سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 76590

بیماریهای وبا، حصبه و تب مالت از جمله بیماریهای واگیردار و عفونی فصل گرما هستند که آشنایی با راههای پیشگیری و درمان آنها در فصل تابستان بی فایده نیست.

سلامت نیوز : بیماریهای وبا، حصبه و تب مالت از جمله بیماریهای واگیردار و عفونی فصل گرما هستند که آشنایی با راههای پیشگیری و درمان آنها در فصل تابستان بی فایده نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ وبا (Cholera ) یک بیماری عفونی حاد و خاص انسان است که توسط ویبریوکلرا ایجاد می شود. نشانه اصلی این بیماری به صورت اسهال حاد و شدید است که نتیجه نهایی آن اختلالات آب و الکترولیت، شوک هیپوولمیک و اسیدوز متابولیک  است.

 انسان تنها مخزن شناخته شده عفونت وبایی است. منبع مستقیم برای آلودگی مدفوع و استفراغ بیماران و حاملان است . دوره واگیری آن 10-7 روز است. حاملان دوره نقاهت به مدت 3-2 هفته آلوده کننده هستند . دوره کمون بیماری از چند ساعت تا 5 روز و به طور معمول 2-1 روز است.  انتقال عامل بیماریزا  ممکن است در اثر تماس مستقیم با بیماری یا به طور غیر مستقیم  از راه مصرف مواد غذایی و یا نوشیدن آب آلوده صورت پذیرد .

مناسبترین محلول الکترولیت خوراکی برای درمان ORS است که شامل کلرور سدیم 5/3گرم در لیتر، بیکربنات سدیم 5/2گرم در لیتر، کلرور پتاسیم 5/1 گرم در لیتر، گلوکز 20 گرم در لیتر و آب یک لیتر است . محلولهای تزریقی دیگر عبارتند از رینگر لاکتات .

برای درمان از آنتی بیوتیک ها مانند تتراسیکلین استفاده می شود.

تدابیر بهداشتی در مورد بیماری: مصرف آب تصفیه شده – رعایت بهداشت خوراکی ها – دفع بهداشتی مدفوع –  گند زدایی مدفوع و مواد استفراغی

واکسیناسیون: ایمنی شامل دو دز تزریق زیر جلدی با فاصله 4تا 6 هفته . ارزش حفاظتی واکسن 50 تا 60 درصد است  ایمنی حاصل  کوتاه مدت میباشد و تا 3 ماه د پایدار می ماند .

 حصبه ( Typhoid ):

  یک بیماری عفونی حاد واگیردار است که توسط سالمونلا تیفی ایجاد می شود  به این بیماری  تب روده ای نیز گفته می شود.  انسان تنها مخزن شناخته شده و میزبان طبیعی بیماری است.  تنها  منبع عفونت مدفوع یا ادرار مبتلایان یا حاملان بیماری است.

راههای انتقال این بیماری عبارتند از : آب و مواد خوراکی ، تماس مستقیم  و مگس  دوره کمون بیماری 10 تا 14 روز است . تظاهرات بالینی عبارتند از : تبف سردرد، بزرگی طحال و بثورات پوستی

عوارض جانبی: خونریزی روده ها و سوراخ شدن روده ها -  پریتونیتیس- عفونت ادراری و کوله سیستیت و خونریزیهای گوارشی

درمان  آنتی بیوتیک و اصلاح اختلالات اسیدو باز

 ایمن سازی: واکسینایسون به دو صورت خوراکی و تزریقی است . خوراکی و تزریقی است. تزریقی در 2 نوبت به صورت زیر جلدی و به فاصله 6- 4 هفته  انجام میشود ایمنن زایی واکسن 3 سال است .

برای دفاع در برابر بیماری حصبه سه  اقدام ضروری است :

الف- مبارزه با مخزن عفونت

ب- ایمن سازی

ج- بهداشت محیط و آموزش بهداشت

 تب مالت ( Brucellosis ):

 یک بیماری مشترک بین انسان و دام است. این بیماری در انسان به نام تب مواج  و تب مدیترانه ای نیز معروف است. شروع بیماری با یک تب خفیف شروع شده و به تدریج بی حالی و ضعف و خستگی و سردرد و کمردرد  و درد عضلانی و عرق ریزش و لرز آشکار می شود.

 انتقال بیماری در انسان  در اثر تماس با جانوران یا محصولات جانوری آلوده و خوردن شیر و فراورده های آن صورت می گیرد.  انتقال انسان به انسان نادر است.  انسان میزبان اصلی بوده و بیماری در انسان به وسیله یکی از چها رگونه :

•بروسلا Melitensis  (گوسفند،بز و شتر )

•بروسلا Abortus (گاو)

•بروسلا   Suis (خوک )

•بروسلا Canis ( سگ)

 *  بروسلا ملی تنسیس متداول ترین عامل بروسلوز در سراسر جهان میباشد .

 نفوذ باکتری بروسلا  از راه خراشهای جلدی، ترشح در مخاط بینی و چشم  و قطرات تنفسی امکانپذیر  است .

 دوره کمون بیماری متغییر است و از چند روز تا چند ماه  معمولاً 3 تا 21 روز  به ثبت رسیده است .

 عوارض جانبی بیماری: عوارض گوارشی مانند اسهال و استفراغ و التهاب روده و بزرگی کبد و طحال  و گره های لنفاوی

عوارض سیستم اسکلتی: التهاب مفاصل و درد و کمردرد

عوارض عصبی: سردرد. مننژیت شایعترین عارضه عصبی است. آنسفالیت. افزایش پروتئین در مایع مغزی نخاعی و قند نرمال یا پایین در مایع مغزی نخاعی

عوارض قلبی عروقی: اندوکاردیت- اختلالات دریچه ای – میوکاردیت و پریکاردیت و آنوریسم مایکوتیک

عوارض تنفسی: پلورال افیوژن و برونشیت و آمپیم و پنومونی

 عوارض خونی: آنمی- لکوپنی و ترومبوسیتوپنی و اختلالات انعقادی

عوارض جلدی: واسکولیت- زخم و آبسه های جلدی

تشخیص: کشت خون و تست رایت و2 مرکاپتواتانول 2ME اگر تیتر 2ME از20/1 بیشتر باشد درمان شروع می شود

درمان : تتراسیکلین – استرپتومایسین – داکسی سیکلین و ریفامپین  برای مدت 4 هفته

در زنان باردار فقط در ماه اول و آخر ریفامپین به تنهایی تجویز شده ود ر بقیه ماهها همان رژیم دارویی تب مالت استفاده شود

اقدامات  در جهت کنترل بیماری:

•واکسیناسیون دامهای جوان

•پاستوریزاسیون شیر و فراورده های آن

•کنترل بیماری در حیوانات

•آموزش کارکنان بهداشتی و دامپزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha