سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 76623

افراد از فعالیت زیاد در محیط های گرم و مرطوب خودداری و از پوشیدن لباس های تیره و گرم پرهیز کنند.

مصرف مایعات زیاد در پیشگیری از گرمازدگی
سلامت نیوز : یک متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای پیشگیری از گرما زدگی، افراد از فعالیت زیاد در محیط های گرم و  مرطوب خودداری و از پوشیدن لباس های تیره و گرم پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ دکتر محمد مهدی حیاتبخش عباسی گفت: گرمازدگی به حالتی اطلاق می شود که انسان در محیط با درجه حرارت بالا فعالیت کند و به دلیل تعریق بیش از حد، درصدی از آب بدن خود را  از دست دهد.

وی اظهار کرد: درصورتی که حجم از دست داده شده آب بدن جبران نگردد عملکرد تعدادی از ارگان های داخلی بدن مختل می شود  و فرد در معرض تهدید حیات قرارمی گیرد.

وی با بیان اینکه هنگام تعریق علاوه بر آب مقداری نمک  هم از دست داده می شود ، گفت: سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ  از علائم اولیه گرمازدگی به شمار می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: رسیدگی و درمان نکردن علائم اولیه در فرد مبتلا به  گرمازدگی ممکن است او را  با علائمی چون بی حالی و  ضعف، کاهش سطح هوشیاری، کاهش حجم ادرار و  نارسائی کلیه  روبرو کند .

وی با بیان اینکه  فرد گرمازده را باید به مکان خنک تری انتقال داد و برای او پاشویه و یا بدن شویه با آب سرد صورت گیرد، گفت: برای این گونه افراد، مایعات حاوی آب نمک و مختصری شکر  تجویز می شود،  البته اگر بیمار قادر به خوردن خوراکی نیست باید این محلول ها به صورت وریدی انجام شود.

دکتر حیاتبخش عباسی ادامه داد: درصورتی که گرمازدگی در فرد مبتلا شدید باشد به طوری که مقدار زیادی از حجم آب بدن او از دست برود، بیمار باید به بیمارستان منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha