در ادامه گفت:« انجمن های حامی بیماران می توانند بازوی توانمندی در مدیریت موجودی گرانبهای دارو های خاص باشند و وزارت بهداشت و درمان متاسفانه بر خلاف روند توسعه كشور كه در اسناد بالا دستی بر آنها تاكید شده است تمایلی به استفاده از این سرمایه های اجتماعی ندارد.»

گزارش های حسابداری داروهای انعقادی را منتشر کنید

این عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در پایان گفت:« متاسفانه دولت تاكنون گزارش های حسابداری داروهای انعقادی مورد مصرف بیماران هموفیلی را منتشر ننموده است. در سایه این گزارشات به سادگی می توان نقایص سیستم موجود را شناسایی و بر طرف نمود. واقعا چقدر دارو سالیانه به كشور وارد می شود . سهم مصرف هر استان طی یكسال چقدر بوده است؟ سهم سازمان های بیمه گر هر یك به تفكیك در توزیع این دارو چقدر بوده است ؟‌ به هرحال یكبار دیگر توجه سازمان های نظارتی را به اهمیت انتشار گزارش حسابداری فرآورده های انعقادی جلب می نمایم. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha