یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 76498
سلامت نیوز : کبد بزرگترین اندام درون شکم است كه پشت دنده‌‌ها در سمت راست بدن قرار دارد. این عضو حیاتی كه نقش مهمی در سالم نگه داشتن بدن دارد، با تولید صفرا و آنزیم‌ها به هضم غذا كمك و غذا را به موادی تبدیل می‌کند که برای زنده ماندن و رشد مورد نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ كبد همچون پالایشگاه تلاش می‌كند مواد زائد بدن را از بین برده و دفع كند؛ پس حفظ سلامت این عضو مهم، ضروری است. این عضو مانند سایر اندام‌های بدن مستعد ابتلا به انواع بیماری است كه می‌توان آنها را به 6 گروه بیماری‌های عفونی، خود ایمنی، شیمیایی و دارویی، متابولیكی، عروقی و سرطان‌ها تقسیم كرد.

دكتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و كبد و مسئول شبكه هپاتیت كشور، سرطان كبد را نتیجه ابتلا به بیماری‌های مزمن كبد می‌داند و می‌گوید كه سرطان در جریان بیماری كبدی مزمن اتفاق می افتد و در موارد ابتلا به بیماری‌های حاد به وجود نمی‌آید. بیماری مزمن كبد هم در جریان ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت B و C، كبد چرب، چاقی، تغذیه بد، بیماری‌های خود ایمنی و متابولیك، مصرف دخانیات و الكل به وجود می‌آید.

سالم زندگی كنید
ابتلا به هپاتیت به جوامع و شكل زندگی افراد برمی‌گردد. در غرب، مصرف الكل مهمترین علت ابتلا به هپاتیت و در شرق عوامل ویروسی و كبد چرب، شایع‌ترین علت است. یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی در ۱۰۰ گرم وزن خود است. هر گاه این مقدار چربی افزایش یابد، به آن «کبد چرب» گفته می‌شود. کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است كه در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود.وی می‌افزاید: در مجموع وقتی بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها، كبد گرفتار آزردگی و التهاب مزمن می‌شود، بافت فیبروز یا بافت جوشگاهی در آن شكل می‌گیرد كه این بافت سفت، زمینه ساز ابتلا به سرطان كبد است؛ اما بیشتر این عوامل قابل كنترل است و در نتیجه آن می‌توان از ابتلا به سرطان كبد هم پیشگیری كرد. به همین علت سازمان بهداشت جهانی، 2013 را سال مبارزه با سرطان كبد نامیده است تا كشورها برای كنترل شیوع این بیماری برنامه داشته باشند و مردم هم نسبت به عوامل خطرزا آگاهی پیدا كرده و از آنها دوری كنند. چون بر اساس پیش بینی این سازمان، در سال 2020 یعنی 7 سال دیگر، سرطان كبد در بخش‌های وسیعی از اروپا و امریكا شیوع پیدا خواهد كرد كه با برنامه‌ریزی بلند مدت باید جلوی آن را گرفت.

اهمیت تغذیه و تحرك
به گفته علویان تغذیه و تحرك می‌تواند بیشترین كمك را به سلامتی كبد كند. مصرف سبزی، ماهی و میوه‌های حاوی آنتی اكسیدان می‌تواند بروز سرطان كبد را در آینده كم كند، اما مصرف زیاد گوشت قرمز و چربی، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

مطالعات در ایران نشان می‌دهد 30 تا 40 درصد بزرگسالان در شهرهای بزرگ كبد چرب دارند و در 7 درصد اطفال در مقطع تحصیلی ابتدایی در شهرهای بزرگ هم گرفتار كبد چرب هستند كه این آمار نشان دهنده شیوع چاقی، گرایش به مصرف فست فود و مصرف چربی بیش از حد استاندارد در كشور است.توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب و حاوی مواد نگه دارنده جلوگیری كنید و مصرف سبزیجات را افزایش دهید. با ورزش هم به حفظ تناسب اندام و سلامت خود كمك كنید. به گفته وی افراد به طور معمول خیلی دیر و پس از پیشرفت بیماری سرطان به پزشك مراجعه می‌كنند كه این امر، درمان را مشكل می‌كند.

پس بهتر است برای تشخیص بیماری از پزشك بخواهند كبد را به شكل مرتب معاینه كند و تا بیماری كبد آن‌ها به مرحله سرطان نرسیده، درمان شود. درد شكم، كاهش بیش از حد وزن، زردی شدید و خارش از علائم بیماری كبد است.شك بالینی پزشك و انجام سی تی اسكن، سونوگرافی و نمونه برداری از بافت كبد به تشخیص سرطان كبد كمك می‌كند و تجویز دارو، سوزاندن تومور و شیمی درمانی از راه شریان كبدی از روش‌های موثر درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha