سلامت نیوز : مدیرکل سلامت خانواده،‌ جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل سیاست‌های جدید جمعیتی کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد.

علی سنگی در گفت‌و‌گو با فارس در مورد آخرین سیاست‌های وزارت بهداشت برای رشد نرخ جمعیت اظهار داشت: با توجه به سیاست کشور مبنی بر افزایش جمعیت دستورالعمل شماره یک در خصوص سیاست‌های جدید جمعیتی را به تازگی به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردیم.

وی در مورد جزئیات این دستورالعمل گفت: فرهنگ سازی و جلب مشارکت سایر نهادها در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی نظام، اطلاع رسانی به سایر نهادها حتی نمایندگان مجلس، ستادهای امنیت غذای استان برای حرکت در این راستا در این دستورالعمل مد نظر قرار گرفته است.

سنگی با اشاره به اینکه در سیاست‌های جدید جمعیتی دو رویکرد مد نظر قرار گرفته تصریح کرد: استانها و شهرستانهایی که نرخ باروری آنها کمتر از میانگین کشوری است با رویکرد اطلاع رسانی آگاهانه و آزادانه به خانواده‌ها برای افزایش جمعیت وارد شدیم.

ولی در استانها و شهرستانهایی که نرخ باروری در حد مطلوب و حتی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد رویکرد ما آموزش و پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و جلوگیری از بارداری‌های پرخطر است.

مدیرکل سلامت خانواده،‌ جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرد که رویکرد ما در سیاست‌های جدید جمعیتی سلامت خانواده و مادر است.

ارائه خدمات پیشگیری از بارداری به طور هدفمند ادامه دارد

وی در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود با تغییر سیاست نظام برای افزایش جمعیت، وسایل پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت دیگر به طور رایگان در اختیار مادران قرار نمی‌گیرد تصریح کرد: ارائه خدمات به افراد دارای رفتارهای پرخطر، مادرانی که بارداری‌های پرخطر دارند و اقشار آسیب پذیر همچون سنوات گذشته ادامه دارد.

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت ادامه داد: ولی در استانهایی که نرخ رشد جمعیت پایین است دیگر به خانمی که تازه ازدواج کرده مانند قبل خدمات پیشگیری ارائه نمی‌شود بلکه آموزش فاصله گذاری‌های مناسب برای بارداری و آگاهی لازم برای فرزند پروری قبل، ‌حین و بعد از بارداری داده می‌شود.

سنگی همچنین در مورد برنامه‌های وزرات بهداشت برای روز جهانی جمعیت(20 تیرماه) خاطرنشان کرد: امسال تعاملات برون بخشی را با سازمانهایی که در حوزه جمعیت تجربه داشته‌اند برقرار کردیم و روز جهانی جمعیت را 17 تیر به طور مشترک با سارمان ثبت احوال برگزار می‌کنیم.

وی شعار امسال روز جهانی جمعیت را سلامت باروری جوانان اعلام کرد و گفت: برنامه‌های مختلفی را برای آگاهی دادن به جامعه آماده کرده ایم که اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha