سلامت نیوز : عضو انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: نهادهای مسئول نتوانسته‌اند هیچ گونه برنامه مدون و مشخصی برای توانمند سازی کودکان کار و خیابان و خانواده های آنها ارائه کنند.

علی اکبر اسماعیل پور در گفت‌وگو با ایلنا گفت: با توجه به اینکه انجمن‌های غیر دولتی و همچنین انجمن حمایت از حقوق کودک در زمینه ارائه الگوی آموزشی کودکان کار و خیابان تاثیرگذاری چشم گیری دارد اما تجربه نشان داده به رغم اینکه نهادهای مرتبط دولتی همانند بهزیستی و شهرداری در تمامی شعارهایشان می‌گویند از نهادهای مردمی کمک می‌گیریم اما عملا کمکی از این تجربیات گرانقدر نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اظهار نظر یکی از مسئولان بهزیستی مبنی بر اینکه 50 درصد کودکان خیابانی تبعه افغان هستند، افزود: چنین اظهار نظری نشان می‌دهد که سازمان بهزیستی نمی‌خواهد در سیاست خود نسبت به کودکان کار و خیابان هیچگونه تجدید نظری کند و صرفا به جمع‌آوری ادواری این کودکان در سطح شهر،آن هم به منظور پاکسازی چهره شهرها، اکتفا می‌کند.

اسماعیل پور تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون بودجه‌های میلیاردی هم هزینه کرده‌اند اما حضور پرشمار این کودکان در سطح خیابان‌های شهرهای کوچک و بزرگ نشان از شکست انواع طرح‌های ساماندهی آنها می‌دهد.

وی هدف تشکل‌های غیردولتی از جمله انجمن حمایت حقوق کودکان را مجبور کردن متولیان امر به ارائه طرح‌های راهگشا با مطالعه دقیق و برمبنای آمار عنوان کرد و افزود: نهادهای دولتی با وجود سهم میلیاردها تومان هزینه در راستای ساماندهی این کودکان هیچ‌گونه توجهی به مطالعه دقیق‌تر و پژوهش جدی‌تر در زمینه مشکلات این کودکان، تعیین گروه هدف و همچنین ملیت آنها نداشته‌اند از همین رو از ارائه هر گونه راه حلی برای بهبود وضعیت کودکان کار و خیابان ناتوان هستند.

اسماعیل پور با تاکید بر اینکه کودکان کار و خیابان ارتباط مستقیم با افزایش شکاف طبقاتی در هر جامعه دارد، افزود: هرچه فشار اقتصادی بیشتر شود خانواده‌های پایین دست فقیرتر می‌شوند و به طور طبیعی بار بیشتر معیشت خانواده بر دوش این کودکان سنگینی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که شاهد عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی و گسترش آن نباشیم روزانه شاهد باز تولید فقر کودکان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha