سلامت نیوز : فوق تخصص کبد و گوارش کردستان با اشاره به روند شیوع سرطان مری گفت: این سرطان سومین سرطان شایع در استان کردستان است.

فرشاد شیخ‌اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به شیوع سرطان مری در کشور و حتی استان کردستان بیشتر افراد مبتلا به این سرطان در یکسال اول فوت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به روند رو به افزایش شیوع سرطان مری در کشورمان و کشندگی زیاد آن، اگر افراد زودتر به پزشک مراجعه کنند موجب می‌شود که اقدامات پیشگیرانه و درمان آن‌ها موثر و هزینه درمان کمتر و موفقیت درمان آنان بیشتر شود.

شیخ‌اسماعیلی تاکید کرد: اطلاعات اولیه از سرطان مری و اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از این بیماری بسیار موثر و حائز اهمیت است چرا که اگر افراد در مراحل اولیه بیماری مراجعه کنند کیفیت زندگی آن‌ها بهتر و طول عمرشان بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به آمارهای موجود در مورد شیوع سرطان مری، استان کردستان از نظر شیوع این سرطان پس از سرطان پوست و معده در جایگاه سوم قرار دارد.

*مری دومین سرطان در میان زنان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: شیوع سرطان مری به نسبت در میان زنان بیشتر است به طوری که این بیماری در بین زنان در جایگاه دوم قرار دارد.

شیخ‌اسماعیلی ناحیه مری را مسیر مهم عبور غذا از حلق به معده عنوان کرد و افزود: افرادی که دچار سرطان مری می‌شوند با گیر کردن لقمه غذا در ناحیه حلق و مری و در مراحل پیشرفته بیماری نیز حتی با گیر کردن مواد نیمه جامد و مایعات نیز مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: آن چیزی که بسیار مهم است این است که در مراحل اولیه بیماری اگر فرد به پزشک مراجعه کند هزینه درمان آن کمتر و موفقیت درمانش بیشتر خواهد شد.

این پزشک فوق‌تخصص با اشاره به اینکه گیرکردن غذا در سرطان مری پیش‌رونده است، اظهار کرد: افراد مبتلا به این بیماری به مرور زمان و با پیشرفت بیماری به سختی مایعات و حتی آب دهان را قورت خواهند داد.

شیخ‌اسماعیلی، گیرکردن لقمه غذا در حلق همراه با کاهش وزن و بی‌اشتهایی و درد قفسه سینه را از دیگر علایم سرطان مری عنوان کرد و گفت: از دیگر عوامل خطرزا برای سرطان مری دود سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی و افزودنی‌های غذایی نگهدارنده مانند نیترات‌ها است.

*چای داغ عامل اصلی سرطان مری

وی نوشیدن چای داغ را از دیگر عوامل ثابت شده برای ابتلا به سرطان مری در کشور و کردستان ذکر کرد و یادآور شد: چای داغ را باید سرد کرد و آن را با مخاط دهان چرخاند و بعد قورت داد چرا که آسیب زیادی به مری وارد می‌کند.

این فوق تخصص کبد و گوارش بیماری‌های مستعدکننده سیلیاک را از دیگر عوامل موثر در ایجاد سرطان مری بیان کرد و افزود: کمبود مواد غذایی مانند ویتامین ای و کمبود روی و سدیم در دراز مدت منجر به سرطان مری می‌شود.

شیخ‌اسماعیلی اضافه کرد: اشعه‌های نگهدارنده در ناحیه قفسه سینه و رادیوتراپی می‌تواند یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان مری در افراد باشد.

وی راه تشخیص سرطان مری را رادیوگرافی و در بسیاری موارد هم اندوسکوپی اعلام کرد و افزود: درمان این بیماری از عمل جراحی تا شیمی درمانی انجام می‌شود.

شیخ‌اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع سرطان مری در استان‌های شمالی و به ویژه در استان کردستان و در بین زنان و مرگ و میر ناشی از آن باید دقت زیادی در اقدامات پیشگیرانه آن انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha