سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۱
کد خبر: 76555
سلامت نیوز : داروهای مسكن شامل استامینوفن كدئین، اكسپكتورانت كدئین، آنتی هیستامین‌ها و غیره، مانند نقل و نبات در اغلب خانه‌های ایرانی موجود است، در حالیكه مصرف زیاد آنها وابستگی شدید روحی ایجاد كرده و اعتیادآورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ آرام‌بخش‌هایی از خانواده بنزودیازپین‌ها یعنی آلپرازلام، لورازپام و دیازپام هم بی خطر نبوده و وابستگی‌آور هستند. وجود دیفنوكسیلات، استامینوفن كدئین، ترامادول و شربت اكسپكتورانت كدئین، در بازار دارویی ما فاجعه‌ای است كه مایه تاسف است در حالی كه اگر این داروها از چرخه دارویی كشور حذف شود به حتم لطمه ای به سلامت مردم وارد نمی‌شود.مصرف داروهای مسكن و اعتیاد آور آنچنان وارد مرحله بحرانی شده كه بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، سالانه در كشور افزون بر 30 میلیارد عدد استامینوفن كدئین مصرف می‌شود و بالاتر از میانگین استاندارد جهانی است.

به گفته روانپزشكان، تمام داروها عوارض خاص خود را دارند، مسكن‌ها در واقع حالت درد را به طور موقت از بین می‌برند اما به مرور زمان،جوابگوی درد بیمار نبوده و فرد را مجبور به استفاده از مسكن‌های قوی‌تر می‌كنند.یك روانپزشك در این زمینه می‌گوید: خود درمانی یكی از شیوه‌های نادرست رایج در جامعه بوده كه متاسفانه با وجود فرهنگ‌سازی و تبلیغات مختلف هنوز هم در میان بسیاری از خانواده‌ها رایج است.

درمان خودسرانه با انواع مسكن‌های كدئین‌دار، درمان دردهای روانی و عصبی با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی تا جایی پیش رفته است كه هركس به خود اجازه می‌دهد هنگام سردرد یا دردهای استخوان، قوی‌ترین داروی مسكن را مصرف كند. پناه بردن به قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش یكی از تصورات غلط اصول مقابله با درد است. موضوع سوء مصرف داروها در حال حاضر یكی از معضل‌های روبه‌رشد كشور قلمداد می‌شود و به نوعی بحران ملی است چرا كه ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.به گفته كارشناسان معمولا در سوء مصرف مواد، افراد برای رسیدن به اهداف خود و كسب لذت آنی از داروها استفاده نامناسب می‌كنند وبدون توجه به تبعات آن روز به روز مصرف خود را افزایش می‌دهند.

ابهری با تاكید بر اینكه سوءمصرف داروها در میان مردم به ویژه قشر جوان به مرحله نگران كننده ای رسیده است، تصریح كرد: اگر از آن پیشگیری نكنیم، تمام جامعه را دچار مشكل می‌كند و هزینه‌های هنگفت درمان را بر سیستم بهداشت و درمان و به تبع آن به كل جامعه تحمیل خواهد كرد و سبب خواهد شد تا هر روز بیش از پیش شاهد افزایش تعداد معتادان كشورمان باشیم.محمد حسین غلامی پژوهشگر حوزه اعتیاد نیز داروهای ضد درد، آمفتامین‌ها و ضد افسردگی را از جمله داروهای پرطرفدار و پرمصرف نوجوانان ذكر كرد و هشدار داد: این داروها كه به طور عمده اعتیادآور هستند بیشتر مواقع از طریق سایت‌های اینترنتی به خریداران عرضه می‌شوند.وی افزود: اغلب نوجوانان این داروها را مانند آب نبات مصرف و به آنها وابستگی شدید پیدا می‌كنند.

داروهای مسكن معمولی و خواب آور شامل گروه بنزودیازپین ها(دیازپام، لورازپام و غیره)، استامینوفن كدئین و اكسپكتورانت كدئین از جمله داروهایی هستند كه مصرف آن در اغلب نوجوانان زیاد شده است.وی با بیان آنكه مصرف خودسرانه و طولانی مدت این داروها منجر به اعتیاد می‌شود، ادامه داد: مصرف این داروها باعث تغییرات رفتاری یا روانی مانند سرخوشی، رفتار نامناسب جنسی، پرخاشگری، اختلالات دركی، اختلال قضاوت، گیجی، رخوت، خواب آلودگی، شل شدن عضلات و بهم خوردن تعادل می‌شود.
وی تصریح كرد: سردرد، ناراحتی گوارشی، آسیب كبدی و اختلال حافظه نیز از دیگر عوارض مصرف این داروها است.این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینكه درمان اعتیاد به مسكن‌ها سخت تر از اعتیاد به مخدرهای معمولی است، گفت: بدن فرد معتاد به اینگونه مسكن‌ها عادت كرده و به نوعی نسبت به مسكن‌ها مقاوم شده كه درمان را سخت و حتی ناممكن می‌كند.غلامی خاطرنشان كرد: اگر شخصی را كه به تریاك اعتیاد دارد چند روز در اتاقی در بسته محبوس كنند، برای فرد مشكلی پیش نمی‌آید اما بعلت اعتیاد او به مسكن، ممكن است حتی جان خود را از دست بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha