چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 76656

سلامت نیوز : قائم مقام بانک خون بند ناف رویان ضمن مرور تاریخچه استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف گفت: امروز بیش از 500 بانک عمومی و خصوصی خون بندناف در سراسر جهان فعال هستند و تاکنون حدود 17 هزار پیوند از این طریق انجام شده است.

دکتر سعید آبرون در گفت‌وگو با (ایسنا)، به پیشینه تاسیس بانک‌های عمومی و خصوصی بند ناف در دنیا اشاره و عنوان کرد: برای اولین بار در سال 1989 پروفسور گلوکمن در کشور فرانسه از سلول‌های خون بند ناف خواهر یک پسربچه مبتلا به کم خونی فانکونی استفاده کرد.

وی افزود: پروفسور بروکمن موفق شد بیماری این پسربچه را درمان کند، تا پیش از این بسیاری از افراد مبتلا، جان خود را از دست می‌دادند و این بیماری درمان قطعی نداشت.

قائم مقام بانک خون بند ناف رویان اضافه کرد: از آن زمان به بعد توجه پزشکان به خون بند ناف جلب شد و ایده تشکیل بانک‌های نگهداری خون بند ناف شکل گرفت، تا اینکه دو سال بعد از این عمل، بانک خون بند نافی در آمریکا تاسیس شد و به تدریج در تمام جهان گسترش یافت.

به گفته آبرون در حال حاضر حدود 500 بانک عمومی و خصوصی خون بند ناف در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند و شاید تاکنون حدود 17 هزار پیوند از این طریق انجام شده باشد.

مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه در حال حاضر در ایران میزان پیوند‌های انجام شده به کمک سلول‌های خون بند ناف به حدود 50 نمونه می‌رسد، عنوان کرد: بیمارستان شریعتی از جمله مراکزی است که در انجام عمل پیوند سلول‌های بنیادی پیش‌روست.

وی ادامه داد: اخیرا هم بیمارستان محک انجام این کار را آغاز کرده و بیمارستان طالقانی نیز در آینده نزدیک به این نهضت می‌پیوندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha