چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
سلامت نیوز : یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان، بی­ توجهی آنها نسبت به امور درسی­شان می­ باشد.
به طوری که این امر، از یک سو شکایت والدین و از سوی دیگر شکایت معلمان آنها را برانگیخته است. این گروه از کودکان که گاها القابی همچون کم توجه و سربه هوا به آنها نسبت داده می­ شود،کودکانی هستند که در بیشتر موارد در انجام تکالیف درسی خود و یا امور محول شده به آنها، سهل انگاری نموده و مرتکب اشتباهات بسیاری می­ شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ در بسیاری موارد دیده شده است که حتی در نگهداری وسایل شخصی­شان نیز بی ­مسئولیت بوده و به وفور لوازم خود را گم کرده، بعضا آنها را خراب و یا گم کرده­ اند. علل بسیار زیادی در بروز این امر دخیل هستند که از مهمترین آنها بی ­توجهی و انتظار بیش از حد والدین از کودک بدون در نظر گرفتن توانایی ­ها و پتانسیل ­های او می ­باشد.

عوامل دیگری نیز از جمله عدم برنامه­ ریزی مناسب برای کودک از سوی والدین و گاها اولیاء مدرسه، روش تدریس یکنواخت و غیرجذاب معلم، مشکلات فکری که کودک با آنها دست به گریبان است، شنیدن صداهای نابهنجار هنگام تدریس معلم، ترس و عدم علاقه کودک به معلم و مدرسه، مشارکت ندادن کودک در کارهای گروهی و... می­ باشد. رفع این مشکل، نیاز به همکاری و تعامل دوسویه والدین و معلم کودک دارد. برای این منظور، آنها می­ بایست توجه بیشتری به کودک نموده و با او دوستانه و نه از روی خشم و عصبانیت، درباره احساسات و افکارش صحبت نمایند.

اگر کودک در منزل تکالیفش را به درستی انجام نمی­ دهد و سرسری از کنار آن می­ گذرد، می­ بایست والدین بدون هیچ گونه تذکر و یا تهدیدی او را با تکالیف ناقص به مدرسه فرستاده و تکالیف از سوی معلم مورد قبول واقع نگردد. هنگامی که کودک مجبور به نوشتن صحیح تکالیفش گردد، سعی می­ کند تا در همان بار اول، دقت و توجه بیشتری برای انجام تکالیف خود صرف نماید و از این طریق دست از بی­ دقتی و کم­ توجهی به مسائل مختلف بردارد و دست دوستی به سوی نظم و انظباط دراز نماید.

کودک بی نظم کسی است که:

قبل از هرچیز باید ببینیم به چه کودکی، بی نظم گفته می شود؟ در واقع کودکان نامنظم این گونه اند: در سازگاری کند و ضعیفند، در خلق و خوی عصبانی هستند، مدام بهانه گیری می کنند، حساس و زودرنجند، به کوچکترین بهانه ای می رنجند و نق می زنند و عرصه را بر والدین و مربیان تنگ می کنند.

اینان کودکانی هستند هیجانی که به زحمت می توانند انضباط را رعایت کنند و تابع نظم گردند. تابع قید نیستند، کمی شُل هستند و سُست، بی اراده اند و در اتّخاذ تصمیم ضعیفند، احتمال تغییر در فکر و رأیشان بسیار است. اغلب آنان در شرایطی هستند که به راحتی گریه می کنند، به نظر می رسد که خسته و گرفتارند. نمی توانند طبق ضابطه کار کنند.

چرا کودک من بی نظم است و دختر همسایه منظم؟

 علل زیستی:

کودکی که اختلال در دستگاه گوارش دارد، غدد او خوب ترشح نمی کند، انگل در معده اش دارد  ممکن است رفتارهایی بروز دهد که غیرعادی و حاکی از بی نظمی است.

علل روانی:

* اختلالات روانی

* ضعف روحیه و عدم سازمان دهی خود

* بدبینی و سوء ظن به افراد

* میل به انتقام گیری

* بُهت روانی

* از دست دادن حافظه، شعور و هوش پایین

نظمی که از کودک توقع داریم باید در حدّ درک کودک باشد و او آن را منطقی بداند. مثلاً اگر می خواهد ماشینش را هروقت می خواهد زود پیدا کند باید همیشه آن را در جعبه‌ی ماشین هایش که در گوشه‌ی اتاق است بگذارد.

علل عاطفی:

* خشم و عصبانیت نسبت به والدین، اشخاص، اشیاء

* احساس اضطراب و ناامنی در امور

* احساس حسادت و تبعیض

* وجود غم و دردی عمیق در درون کودک

* والدین افراط در محبت و شادی کرده اند که زمینه را برای پرتوقعی، بی نظمی و بی توجهی به امور فراهم می کند.

* دوست های بی نظم دارد.

* وقتی بازی می کند آن چنان در آن غرق می شود که متوجه شرایط نیست.

* والدین یا مربیان، خودشان بی نظم هستند لذا کودک الگوی درستی در نظم ندارد.

* والدین در ایجاد و رعایت قوانین، سهل انگاری می کنند.

* کودک، هدفی ملموس و عملی در زندگی تحصیلی، خانوادگی و... ندارد.

بچه‌ی منظم کسی است که:

نظمی که از کودک توقع داریم اینگونه است:

* کودک، رعایت کردن آن را دوست داشته باشد لذا به علایق کودکتان توجه کنید.

* متناسب با رشد کودک و طبق شرایط روحی و جسمی او باشد.

* در راه حفظ منافع او باشد. نظم را در اموری از کودکتان بخواهید که فایده‌ی نظم داشتن را بچشد.

* در حدّ درک کودک باشد و او آن را منطقی بداند. مثلاً اگر می خواهد ماشینش را هروقت می خواهد زود پیدا کند باید همیشه آن را در جعبه‌ی ماشین هایش که در گوشه‌ی اتاق است بگذارد.

* مستمر باشد. اگر فقط یکی دوبار تأکید بر نظم داشتن در موردی کنید و سپس کودکتان را رها سازید او سریعاً به حالت بی نظمی گذشته برمی گردد.

* استعداد، اطرافیان، میزان مشغله درسی، شادابی و نیروی جسمی کودکتان را نیز درنظر بگیرید.

* مهمترین نکته این است که: خودتان (هم شما هم همسرتان) افرادی منظم باشید تا فرزندتان هم الگوی عملی را دیده باشد و هم اینکه بهتر از شما - که خودتان منظمید-  حرف شنوی و علاقه به رعایت نظم خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha