سلامت نیوز : مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از برگزاری کلاسهای پیشگیری از مصرف قلیان وسیگار در اردوهای تابستانی دانش آموزان خبر داد.

علی عطا طاهری در گفت‌وگو با فارس، گفت: قرار است با همکاری وزارت آموزش و پرورش در کنار برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، آموزش پیشگیری از دخانیات داده شود.

وی ادامه داد: در این اردوهای تابستانی مراکز فراموز جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات حضور خواهند داشت.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: بنابراین در صورت موافقت وزارت آموزش وپرورش در اردوهای اعزامی دانش آموزی در ایام تعطیل، مرکز آموزشی در مورد کنترل مصرف و مضرات دخانیات از جمله سیگار و قلیان که در این ایام بیشتر می‌شود آموزش های لازم را خواهند داد.

طاهری افزود: این آموزشهای مهارت و پیشگیری از دخانیات، به شکل برگزاری تئاتر و بازی‌های نمایشی، نقاشی و ... خواهد بود.

دلایل گرایش دانش آموزان دبیرستانی به سیگار

دلایل فردی: اعتماد به نفس پایین، روحیه سرکشی، کاهش ارتباط با اطرافیان، اطلاعات ناکافی و نادرست از آثار مصرف دخانیات، داشتن نگرش مثبت به دخانیات (به ویژه بین دختران)، داشتن نگرش مثبت و احساس بی تفاوتی نسبت به دخانیات (به ویژه بین پسران)، احساس بزرگ نشان دادن خود، نداشتن توانایی مقابله با فشار دوستان از علل گرایش به مصرف سیگار می‌باشند.

گروه هم سالان: داشتن دوستان و هم کلاسی های سیگاری، فرد را مستعد سیگاری شدن می‌کند.

علل خانوادگی: سیگاری بودن والدین، کاهش ارتباط با والدین، فرق گذاشتن والدین بین فرزندان (به خصوص دختران)، سخت گیری بیش از حد والدین (به ویژه در پسران) موجب تمایل نوجوان دبیرستانی به مصرف سیگار می شود.

برخورد نامناسب والدین در برابر فرزندانی که به سیگار تمایل پیدا می‌کنند، موجب ایجاد چرخه معیوبی می‌شود که در آن مصرف سیگار، برخورد نامناسب و مصرف مجدد سیگار مکرراً به دنبال هم تکرار می‌شوند.

مدرسه: غیبت غیر موجه، کاهش نمرات تحصیلی و برخورد نامناسب اولیای مدارس با دانش آموزان دبیرستانی آنها را در معرض مصرف دخانیات قرار می‌دهد.

محیطی و اجتماعی: در دسترس بودن سیگار، تبلیغات شرکت های دخانیات، فروش دخانیات به دانش آموزان دبیرستانی، قیمت پایین آن، وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین که خود موجب دسترسی بیشتر افراد به سیگار می شود در افزایش مصرف دخانیات مؤثر هستند.

ترفندهای تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی در گسترش استعمال دخانیات تأثیر به سزایی دارد و شرکت‌های چند ملیتی با استفاده از تبلیغات متنوع مستقیم و غیرمستقیم و صرف هزینه های سنگین توانسته اند فروش مواد دخانی را به چند برابر افزایش دهند.

این شرکت ها به طور غیرمستقیم از طریق اهدای پیراهن های مارک دار و آدامس هایی به شکل سیگار، برگزاری جشن ها و حمایت از مسابقات متنوع و گذاشتن بلیط های کنسرت موسیقی در داخل پاکت سیگار باعث جذب دانش آموزان دبیرستانی می شوند.

بلوغ: فرآیند بلوغ، صفاتی در دانش آموزان دبیرستانی ظاهر می نماید که بر تصمیم گیری صحیح آنان در رابطه با مصرف دخانیات تأثیر منفی می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha