سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
کد خبر: 76551

سلامت نیوز : برنامه‌هایی که دولت دکتر روحانی در زمینه محیط زیست باید در اولویت‌های برنامه‌هایش قرار دهد در چند حوزه است. در درجه اول، دولت جدید باید شورای‌عالی محیط زیست را مجددا احیا و آن را تقویت کند. مساله دیگری که باید به اولویت‌های اجرایی محیط زیست تبدیل شود توجه به فرسایش خاک است. فرسایش خاکی که خود حاصل جنگل‌زدایی‌ است. همچنین چهار یا پنج برابر مراتع دام وجود دارد که با چرای بی‌رویه دام‌ها پوشش گیاهی خاک برداشته می‌شود. نکته بعدی آب است؛ بیشتر دشت‌های ایران در حال فرونشینی هستند چراکه از آب‌های زیرزمینی بیش از اندازه برداشت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بیلان آب‌های زیرزمینی ایران بعضا منفی است که نشان‌دهنده تاثیر دخالت انسان است و نحوه‌ بهره‌برداری از آب را تعیین می‌کند. نکته بعدی که باید در اولویت دولت جدید در حوزه محیط زیست باشد، ایجاد سازمان محیط زیستی مستقل و با مدیریتی واقعی است. خاک، جنگل و آب زمانی که به حالت تعادل خود برسند و در معرض خطر نباشند، وضعیت حیات وحش نیز درست می‌شود. اینها نیاز به زیستگاه دارند که چنان که زیست‌گاه مناسبی داشته باشند، حیاتشان نیز در معرض خطر نخواهد بود. وضعیت ریزگردها و تالاب‌ها نیز منوط به همین شرایط خاک و آب است. و در زمینه ریزگردها باید دیپلماسی نیز تغییر کند چراکه حل این مشکل به دیپلماسی وابسته است. ریزگردها، 46 مرکز دارند که اغلب خارج از ایران است و از کشورهایی مثل سوریه، عربستان و عراق ناشی می‌شود.

اما درمورد آنها که منشأ داخلی دارند زمانی که هامون خشک می‌شود کف آن مواد آلی وجود دارد که باد اینها را جا‌به‌جا می‌کند که باعث ایجاد ریزگردها با منشأ آلی می‌شود. زمانی که این زیستگاه‌های آبی را خشک می‌کنیم، باید انتظار مشکلات محیطی را نیز داشته باشیم. بیش از 60 درصد تالاب‌های ایران روی خط قرمزند و در شرف خشک شدن هستند که نمونه آن دریاچه ارومیه است. آن ریزگردهایی هم که منشأ خارجی دارند قطعا به دیپلماسی نیاز دارند. کشور عراق 10 سد روی رودخانه‌‌های دجله و فرات ساخته‌است که همه اینها خود سرچشمه‌های ایجاد ریزگردها هستند و به خوزستان و مناطق جنوبی کشور می‌رود که حل همه آنها نیاز به دیپلماسی دارد. باید در نظر داشت که هر هکتار جنگل درسال 7 تن ریزگرد را مهار می‌کند درحالی که ما سالانه 3/1 درصد جنگل‌هایمان را از دست می‌دهیم.

در زمینه تالاب‌ها نه‌تنها باید وسعت تالاب‌ها حفظ شود بلکه باید رودخانه‌هایی که به آنها می‌ریزد نیز کنترل شود. این تالاب‌ها برای کشوری که خشک است باید حفظ شود. بنابراین برای حفظ و احیای محیط زیست کشور به یک سازمان محیط زیست مستقل نیاز است که سیاستمدار نباشد بلکه متخصص در همین حوزه باشد و یک شورای‌عالی محیط زیست تشکیل شود تا بتوان در برابر برخی تخریب‌‌های محیط زیست مقابله کرد. برای مثال مانع از شهرک‌سازی یا پالایش نفت شد که به موجب آن از طرف سازه‌های ناپایدار محیط زیست خود را بیمه می‌کنیم. تالاب‌ها و جنگل‌ها، مراتع و آب‌ها را باید حفظ ‌کنیم اتفاقی که در این هشت ساله مغفول مانده را باید جبران کنیم و دوباره به هشت سال پیش بازگردیم. در این دوره مناطق بمو از طرف سازمان محیط زیست به وزارت نفت داده شد یا جنگل‌های کلاه قاضی برای خانه‌‌سازی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در میانکاله اجازه‌ احداث پالایشگاه داده شد. باید در ظرف سه یا چهار سال آینده از ادامه این فعالیت‌ها جلوگیری شود تا بهبود شرایط محقق شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha