سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت :تامین خون زائران ایرانی در عراق و عربستان با کشورهای متبوع است.

دکتر منشدی در گفت وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعزام زائران کشورمان به عتبات عراق و خانه خدا در عربستان  آیا اگر این زائران در آنجا دچار مشکل خونی شوند این خون از طرف آن کشورها تامین می‌شود یا اینکه از طریق سازمان انتقال خون کشور حمایتی نیز صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: خیر، هر کشوری ملزم است که خون اتباع خود و افرادی که به داخل آن کشور ورود پیدا می‌کنند را تامین کند.

هر فرد خارجی که نیاز به خون داشته باشد برای وی تامین خون می‌کنیم

وی افزود: همانطور که ما نیز در داخل کشور هر فرد خارجی که نیاز به خون داشته باشد برای آنان تامین خون می‌کنیم و هیچ وقت از کشور دیگری خون وارد نمی‌کنیم تا مثلأ به این افراد خارجی خون تزریق شود و هر کشور تامین کننده خون داخل کشورش است.

دکتر منشدی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده است در این ایام از پایگاه‌های انتقال خون بازرسی‌هایی خارجی صورت می‌پذیرد، عنوان داشت: این بازرسی‌های خارجی تداوم دارد و همیشگی بوده و روندهای کاری ما برای تولید پلاسما مورد بازدید قرار می‌گیرد. چون این پلاسماها یک پروسه بسیار سختی را طی می‌کنند، پایگاه‌های ما مرتباً مورد بازدید قرار می‌گیرند تا استانداردهایمان که از قبل تبیین شده است مورد بازدید قرار گیرد.

آغاز بازرسی‌های خارجی از پایگاه‌های انتقال خون کشور

وی ادامه داد: در این زمینه حتی در حوزه‌هایی که ارتقاء‌ داده‌ایم این موارد نیز مورد بازدید بازرسان خارجی و عمدتاً نیز مورد تایید قرار می‌گیرد. زیرا اگر این تاییدیه‌ها صورت نپذیرد نمی‌توانیم محصولاتمان را به خارج از کشور که همان پلاسماها هستند برای تهیه فرآورده‌های دارویی ارسال کنیم.

دکتر منشدی تصریح کرد: در این رابطه اگر مراکز و پایگاه‌های جدیدی نیز بخواهد به جمع دیگر پایگاه‌های سازمان انتقال خون برای تولید پلاسما اضافه شود آن مراکز نیز مورد بازدید قرار می‌گیرد. به هر حال ما یک بازدید دوره‌ای داریم که مراکز قبلی مورد بازدید قرار می‌گیرند و یک بازدیدهایی را نیز داریم که برای مراکزی که تازه راه‌اندازی می‌شوند واگر نواقصی در طی این بازرسی‌ها مشاهده شد به ما اعلام می‌کنند تا پروسه تولید پلاسما اصلاح و ادامه یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که در کشور چه تعداد پایگاه سازمان انتقال خون وجود دارد، ادامه داد: ما در کشور بالغ بر 218 پایگاه داریم که 31 پایگاه در مراکز استان‌ها قرار دارد و مابقی نیز مربوط به مراکز شهرستان‌ها است.

اعزام تیم‌های سیار برای خونگیری

دکتر منشدی در پاسخ به این پرسش که کانکس‌های سیار سازمان انتقال خون چگونه تعریف می‌شود، افزود: این کانکس‌های سیاری دیگر وجود ندارد و کانکس‌های قبلی به صورت پایگاه‌های ثابت درآمده‌اند و فقط ما تیم‌های سیار داریم که بر حسب درخواست مراکز دولتی، کارخانجات و جاهایی که نیاز وجود دارد که یک تیم خونگیری به آنجا مراجعه کنند این تیم‌ها به عنوان تیم‌های سیار خونگیری اعزام می‌شوند.

راه اندازی پایگاه‌های جدید انتقال خون به دلیل آمار بالای تصادفات

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های برای افزایش پایگاه‌های انتقال خون در کشور دارید؟ گفت: افزایش پایگاه انتقال خون بستگی به رشد جمعیت کشور و مراکز درمانی دارد و با توجه به صنعتی شدن کشور و آمار بالای تصادفات درخواست‌هایی برای احداث پایگاه‌های جدید انتقال خون داریم و براساس فعالیت شبکه خون‌رسانی کشور و با تاییدیه‌های سازمان انتقال خون پروسه ایجاد پایگاه جدید انتقال خون صورت می‌پذیرد. مثلاً یکی از جاهایی که در این زمینه با ما همکاری می‌کند معاونت راهبردی ریاست جمهوری است چون باید برای این مقوله‌ها بودجه و نیروی انسانی گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha