دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 76507

سوء مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و دولت عامل اصلی ترخیص نشدن دارو از گمرگ‌ است، این اتفاقات نشان‌دهنده این است که دولت به حوزه سلامت بهای کافی را نمی‌دهد و تنها به‌دنبال اهداف خودش است.

داروها «آزاد» شدند
سلامت نیوز : خرداد‌ماه تمام شد اما انگار سلسله اتفاقات خوب قرار است بعد از این ماه هم ادامه داشته باشد، یکی از این اتفاقات که برای بیماران بیشتر از هر کس دیگری خوشحال کننده است صدور مجوز بانک مرکزی برای اختصاص ارز مرجع به داروهای انبار شده در گمرک است.اواخر سال نود و یک حرف و حدیث‌هایی مبنی بر وجود حجم زیادی دارو در گمرکات کشور بین اهالی حوزه سلامت مطرح شد اما اوایل کسی باور نمی کرد که با وجود کمبود شدید دارو در بازار و رجوع مردم به بازار سیاه برای تهیه دارو، دولت اجازه داده است که مقدار زیادی دارو در گمرک بماند و اقدامی برای ترخیص آنها نشود، این ناباوری ادامه داشت تا اینکه کم کم صدای نماینده های مجلس و فعالان حوزه داروی کشور در اعتراض به این اتفاق بلند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ دکتر نعمت‌ا... منوچهری عضو کمیسیون بهداشت مجلس یکی از این اعتراض کننده‌ها بود،او در اردیبهشت ماه امسال از انباشت 60 میلیون دلار دارو در گمرک خبر داد و گفت: «به طور حتم این موضوع جای تأسف و تأمل دارد که چرا مسئولان حوزه سلامت و دولت در این‌ مورد دست روی دست گذاشته و تنها افزایش مشکلات بیماران را نگاه می‌کنند. سوء مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و دولت عامل اصلی ترخیص نشدن دارو از گمرگ‌ است، این اتفاقات نشان‌دهنده این است که دولت به حوزه سلامت بهای کافی را نمی‌دهد و تنها به‌دنبال اهداف خودش است.»

وضع بحرانی دارو

منوچهری با انتقاد از وضعیت بحرانی حوزه دارو در کشور و افزایش مشکلات بیماران در خرید دارو در قیاس‌ با سال‌های گذشته، گفته بود: «موضوع ترخیص دارو از گمرگ یکی از موضوعات پیش پا افتاده در سال‌های گذشته بوده، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که این معضلات مردم را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. با ادامه روند ترخیص نشدن دارو از گمرک‌‌ها‌، امکان فاسد شدن این محصولات وجود دارد، به طور حتم مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت، باید آزاد کردن دارو از گمرک و بهبود وضعیت این حوزه باشد، زیرا سلامت مردم بازیچه دست مسئولان نیست.»

البته اعتراض مسئولان به دولت در همین حد متوقف نشد تا جایی که این اعتراض‌ها به بیماران هم سرایت کرد. بیماران نمی توانستند تحمل کنند که در حالی که آنها از این داروخانه به داروخانه ای دیگر به دنبال داروی‌شان می‌گردند، میلیون‌ها دلار دارو در گمرک خاک بخورد. به‌همین دلیل پای حرف هر کدام از بیماران که می نشستی، می گفت که دولت را برای این کوتاهی نخواهد بخشید. دولتی‌ها و اهالی وزارت بهداشت ابتدا این موضوع را کتمان می‌کردند و و می گفتند آنچه که در گمرک مانده و ترخیص نمی شود فقط مکمل های دارویی و داروهای بهداشتی است و در لیست آنها خبری از داروهای خاص نیست، آنها برای ترخیص نشدن همین داروهایی که به نظرشان بی اهمیت می آمد کوتاهی را مربوط به بانک مرکزی می دانستند و اعلام می کردند که اگر بانک مرکزی ارز ویژه دارو را به این محموله‌ها اختصاص دهد آنها در کمترین زمان ممکن داروها را وارد بازار خواهند کرد.

این اتفاقات همزمان شد با منتشر شدن این خبر که در اختصاص ارز مرجع جایگاه دارو بعد از اقلام غیر ضروری همچون لوازم آرایش و زین‌اسب! قرار گرفته است. این خبرها فشار زیادی به مجموعه بهداشت و درمان دولت وارد کرد. در همین گیر و دار اختلاف رئیس جمهور و وزیر سابق بهداشت یعنی مرضیه وحید دستجردی بالا گرفت که خیلی‌ها همین موضوعات و افشای برخی امور توسط دستجردی را عامل این اختلاف می دانستند.

اعتراضات خانم وزیر

اختلاف رئیس دولت و وزیر بهداشت به جایی رسید که دستجردی در زمانی کمتر از 6 ماه مانده به پایان دولت دهم با هیأت دولت خداحافظی کرد و جای او را محمد حسن طریقت منفرد گرفت،این جا به جایی و مثبت نگری طریقت منفرد در وعده هایی که عملی شدن آنها را در 5 ماه ممکن می دانست باعث شد خیلی‌ها به ترخیص داروها از گمرک و حل شدن مشکلات دارویی بیماران امیدوار شوند، اما این اتفاق نیفتاد! اتفاقی که بعد از روی کار آمدن طریقت منفرد به وقوع پیوست بیشتر شامل کتمان کمبود و گرانی دارو در کشور می شد.

او کمی بعد از آغاز به کارش در حالی که وعده ابقای مسئولان وزارت خانه در مدت باقی مانده را داده بود، در سلسله جا به جایی هایی که انجام داد رئیس سازمان غذا و دارو را برکنار و حاجی آخوندی را به ریاست این سازمان نشاند، او هم از دسته کتمان کننده‌ها بود تا جایی که چند هفته پیش در حضور تعداد زیادی از خبرنگاران اعلام کرد: «امسال در عرصه دارو افزایش قیمت چندانی نداشته ایم، هر ساله نزدیک به 30 در صد به قیمت داروها اضافه می شود و امسال هم استثنا نبوده است!» طریقت منفرد صبح دیروز در مراسمی گفت: «کسانی که می‌گویند با کمبود 300 قلم دارو مواجهیم،30 مورد را به وزارت بهداشت معرفی کنند تا پیگیری کنیم.» باید به جناب وزیر گفت لازم به گزارش دادن نیست کافی است یکی از بازرسان امنیت‌تان را به داروخانه‌های اصلی تهران بفرستید تا استیصال بیماران و خانواده‌هایشان را ببینید.

بهار بیماران فرا می‌رسد

حالا از همه این حرف‌ها گذشته در حالی که کمتر از یک ماه به پایان عمر دولت دهم مانده است وزیر و سایر مسئولان اعلام می کنند که قرار است واقعا بهار بیماران فرا برسد و معجزه ای به نام ترخیص داروها از گمرک به وقوع بپیوندد. این نوید را وزیر بهداشت دیروز داده و گفته است: «بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و بر اساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده و یا نشده، می‌توانند از گمرک ترخیص شوند.»

البته وزیر بهداشت خبر خوب دیگری هم داده و گفته است: «سامانه کارت هوشمند طراحی شده است و آماده‌ایم داروی افرادی را که داروی خاص مصرف می‌کنند به دست آنها برسانیم. از طرفی دستور اکید رئیس‌جمهور این است که مواد اولیه دارو را برای نیاز 6 تا 9 ماه تامین کنیم.» ظاهرا بعد از این حرف‌ها نباید چندان به دلایل عقب افتادن این اتفاقات و وقوع آنها درست در پایان عمر دولت دهم فکر کنیم و فقط باید امیدوار باشیم که این بار وعده های دولت و وزارت بهداشت درباره تامین دارو و رفع کمبود‌ها در این زمینه به وقوع خواهد پیوست.

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها

در کنار خوش خبری آزاد شدن داروها، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز از افزایش 46 درصدی قیمت دارو خبر داد و گفت: سازمان بیمه سلامت تغییرات قیمت داروهایی را که به تایید وزارت بهداشت رسیده و به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شده را پذیرفته و تحت پوشش قرار می‌دهد.محمدباقر هداوند با بیان این‌که آخرین قیمت داروها هفته‌ گذشته توسط وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شده است، اظهار کرد: قیمت جدید داروها و اسامی آنها بر روی سایت سازمان قرار گرفته و داروخانه‌ها باید با مراجعه به سایت سازمان قیمت جدید را اعمال کنند، چرا که سازمان بیمه سلامت ایران این افزایش قیمت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی شایعه‌ پرداخت نکردن افزایش قیمت داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر را تکذیب و اعلام کرد: تغییرات قیمت داروهای مورد نظر وزارت بهداشت که توسط این وزارتخانه تایید شده را می‌پذیریم.هداوند با بیان این‌که بیش از یکهزار قلم دارو در لیست وزارت بهداشت تغییر قیمت داشته‌اند، تاکید کرد: میانگین رشد قیمت داروها در سال جاری 46 درصد است.مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته قیمت داروها 20 تا 25 درصد افزایش می‌یافت، خاطرنشان کرد: در سال جاری رقم افزایش قیمت داروها به بیش از 40 درصد رسیده است و این موضوع بار مالی مضاعفی را به سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌کند.

افزایش قیمت داروها در سال جاری پیش‌بینی نشده بود، اما نمی‌توانیم داروهایی را که تحت پوشش بیمه بوده‌اند به این علت از تعهدات بیمه‌ای خارج کنیم، بنابراین موظف به پرداخت این افزایش قیمت هستیم و برای تامین منابع آن باید با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مکاتباتی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha