چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
سلامت نیوز : حمله قلبی یکی از خطرناک‌ترین دشمنان انسان است و از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل کاهش میزان خطر ابتلا به این عارضه حتی به اندازه چند درصد به ظاهر ناقابل می‌تواند خبری مسرت‌بخش به شمار رود؛ زیرا زندگی افراد بسیاری را نجات خواهد داد. برهمین اساس و در سایه پیشرفت‌های حاصل در سال‌های اخیر، بخت و اقبال برای زنده ماندن در برابر حمله قلبی بیشتر شده و متعاقب آن آسیب‌های دائمی ناشی از این حمله نیز کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ افراد ساکن در کشورهای برخوردار از امکانات و روش‌های جدید پزشکی در این زمینه اگر امروز در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند، بخت بیشتری برای زنده ماندن دارند تا این‌که مثلا یک یا دو دهه پیش به این عارضه مبتلا می‌شدند.

این خبر خوش حاصل دو مطالعه گسترده بر مبنای داده‌های بیمارستانی در سراسر کشور آمریکاست. براساس این بررسی‌ها، پیشرفت‌های حوزه فناوری پزشکی و نیز مراقبت‌های بیمارستانی سبب کاهش 3 درصدی میزان مرگ‌ومیر ناشی از حمله قلبی شده است.

دکتر مرل میرسون، رئیس برنامه پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق بیمارستان روزولت سن لوک در نیویورک تاکید می‌کند در کنار این پیشرفت‌ها، باید به این نکته ساده اما بسیار مهم نیز توجه داشت که اگر افراد همیشه حواس‌شان به میزان فشار خون یا کلسترول بد خون‌شان باشد و همواره آن را مهار کنند یا در صورت ابتلا به این عوارض به درمان موثر آن بپردازند، از خطر مرگ ناشی از حمله قلبی به میزان
قابل توجهی خواهند کاست. این اقدامات نوعی مصونیت در برابر این حمله خطرناک به شمار می‌رود.

اما یک نکته مهم دیگر در مواجهه با حمله قلبی، سرعت عمل در اطلاع به اورژانس به هنگام بروز این حمله است. در این زمینه، جای پیشرفت و بهبود بسیاری وجود دارد؛ زیرا در حال حاضر مبتلایان به این عارضه خطرناک سرعت عمل بیشتری نسبت گذشتگان ندارند. یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سرعت عمل در اطلاع به اورژانس آگاهی‌افزایی عموم افراد جامعه در زمینه علائم حمله قلبی است‌.

دکتر میرسون می‌گوید: «بسیاری از افراد هنوز تصور می‌کنند که درد ناگهانی در قفسه سینه، تنها نشانه حمله قلبی است». حال آن‌که نشانه‌های هشدار‌دهنده کمتر شناخته شده‌ای نیز درکارند که می‌توانند در اطلاع‌رسانی سریع‌تر افراد به اورژانس بسیار موثر باشند:

به طور کلی مهم‌ترین نشانه‌های حمله قلبی را که باید بسیار جدی گرفته شود و هرگز نباید در مواجهه با آنها سهل‌انگارانه عمل کرد، می‌توان به صورت زیر برشمرد:

ـ سرگیجه و نفس‌نفس زدن پس از کمترین فعالیت جسمی

ـ احساس کرختی، سوزش یا درد در بازو (بویژه بازوی چپ)، فک، گردن یا پشت.

ـ احساس فشار شدید و آزاردهنده در مرکز قفسه سینه به طوری که بیش از دو، سه دقیقه طول بکشد.

هرگاه چنین علائمی را احساس کردید یا اطرافیانتان از چنین دردها و سوزش‌هایی شکایت کردند، لحظه‌ای تعلل به خود راه ندهید. شرایط بسیار بحرانی است. قبل از هر کاری اورژانس را خبر کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha