سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 76553
سلامت نیوز : ارتقای استاندارد خودروها به یورو 4 موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها از سوی مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شده و خودروسازان را به اجرای قانون الزام می‌کردند اما هر بار به انحای مختلف صاحبان صنعت خودرو طفره رفته و مهلت خواستند. آخرین مهلت را هفته گذشته شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست رسانه‌ای و عنوان کرد: از اول تیر هر خودرویی که یورو 4 نداشته باشد به هیچ‌وجه شماره‌گذاری نخواهد شد و این فرصت قابل اغماض نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ با این حال صالحی‌نیا، معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت از تهیه جدول جدیدی برای مهلت‌دهی به شرکت‌های خودروساز جهت تولید با استاندارد یورو ۴ خبر داد و عنوان کرد: بر این اساس خودروسازان به تدریج از اول مهر تا پایان سال تولیداتشان را به استاندارد یورو ۴ مجهز می‌کنند. ساعاتی از اظهارنظر معاون وزیر صنعت نگذشته بود که روز گذشته محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 همچنان ممنوع است. وی با اشاره به اینکه هیچ مصوبه‌ای درباره مهلت دوباره خودروسازان برای استاندارد یورو4 تصویب نشده، گفت: مصوبه قبلی دولت درباره ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از اول تیر همچنان پابرجاست.

ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد یورو4

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: هیچ تغییری در ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 صورت نگرفته و مصوبه قبلی دولت درباره ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از اول تیر همچنان باقی است. محمدجواد محمدی‌زاده با اشاره به اینکه کارگروه حمایت از تولید نمی‌تواند مصوبه دولت را لغو یا تغییری در آن ایجاد کند، تصریح کرد: این کارگروه تنها می‌تواند پیشنهاددهنده باشد و هرگونه تغییر در مصوبه دولت باید در جلسه دولت تصویب شود. وی با اشاره به اینکه تا عصر یکشنبه هیچ مصوبه‌ای درباره مهلت دوباره به خودروسازان درباره استاندارد آلایندگی یورو 4 داده نشده، گفت: خودروسازان به دنبال مهلت هستند و بهانه‌ آنها نیز عدم توزیع سوخت استاندارد بود.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توزیع سوخت با استاندارد یورو4 در کشور در حال انجام است، تصریح کرد: بر این اساس بهانه‌ای برای تولید خودروها با استاندارد یورو4 وجود ندارد و قطعا سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ مهلتی در این باره نداده و نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه مصوبه قبلی دولت مبنی بر الزام خودروسازان به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 به قوت خود باقی است، افزود: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی وزیر صنایع برای ارائه مهلت دوباره به خودروسازان در جلسه دولت مطرح نشده و قطعا سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این باره تجدیدنظر نخواهد کرد و بهتر است خودروسازان همانند وزارت نفت که اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید سوخت استاندارد انجام داد، نسبت به اجرای مصوبه دولت تمکین کنند. وی یادآور شد: بنده به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از طرف خودم و سازمان محیط‌زیست قول می‌دهم که تجدیدنظری در این مصوبه انجام نشود.

خودروسازان برای یورو۴ دوباره مهلت گرفتند!

هرچند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به صراحت عنوان کرده تجدیدنظری در مصوبه صورت نمی‌گیرد و به خودروسازان به هیچ‌وجه فرصت دیگری داده نمی‌شود، محسن‌ صالحی‌نیا، معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنایع با بیان اینکه خودروسازان برای تولید یورو۴ دوباره مهلت گرفتند، اظهار داشت: ‌در حال حاضر همه خودروها موفق به دریافت تاییدیه نمونه برای تولید با استاندارد یورو 4 شده‌اند و برای برخی خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نیز جهت تولید انبوه با استاندارد یورو 4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاری اخذ شده است. وی ادامه داد: درباره برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا نیز فرآیند دریافت مجوز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 در حال انجام است. معاون وزیر صنعت با اشاره به مصوبه دولت برای اجبار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای تیر گفت: دلیل تاخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تامین و تدارک برخی قطعات خاص با توجه به مسائل ارزی و زمان مربوط و همچنین محدودیت منابع تامین قطعه است.

وی افزود: در تامین بسیاری از قطعات مورد استفاده در بخش ECU که در واقع تنظیم سیستم سوخت‌رسانی خودرو را انجام می‌دهد یا قطعات بخش سوخت‌رسانی تا موتور یا قطعاتی مانند کاتالیست که برای تامین آنها به ارز نیاز داریم، با توجه به افزایش نیاز ارزی و محدودیت‌های موجود در کشور با مشکل مواجه هستیم. صالحی‌نیا تصریح کرد: در این شرایط، این بحث مطرح شد که تولید خودرو با استاندارد یورو 4 بر اساس یک جدول زمانبندی آغاز شود و این کار تا پایان سال به اتمام برسد. وی اضافه کرد: در این راستا به دولت پیشنهاد کردیم دریافت تاییدیه نمونه تا ابتدای مهر‌ماه تکمیل شود و از ابتدای مهر تا پایان سال نیز با برنامه‌‌ای رو به ارتقا، مجوز تولید انبوه خودروها با استاندارد یورو 4 دریافت شود. معاون وزیر صنعت همچنین تصریح کرد: در حال حاضر نیز که فرصت خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 2 تمام شده است، توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 صورت نگرفته و فقط بحث از توزیع این سوخت در چند کلانشهر و در جایگاه‌های محدودی مطرح است، در حالی که طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 باید 6‌ ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود.

فرصت به خودروسازان تا آخر سال

وی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد ما در این باره این است که خودروهای داخلی از اول مهرماه به تدریج به استاندارد یورو 4 مجهز شوند که این مساله در کارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور مطرح و مصوب شد تا فرصت جدیدی در اختیار خودروسازان قرار گیرد. صالحی‌نیا افزود: بانک مرکزی نیز در زمینه تامین منابع ارزی و ریالی خودروسازان کمک خواهد کرد. به گفته وی، در کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد پیشنهادی در این باره تهیه و به کارگروه ارائه شود که این پیشنهاد حدود 3 هفته پیش به کارگروه حمایت از تولید ارائه شد و منتظر ابلاغ آن هستیم. معاون وزیر صنعت افزود: طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید، خودروسازان از ابتدای مهر تا پایان سال محصولاتشان را به استاندارد یورو 4 مجهز خواهند کرد که این مساله از سوی کارگروه حمایت از تولید ابلاغ خواهد شد. به هر ترتیب انتظاری که از دولت و برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت و معدن می‌رود این است با توجه به اینکه دور زدن برخی قوانین می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد از این حیث بیشترین لطمه را مردم خواهند خورد، چرا که ورود بی‌شمار خودروها به ناوگان حمل و نقل علاوه بر آلودگی هوا، سلامت شهروندان را به خطر انداخته که خسارت‌های اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha