سلامت نیوز : کارشناس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ضمن اعلام آمار پیوند عضو در سال گذشته درباره مباحثی که پیش از این در زمینه درج رضایت افراد به اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی عنوان شده بود، گفت: بر اساس اعلام رییس پلیس راهور ناجا این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه در حال بررسی و امکان سنجی است.

دکتر حمید رجلانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، تاکید کرد: درج رضایت افراد برای اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی می‌تواند در ترویج فرهنگ اهدای عضو بسیار موثر باشد.

وی کل پیوند کلیه انجام شده از زنده در کشور را21 هزار و 500 مورد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 2420 پیوند کلیه در کشور انجام شد که 1506 مورد آن از زنده و 914 مورد نیز از مرگ مغزی بوده است.

به گفته وی، سال گذشته 77 پیوند قلب، 13 مورد پیوند ریه و 450 مورد پیوند کبد در مراکز پیوند سراسر کشور انجام شده است.

رجلانی درباره چگونگی روند انجام پیوند عضو در کشور گفت: بیماران با در دست داشتن معرفی نامه از پزشک معالج، برای انجام پیوند به 33 مرکز پیوند فعال در سراسر کشور مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند و پس از آن در لیست انتظار قرار می‌گیرند تا "دهنده مناسب خونی" برای بیمار مورد نظر یافت شود.

به گفته وی، به طور میانگین شش تا هشت ماه "زمان انتظار" برای یافتن دهنده مناسب خونی و انجام پیوند است. البته این زمان انتظار در مورد گروه‌های خونی نادر و ناسازگاری‌های بافتی ممکن است تا یک سال نیز به طول انجامد.

رجلانی، استقبال عمومی جامعه از اهدای عضو را بسیار بهتر از گذشته خواند و گفت: این روند همچنان در حال بهتر شدن است. به عنوان مثال سال گذشته بیش از 900 مورد از پیوندهای کلیه از جسد بوده است؛ این در حالیست که در 10 سال گذشته ممکن است تعداد پیوند کلیه از جسد طی یک سال به 10 مورد هم نمی رسید. در مجموع سیر رشد استقبال جامعه از اهدای عضو بسیار زیاد است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه وزارت بهداشت برای گسترش بخش‌های پیوند نیز گفت: قطعا در این زمینه برنامه داریم؛ اما با توجه به شرایط فوق تخصصی ارائه خدمات پیوند عضو، ممکن است این مراکز با کندی توسعه یابند. اما در عین حال تعداد این مراکز باید در یک محدوده مشخص باقی بماند و در مقابل آن، خدمات باید عمق یابند.

رجلانی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم پوشش بیمه‌ای داروهای پیوند پس از انجام پیوند، گفت: قبل از انجام پیوند بیمار باید حدود 20 تا 30 روز در کورس درمانی سرکوب ایمنی قرار گیرد. به این منظور از داروهای تضعیف‌ کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می شود تا اصطلاحا پیوند پس زده نشود.

این کارشناس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در این باره ادامه داد: تا سال 92، 100 درصد خدماتی که به بیماران پیوندی ارائه می‌شد، تحت پوشش یارانه و بیمه بود. اما در سال جدید نحوه پوشش‌های حمایتی یارانه‌ای و بیمه‌ای از داروهای پیوندی تعریف مشخصی ندارد و ممکن است برخی داروهایی که تا سال 91 رایگان ارائه می‌شد، اکنون درصدی از آن را بیماران بپردازند. اما در مجموع کل هزینه دارو را بیمار نمی‌پردازد و شاید تنها درصدی از آن از سوی بیمار پرداخت شود.

رجلانی در عین حال تاکید کرد: انجام پیوند در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به صورت 100 درصد رایگان صورت می گیرد و بیمار پولی بابت آن پرداخت نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha