سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳
کد خبر: 76545
سلامت نیوز : كمبود دارو خصوصا داروهای بیماران خاص در كشور باعث شده تا مشكلات عدیده‌ای برای بیماران به وجود بیاید در این میان مسئولان دارویی و وزارت بهداشت تقصیرها را مدام به‌گردن یكدیگر انداخته و در این میان آنچه به آن توجهی نمی‌شود صدای ناله بیمارانی است كه از بی‌دارویی كم‌كم به خاموشی می‌گراید. چندی قبل بود كه احمد شوهانی، نماینده ایلام در خانه ملت با تذكر به وزیر بهداشت در خصصوص تامین داروهای بیماران خاص، تهیه این داروها را برای بیماران خاص مشكل توصیف كرد و گفت این موضوع جان بیماران را به خطر انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بیماران هموفیلی جزو آن دسته از بیماران خاص هستند كه به مشكلات عدیده‌ای در تهیه دارو مواجهند اما احمد قویدل، عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران معتقد است عملكرد بد شركت‌های پخش دارویی باعث كمبود دارو در كشور شده است و بیماران وجه‌المصالحه دعواهای مالی دستگاه‌های مختلف برای تقسیم بودجه تامین دارو شده‌اند.

وی با بیان این نكته كه بیماران رنج عدم اختصاص به موقع ارز دارو را تحمل كردند و در نتیجه صدمات جبران‌ناپذیری به آنها وارد آمد، می‌گوید: پس از اختصاص ارز به شركت‌های واردكننده دارو و ترخیص داروها از گمرك، این بار نوبت شركت‌های پخش دارویی بود كه سلامت بیماران را برای افزایش قیمت‌ها گروگان بگیرند و این اقدام بالغ بر 20 روز كمبودهای شدید دارویی را به بیماران و مراكز درمانی تحمیل كرد.

به‌گفته وی، این گروگانگیری سلامت بیماران در رابطه با افزایش قیمت داروهایی بود كه بهای اصلی آن مثلا 100 یورو است و بهای یارانه‌ای در سیستم توزیع كمتر از 5 هزار تومان. به عبارت ساده‌تر برای یك افزایش قیمت 5 هزارتومانی دیگر، یك دارویی كه بهای آن 100 یورو است و دولت كل مبلغ آن را پرداخته است در انبار می‌ماند و بیماران از داروهای حیاتی خود حتی در بخش‌های بستری محروم می‌شوند. قویدل می‌گوید: پس از اقدام عجیب اداره دارو در رابطه با افزایش قیمت یارانه‌ای این داروها به 2 برابر در شرایطی كه بیمار حتی یك ریال از مبلغ مذكور را نمی‌پردازد و هزینه این داروها به صورت كامل توسط دولت پرداخت می‌شود، سازمان‌های بیمه‌گر را دچار مشكل عدم تامین اعتبار برای تحویل این داروها نمودند. این مشكل در سازمان بیمه خدمات درمانی پس از چند روز مرتفع شد اما سازمان تامین اجتماعی به طرز بی‌سابقه‌ای پرداخت 5000 تومان به ازای هر شیشه دارو را به بیماران دردمند تحمیل نمود. واكنش كارشناس مربوطه در وزارت بهداشت به این اقدام آن بود كه بیماران فعلا دارو نگیرند تا این موضوع حل شود.

معلولیت كودكان هموفیلی برای مسئولان مهم نیست

مدیرعامل سابق كانون هموفیلی ایران با طرح این سوال كه آیا نیاز دارویی بیماران به اراده بیمار است، می‌گوید: متاسفانه بیماران وجه‌المصالحه دعواهای مالی دستگاه‌های مختلف برای تقسیم بودجه دولت برای تامین داروهای بیماران شده‌اند و هیچكدام از این دستگاه‌ها در مقابل صدمات جبران‌ناپذیر و معلویت بیماران بخصوص كودكان هموفیلی احساس مسئولیتی ندارند. وی تاكید می‌كند: بیش از یك ماه بیماران به علت این درگیری‌ها از دسترسی به دارو محروم بودند به‌گونه‌ای كه كمبود دارو به بخش بستری بیمارستان امام(ره) در تهران نیز سرایت كرد. بی‌تردید وضعیت دیگر استان‌ها به مراتب بدتر است.

با همه این مصائب خبر رسیده كه به علت جاری شدن پروسه انبارگردانی در كشورهای پخش‌كننده دارو، داروهای حیاتی بیماران یك هفته توزیع نمی‌شود. قویدل ادامه می‌دهد: با توجه به موضع‌گیری برخی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این وقایع تاسف‌آور است. حتی سازمان بازرسی كل كشور كه مدت‌هاست در وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن استقرار دارد قاعدتا باید از این اقدام غیرمسئولانه كه سلامتی بیماران هموفیلی را تهدید می‌كند، آگاه باشد. قویدل می‌گوید: انبارگردانی شركت‌ها زلزله یا بلای طبیعی نیست كه یك باره اتفاق افتاده باشد. انبارگردانی بر اساس تقویم كاری شركت‌های پخش‌كننده دارو قابل پیش‌بینی است. مسئولان این شركت‌ها باید با تدبیر و احساس مسئولیت پس از تامین نیازهای یك هفته‌ای داروهای بیماران این شركت‌ها را وارد روند انبارگردانی می‌كردند. واقعا تاسف‌آور است به بیمار بگوییم فعلا درد بكشید یا لطفا تا انبارگردانی تمام شود، معلول نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha