چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 76640
سلامت نیوز : اضافه شدن عضو جدید به خانواده مایه خوشحالی است؛ زیرا کودکان واقعاً شیرینی زندگی اند اما از طرفی احساس می کنید که نظم زندگی به هم ریخته است و مطمئن نیستید که دوباره مانند گذشته بتوانید یک خواب آرام داشته باشید. به راستی در این شرایط که زندگی کاملاً متحول شده است، باید چه کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ با به دنیا آمدن نوزاد ممکن است به عنوان پدر خانواده با چالش هایی مواجه شوید. برای این که بتوانید این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید، باید از سلامت کامل برخوردار باشید.

در این مطلب به چند راهکار برای مقابله با شایع ترین مشکلاتی که پدران جوان با آن مواجه می شوند، اشاره می کنیم.

همراهی کردن در خوردن با همسر:بیشتر زنان در دوران شیردهی روزانه به ۵۰۰ کالری اضافه نیاز دارند. اما پدران به این کالری اضافه نیاز ندارند. در برخی از خانواده ها پدران به دلیل همراهی در خوردن با همسرشان دچار اضافه وزن می شوند. از این رو حفظ وزن پس از تولد نوزاد اهمیت زیادی دارد.بررسی که در سال ۲۰۰۹ در انگلستان انجام شد نشان داد، در دوران بارداری همسر، به وزن مردان حدود ۷ کیلوگرم اضافه می شود؛ امری که به آن سندروم کوواده (Couvade) می گویند. در این سندروم بدن پدر از بدن زن باردار تقلید می کند. با هر بچه ای که به خانواده اضافه می شود، خطر اضافه وزن یا چاقی مفرط پدر بالا می رود.

کنار گذاشتن ورزش:نتایج بیشتر تحقیـــقـــات نشان می دهد پدر شدن با از دست دادن نوعی هـورمــون مـــربوط به انرژی و خلق و خو در مردان ارتباط دارد برای افزایش این هورمون ورزش کنید. ورزش در ایجاد خواب، مقابله با افسردگی و... نیز موثر است. سعی کنید یک کالسکه خوب برای کودک بخرید تا بتوانید هنگام بیرون رفتن و همزمان با هل دادن کالسکه، پیاده روی تند یا دو آهسته انجام دهید. انجام بازیهای سبک با کودک برای حفظ سلامت مفید است. اگر وقت ندارید به باشگاه بروید هر زمان که فرصت پیدا می کنید، ورزش ۱۰ دقیقه ای انجام دهید. پدران هنگامی که منتظر گرم شدن شیر کودک اند، از فرصت استفاده کنند و چند بار حرکت دراز نشست انجام دهند.

بدخوابی:می دانید که نیمه شب یا اوایل صبح با گریه بچه از خواب بیدار خواهید شد. پس چرا با تماشا کردن فیلم و بازی های رایانه ای در آخر شب، به مشکل کم خوابی خود دامن می زنید.کمبود خواب احتمال بروز افسردگی را ۶ برابر افزایش می دهد. نتایج بررسی ها نشان می دهد، بزرگسالان سالم که به مدت یک ماه کمبود خواب دارند، دچار علایم بالینی افسردگی می شوند. کمبود خواب باعث بیقراری و اعتیاد به مصرف نوشیدنی های کافئین دار می شود.

دغدغه از تغییر رابطه با همسر: بیشتر مردانی که به تازگی پدر شده اند احساس طرد شدن از جانب همسر می کنند امری که منجر به اضطراب، افسردگی یا مشکلات زناشویی می شود.نوزاد، محبت و توجه مادر را به خود جلب می کند و مادر که درگیر کارهای نوزاد است، از وجود همسر غافل می شود. در این شرایط بهتر است در کارهای مربوط به نوزاد سهمی داشته باشید.

از دست دادن ارتباط با دوستان :بعد از تولد نوزاد در مقاطعی ممکن است یاد دوستان قدیمی، تفریحات و خاطرات گذشته بیفتید. بهتر است برنامه ای برای فعالیت های خود تنظیم کنید و با دوستانتان تماس بگیرید و درباره مشکلات خود در این دوره صحبت کنید.از حرف زدن با پدران دیگر دریغ نکنید. مطمئن باشید آن ها نیز نیاز به یک هم صحبت دارند.

اهمیت ندادن به سلامت خود:مراقبت از سلامت خود یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در حق کودکتان انجام دهید. پدران افسرده ارتباط کمتری با کودک برقرار می کنند و کمتر برای کودک کتاب می خوانند. نتایج بررسی ها نشان می دهد کودکان ۲ ساله که دیر به حرف آمده اند، پدران افسرده داشته اند.

ناتوانی در کنترل خشم:گریه های زیاد و بیدار شدن نوزاد در ساعت هایی که توقع ندارید امری طبیعی است. هنگام عصبانی شدن، اتاق را ترک کنید و تا آرام نشدید به اتاق کودک باز نگردید. آمارها نشان می دهد در آمریکا سالانه حدود ۲ هزار کودک به علت خشونت والدین جان خود را از دست می دهند. برای کنترل خشم خود نفس عمیق بکشید تا ۱۰ بشمارید و خود را با انجام کارهایی مانند خواندن مجله آرام کنید.

همراهی با کودک در خوردن تنقلات :اغلب کودکان خوردن تنقلات و غذاهایی مانند پنیر، شیر، کاکائو و... را دوست دارید اما آیا این غذاها مناسب شما نیز هست؟ متخصصان تغذیه، اتخاذ رژیم غذایی حاوی ویتامین B12 و اسید چرب امگا ۳ را توصیه می کنند. ماهی سالمون و تن، سبزی های سبز پر رنگ، دانه کتان، مغز میوه یا دانه سویا مصرف کنید. اگرچه کربوهیدرات مفید است اما از خوردن مواد غذایی مانند کیک که چاق کننده است بپرهیزید و از کربوهیدرات حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استفاده کنید. کودک خود را نیز به خوردن خوراکی های سالم تشویق کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha