دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴

کودکان نباید کار کنند، به همین خاطر دولت یازدهم باید این کودکان را به رسمیت شناخته و زمینه اجرای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را فراهم آورد.

دغدغه‌های کودکان کار را دریابیم

سلامت نیوز : یک فعال اجتماعی با اشاره به وضعیت نابسامان کودکان کار در ایران،‌ گفت: اهتمام به دغدغه کودکان کار، از ضروریات جامعه امروز است.

نازخند صبحی در گفت‌وگو با  (ایسنا)  با تأکید بر اینکه علی‌رغم وجود ممنوعیت کار کودکان، ده‌ها هزار کودک و نوجوان در زوایای کارگاه‌های تاریک و نمور، در پای دارهای قالی، خیابان‌ها و ..... دچار پیری زودرس شده‌اند، افزود: هفته‌ای که گذشته (22 خردادماه) مصادف با روز کودکان کار بود، اما این روز را هیچ‌کس به کودکانی که روزهای سپید کودکی و نوجوانی خود را در خیابان‌های شهر نابود می‌کنند، تبریک نگفت و این وظیفه همه آحاد جامعه به‌ویژه متولیان امر است که با اهتمام به دغدغه‌های کودکان کار، جامعه را از این وضع برهانند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 32 پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کودک باید در برابر کاری که رشد و سلامت وی را تهدید می‌کند، حمایت شود، تصریح کرد: طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزشی و پرورشی رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همگان فراهم کند، چرا که کودکان به عنوان نیروهای بالقوه قادرند آینده یک کشور را رقم بزنند، حال اگر امروز به فکر رشد و پرورش این استعدادها نباشیم، بی‌تردید در آینده نیز نخواهیم تنوانست از آن به درستی بهره‌برداری کنیم، لذا بر همه مسئولان امر واجب است که بیش از پیش برای مقوله کار کودکان اهمیت قایل شوند.

این فعال اجتماعی با یادآوری اینکه در معیارهای دینی ما نیز کودک هدیه الهی نامیده شده که فراهم کردن امکانات رشد و تعالی وی، وظیفه خانواده و جامعه است، اظهار کرد: از دیرباز در بحث کودکان کار به‌ویژه کودکان خیابانی، ارگان‌های مختلف یکدیگر را متهم به کم‌کاری می‌کنند و این در حالی است که نهادی به حذف سریع کودکان از خیابان به جهت زیباسازی شهر اقدام می‌کند و نهاد دیگری حضور آنان را در معابر، ایجاد مزاحمت برای رهگذران قلمداد می‌کند، از طرفی ارگان دیگری هم با احداث مراکز و تأمین تجهیزات در جمع‌آوری کودکان کار می‌کوشد.

صبحی با بیان اینکه برخی از کارفرمایان، اشتغال غیرقانونی کودکان را پنهان می‌کنند، ادامه داد: این مهم باعث شده است که آمارگیری از کودکان شاغل اعم از خیابانی یا کارگاهی، همه واقعیت‌ها را در بر نگیرد، لذا معتقدیم سلامت کودکان کار در خطر است، کودکانی که از آن‌ها به عنوان آینده‌سازان این سرزمین یاد می‌شود، به‌ویژه کودکان کار بیشتر از سایر کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اما موضوع مهم‌تری که سازمان‌های جهانی نیز بر آن تأکید دارند، اعتیادی است که منجر به بروز بیماری ایدز در این قشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کودکان نباید کار کنند، به همین خاطر دولت یازدهم باید این کودکان را به رسمیت شناخته و زمینه اجرای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha