درحالی‌که کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شده است و در همین راستا آنان دست به دامن استفاده از سوخت‌های دارای استاندارد یورو 4 شده‌اند، به طوری که از دو سال پیش تصمیم گرفته‌اند از شماره‌گذاری خودروهای فاقد این استاندارد خودداری کنند؛ هر بار کسی پا در میانی می‌کند و تاریخ اجرای این طرح را به تأخیر می‌اندازد.

یک بام و دو هوا برای کاهش 30 درصدی آلودگی هوا
سلامت نیوز : درحالی‌که کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شده است و در همین راستا آنان دست به دامن استفاده از سوخت‌های دارای استاندارد یورو 4 شده‌اند، به طوری که از دو سال پیش تصمیم گرفته‌اند از شماره‌گذاری خودروهای فاقد این استاندارد خودداری کنند؛ هر بار کسی پا در میانی می‌کند و تاریخ اجرای این طرح را به تأخیر می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ برای نمونه با پایان یافتن آخرین مهلت خودروسازان، دیروز محمدجواد محمدزاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که به هیچ وجه از ابتدای تیر امسال خودروهای فاقد استانداری یورو 4 شماره گذری نمی‌شوند؛ اما محسن‌ صالحی‌نیا، معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت از تهیه جدول جدیدی برای مهلت‌ دهی به شرکت‌های خودروساز برای تولید با استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: بر این اساس خودروسازان به تدریج از اول مهر تا پایان سال تولیداتشان را به استاندارد یورو ۴ مجهز می‌کنند.

وی افزود: ‌در حال حاضر تمام خودروها موفق به دریافت تأییدیه نمونه برای تولید با استاندارد یورو 4 شده‌اند و برای برخی خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نیز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاری اخذ شده است. در مورد برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا نیز فرایند دریافت مجوز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 در حال انجام است. معاون وزیر صنعت با توجه به مصوبه دولت برای اجبار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای تیرماه، گفت: دلیل تأخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تأمین و تدارک برخی قطعات خاص با توجه به مشکلات ارزی و زمان مربوطه و همچنین محدودیت منابع تأمین قطعه است.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود در تأمین قطعات و همچنین عرضه نشدن سراسری سوخت یورو 4، در مورد خودروهایی که امکان به‌روزرسانی در فرصت کوتاهی برای آنها فراهم بود، این اقدام اجرایی شد و در مورد سایر خودروها نیز این کار می‌تواند با تفاهم وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان محیط زیست اجرایی شود.

مهلتی در کار نیست

با وجود گفته‌های معاون وزیر صنعت، رییس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد: هیچ مصوبه‌ای در خصوص مهلت مجدد خودروسازان برای استاندارد یورو 4 تصویب نشده است و مصوبه قبلی دولت در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از اول تیر ماه همچنان پابرجاست.

محمدجواد محمدی‌زاده با بیان اینکه خودروسازان به دنبال مهلت هستند و بهانه‌ آنها نیز توزیع نشدن سوخت استاندارد است افزود: ‌اکنون توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در کشور در حال انجام است، بر این اساس بهانه‌ای برای تولید نشدن خودروها با استاندارد یورو 4 وجود ندارد و قطعاً سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مهلتی در این خصوص نداده و نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مصوبه دولت مبنی بر الزام خودروسازان از اول تیرماه به رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 به قوت خود باقی است افزود: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی وزیر صنایع برای ارائه مهلت مجدد به خودروسازان در جلسه دولت مطرح نشده است و قطعاً سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص تجدیدنظر نخواهد کرد؛ بنابراین بهتر است خودروسازان همانند وزارت نفت که اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید سوخت استاندارد انجام داده است، نسبت به اجرای مصوبه دولت تمکین کنند. من به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست از طرف خودم و سازمان محیط زیست قول می‌دهم که تجدیدنظری در این مصوبه انجام نشود.

طرحی که آلودگی را 30 درصد کم می‌کند

علی‌محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص با اشاره به اینکه اجرای استاندارد آلایندگی یورو 4 می‌تواند 30 درصد در کاهش آلایندگی کلان‌شهرها موثر است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی بیش از 70 درصد خودروهای تولیدی همانند خانواده خودرو پراید 131 و 132، تندر 90، مگان، تیانا تولیدات گروه کرمان خودرو، مدیران خودرو، بهمن، سوزوکی و ... هم‌اکنون منطبق با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند.

وی افزود: تنها خودرو سمند و پراید 141 هنوز موفق به دریافت گواهینامه استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند که قطعاً این خودروها نیز با تغییراتی که توسط خودروسازان انجام خواهد شد می‌توانند این استاندارد را رعایت کنند.این مقام محیط زیست زیستی نیز خبر احتمال ارائه مهلت به خودروسازان برای استاندارد یورو 4 را رد کرد و افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی وزارت نفت قطعاً تعویق در اجرای مصوبه دولت در خصوص استاندارد آلایندگی یورو 4 تأثیرگذاری این میزان سرمایه‌گذاری را در کاهش آلودگی هوا از بین خواهد برد و بعید می‌دانم چنین چیزی انجام شود.

از اول تیر منع شماره‌گذاری داریم

در همین راستا سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: از روز شنبه اول تیر، شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 متوقف شده است. وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه 16 اسفند ماه 1390 هیات دولت و اصلاحیه اول اردیبهشت ماه هیات وزیران و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از اول تیرماه 92 پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صرفاً خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 را شماره‌گذاری می‌کند. البته به گفته وی خودروهایی که قبل از تاریخ اول تیرماه 92 تولید شده‌اند، کماکان با شرایط قبلی شماره‌گذاری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha