سلامت نیوز : مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ دستورالعمل شماره یک سیاست‌های جدید سلامت جمعیت به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی سنگی با اعلام این خبر اظهار داشت: اطلاع رسانی و جلب مشارکت همه جانبه سیاستگذاران، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان صدا و سیمای استانی، کارگروه سلامت امنیت غذایی و همکاران بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اهداف این دستورالعمل است.

وی با تأکید بر این که مبنای سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها، نرخ باروری کلی در هر شهرستان است، گفت: برنامه ریزی برای آموزش‌های عمومی سلامت محور و ارائه خدمت به خانواده‌ها در زمینه سلامت جمعیت، با رویکرد تصمیم گیری آگاهانه، آزادانه و مسئولانه خانواده‌ها با توجه به وضعیت شهرستان‌های تحت پوشش در هر استان در دستورالعمل شماره یک سیاست‌های جدید سلامت جمعیت مورد تأکید قرار گرفته است.

دکتر سنگی شهرستان‌ها را به دو گروه الف و ب تقسیم کرد و اظهار داشت: گروه الف شهرستان‌هایی هستند که با نرخ باروری در حد جایگزینی یا کمتر از جایگزینی قرار دارند و گروه ب شهرستان‌هایی با نرخ باروری بالاتر از حد جایگرینی هستند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در شهرستان‌های گروه الف علاوه بر حفظ و ارتقای شاخص‌های کاهش مرگ و میر مادر و کودک، باید در راستای افزایش بارداری‌های آگاهانه، برنامه ریزی شده با فاصله گذاری مناسب تلاش شود.

وی تصریح کرد: در گروه الف، تأکید بر بارداری‌های ایمن، به موقع و ذکر موارد تأخیر در بارداری به مادران قبل، حین و پس از بارداری مورد تأکید است.

دکتر سنگی افزود: برنامه ریزی های آموزشی و ارائه خدمت به شهرستان‌های گروه ب صرفا در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت مادر و کودک و افزایش آگاهی خانواده‌ها در راستای پیشگیری از بارداری‌های پرخطر است.

وی در ادامه موضوع اخلاق پزشکی را در سیاست های جدید جمعیتی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در راستای سیاست های جدید جمعیتی و در تمام مراحل اجرای برنامه های مربوطه، موضوع اخلاق پزشکی با نظر متخصصین امر و صاحب نظران دانشگاهی به عنوان یک اصل مهم باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: انتظار می‌رود معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور این دستورالعمل را در دستور کار خود قرار دهند و گزارش کامل از روند اقدامات اجرایی را هر سه ماه یکبار به دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha