سلامت نیوز : در سال گذشته 319 مورد غرق شدگی در کشور ثبت شده است. لذا پیشگیری از غرق شدگی امری ضروری است. از علل اصلی غرق شدگی می توان به عدم توانایی شنا کردن، طوفانی بودن دریا، افتادن در آب به دلیل شکستگی یخ  و ضربه خوردن و آسیب دیدن در حین شنا کردن و شیرجه زدن اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علائم غرق شدگی شامل لب‌ها و گوشها خاکستری و پوست بدن سرد و بی رنگ می‌شود. تورم شکم به دلیل خوردن مقادیر آب، تهوع و استفراغ، عدم تنفس، سرفه همراه با خلط صورتی و کف آلود، درد قفسه سینه و بی­قراری است. توجه داشته باشید فردی که در حال غرق شدن است علائم وحشت را نشان داده و با حرکات دست کمک می‌خواهد و نمی‌تواند روی آب بماند.

برای کمک به فرد غریق اگر دوره غریق نجات دیده‌اید می‌توانید جهت نجات غریق وارد آب شوید، در غیر این صورت احتمال وقوع آسیب به خود شما بیشتر خواهد بود. ضمن حفظ خونسردی، هر چه سریعتر درخواست کمک کنید. (با اورژانس 115 تماس بگیرند)، در صورت امکان با حفظ ایمنی خود، دست فرد غرق شده را بگیرید. در غیر این صورت طناب و یا چوبی درون آب بیندازید تا او را بیرون بکشید. چوب یا قایق را در کنار قربانی قرار داده از کشیدن بیمار به داخل قایق خودداری کنید، زیرا احتمال برگشت قایق و افتادن هر دوی شما در داخل آب وجود دارد.

اگر نیاز است که برای رسیدن به غریق شنا کنید، جلیقه نجات بپوشید و وارد آب شوید، غریق را از پشت بغل کرده و به او نزدیک شوید. سعی کنید او را آرام نمایید زیرا غریق متشنج می‌تواند شما را غرق کند.

بهترین راه برای نجات غریق قرار دادن وی بر روی یک تخته شناور است. اگر تخته در دسترس نبود و تصور می‌کنید که ستون مهره وی آسیب دیده و دستتان را زیرچانه وی قرار داده و صورت او را بالا بگیرید به گونه ای که سر، گردن و بدن در یک راستا باشد.

زمانی که غریق را از آب بیرون کشیدید، سر و گردن او را حمایت کرده و بی­حرکت نگاه دارید (احتمال آسیب به سر و گردن بسیار زیاد است). به او تنفس دهان به دهان بدهید. احیا قلبی ـ ریوی را در صورت عدم وجود نبض آغاز نمایید. سپس او را به پهلوی چپ بخوابانید. در صورت امکان او را بی­حرکت نگاه دارید. در صورتی که مصدوم استفراغ کرد، دهان او را پاک نمایید.

آب سرد می‌تواند منجر به افت دمای بدن بیمار شود. لباس­های سرد و خیس را خارج کنید و مصدوم را با پتو بپوشانید.

پیشگیری از غرق شدگی در بزرگسالان و کودکان امری ضروری است. لذا شنا یاد بگیرید. هیچ گاه به تنهایی در دریا، دریاچه و یا استخر شنا نکنید. زمانی که در قایق هستید، جلیقه نجات بپوشید. قبل از شیرجه، عمق آب را بسنجید. حداکثر عمق آب باید 5/2 متر باشد. در عمق بیشتر از این مقدار شیرجه نزنید.دوره کمک های اولیه را بگذرانید. هیچگاه کودکان را در کنار ساحل تنها نگذارید. شنا کردن را به کودکان بیاموزید واجازه ندهید که به تنهایی شنا کنند. کودکان داخل قایق و نزدیک ساحل باید جلیقه نجات بپوشند. از نزدیک شدن به آب و دریای طوفانی همراه با کودکان خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha