در نشست خبری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد، با اشاره به تعرفه های 400 تا 800 هزارتومانی درمان اعتیاد از عدم پیگیری حمایت های بیمه ای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی توسط وزارت بهداشت انتقاد کرد همچنین در این نشست معاون پیشگیری و درمان اعتیاد نیز از الکل به عنوان بیشترین ماده روانگردان مصرفی در کشور نام برد.

سلامت نیوز : در نشست خبری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد، با اشاره به تعرفه های 400 تا 800 هزارتومانی درمان اعتیاد از عدم پیگیری حمایت های بیمه ای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی توسط وزارت بهداشت انتقاد کرد همچنین در این نشست معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی نیز از الکل به عنوان بیشترین ماده روانگردان مصرفی در کشور نام برد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر کاظم نظم ده، رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد در نشست خبری روز جهانی مبارزه با موا مخدر گفت:« تا کنون ده میلیون نفر از افراد، تحت آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته اند و آگاه سازی در این زمینه صورت گرفته است ».

وی در ادامه گفت :« فعالیت های پیشگیرانه در حیطه اعتیاد باید بر طبق عقاید ، افکار و فرهنگ افراد صورت گیرد ».

نظم ده گفت :« امید ما این است که آگاهی در سطح جامعه به حدی برسد که سازمان بهزیستی کمترین فعالیت را در بین سازمان ها داشته باشد. مواد مخدر همه قشرهای جامعه را تهدید می کند ، حتی زنان جامعه اگر مورد غفلت واقع شوند در این زمینه آسیب فراوانی می بینند» .

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد، در رابطه با بحث پیشگیری و کاهش آسیب و درمان چنین بیان کرد :« مراکز پژوهشی باید بروز باشند و بر طبق نوع ماده مصرفی ، سن مصرف کننده ، فرهنگ ، سطح علمی و تحصیلات فرد مدل های درمانی باید متنوع باشند ».

وی درباره تعرفه‌های درمانی اعتیاد گفت: «‌در این مورد جلساتی‌ را با NGO ها انجام داده‌ایم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم. سال گذشته در زمان اعلام تعرفه‌های درمانی اعتیاد، وزارت بهداشت تأکید کرد که حمایت‌های بیمه‌ای را از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی خواهد داشت ولی متأسفانه شاهد بودیم این اقدام صورت نگرفت».

نظم ده در ادامه گفت:« امسال تعرفه‌های درنظر گرفته شده برای مراکز درمانی اعتیاد 400 هزار تومان برای 28 روز است این درحالی است که رقم در نظر گرفته شده برای مراکز TC، حدود 800هزار تومان برای سه ماه است».

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد افزود: « تعرفه‌های اشاره شده چند ماه پیش به ستاد مواد مخدر اعلام شده است و قرار بود تا 10 خرداد نظر خود را اعلام کنند اما هنوز این امر صورت نپذیرفته است و بر اساس مقررات سازمان بهزیستی می‌تواند آن را ابلاغ کند اما با توجه به تعاملی که وجود دارد همچنان منتظر تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم ».
وی گفت: «به زودی تعرفه‌های جدید جهت اجرا به مراکز درمانی ابلاغ خواهد شد که البته در این زمینه نیز سازمان بهزیستی یارانه‌ای را برای مراکز اقامتی و برای افرادی که توان پرداخت این هزینه را ندارند، خواهد داشت که به زودی رقم آن نیز اعلام می‌شود ».

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه این نشست دکترفرید براتی ، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد گفت :« بیشترین ماده روان گردان مصرفی در حال حاضر در کشور الکل است ، ترک الکل کار حساسی است و باید تحت نظر متخصصینی از قبیل پزشک ، روان شناس و روان پزشک و بسیاری از نیروهای حرفه ای دیگر صورت گیرد ، حدود 200 هزار نفر مصرف کننده الکل در کشور وجود دارد. نکته حائز اهمیت آن است که معضل مصرف الکل در همه کشورها به چشم می خورد ».

وی در ادامه گفت :« بر طبق آخرین آمار، ماده اصلی مصرفی کشور تریاک و شیشه است، البته این آمار بر طبق میزان افراد مصرف کننده است، میزان افراد مصرف کننده به این صورت است که فرد حداقل یک بار آن ماده را مصرف کرده باشد ».

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد  گفت:« میزان حداقل مصرف شیشه در بین افراد 15 تا 45 سال شهر تهران ، 8/2 درصد می باشد ».

فرید براتی ،خاطر نشان کرد:« ما حلقه های مفقود شده در درمان اعتیاد داریم ، مشکل اصلی درمان نبودن واحدهایی  برای  درمان اجتماعی اعتیاد است ، به عبارتی نبودن واحدها و مراکزی برای حمایت اجتماعی از معضلات اصلی درمان است ».

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد  گفت :« بعد از این که فرد ،اعتیاد را ترک کرد ، دیگر نباید در کمپ ها یا مراکز درمانی بماند. در اثر اعتیاد فرد از جامعه طرد می شود و یا گاهی فرد دیگر جایی در میان خانواده ندارد ، در این بین سازمان ها باید مراکزی را تدارک ببینند تا فرد دیگر در این مراکز اقامت نداشته باشد ، به عبارتی در صدد این هستیم تا مراکز نیمه راه تدارک ببینیم تا فرد درمان شده در آن اقامت کند و مورد حمایت اجتماعی قرار بگیرد ».

وی گفت :« بر طبق آماری که از خط ملی اعتیاد آمده است در اواخر سال 91 بیشترین تماس در رابطه با شیشه را در شهر تهران داشته ایم . در ابتدای سال جاری هم بر طبق گزارشات بدست آمده در اردیبهشت ماه بیشترین تماس در رابطه با شیشه بوده است ، هم چنین در سه ماهه ی نخست سال میزان  تماس در رابطه با هروئین هم افزایش یافته است ».  


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha