رییس کمیته آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی فدراسیون بدنسازی کشور با اشاره به طرح باشگاه های دوستدار سلامت که با همکاری فدراسیون بدنسازی و موسسه سلامت و بهبود تغذیه طراحی شده است عنوان کرد: برای ارتقای سطح علمی مربیان، کلاس های آموزشی برگزار می شود که باید حداقل 75 امتیاز کلاس های آموزشی ما را کسب کنند.

سلامت نیوز: رییس کمیته آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی فدراسیون بدنسازی کشور با اشاره به طرح باشگاه های دوستدار سلامت که با همکاری فدراسیون بدنسازی و موسسه سلامت و بهبود تغذیه طراحی شده است عنوان کرد: برای ارتقای سطح علمی مربیان، کلاس های آموزشی برگزار می شود که باید حداقل 75 امتیاز کلاس های آموزشی ما را کسب کنند.
دکتر ناصر امیری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره طرح باشگاه های دوستدار سلامت گفت:« باشگاه های دوستدار سلامت طرحی است که فدراسیون بدنسازی کشور با همکاری رییس موسسه سلامت و بهبود تغذیه، دکتر شیخ الاسلام طراحی کرده است. در این طرح باشگاه هایی برای ما ملاک است که تمام موازین و مقرراتی را که مربوط به ایمنی ورزشکار است را لحاظ کند.»
وی ادامه داد:« به عنوان مثال مربیان باشگاه های دوستدار سلامت باید دارای کارت مربیگری باشند و علاوه بر آن در سمینارهای مختلف موسسه سلامت و بهبود تغذیه و فدراسیون بدنسازی کشور شرکت کرده و موفق به کسب گواهی های لازم باشند و نباید به داشتن کارت های مربیگری اکتفا کنند چرا که هر لحظه علم در حال تغییر است.»
امیری در پاسخ به اینکه مربیان باشگاه های دوستدار سلامت باید چه دوره هایی را گذرانده باشند، گفت:« از نظر ضوابط فدراسیون مربیان باید دارای کارت مربیگری باشند که به منزله این است این مربی در کلاس های ما شرکت کرده و به علم روز آشنایی دارد. هرقدر درجه مربیگری بالاتر رود به همان میزان سطح علمی و دانش آنها بالاتر است و این مربی از نظر امتیازی، امتیاز بالاتری را کسب می کند.»
وی گفت:« برای ارتقای سطح علمی مربیان کلاس های آموزشی برگزار می شود که
باید حداقل 75 امتیاز کلاس های آموزشی ما را کسب کنند و کسانی که کارت مربیگری دریافت می کنند بعد از دریافت کارت مربیگری باید هرساله حداقل در یک دوره سمیناری شرکت داشته باشند تا 25 امتیاز کسب کنند و در سه سال دوره ارتقای سطح علمی، 75 امتیاز کسب کنند.»
رییس کمیته آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی فدراسیون بدنسازی کشور در پاسخ به اینکه باشگاه های دوستدار سلامت باید چه ویژگی هایی داشته باشد، گفت:« از نظر تجهیزات ورزشی باید تجهیزات باشگاه ها به روز بوده و استاندارد باشد. از نظر محیط ورزشی حداقل فضایی که یک باشگاه ورزشی دوستدار سلامت باید داشته باشد 200مترمربع است و ارتفاع سقف نیز باید حداقل 3 متر باشد.»
وی ادامه داد:« در مواردی که بحث امنیت و سلامتی ورزشکار مطرح است مربی حق تجویز داروهای آنابولیک و یا حتی مکمل ها را برای ورزشکاران ندارد. حتی در معرض دید عموم قرار دادن مکمل های بدنسازی در این طرح به منزله جرم تلقی می شود.»
رییس هیات بدنسازی استان مرکزی در پاسخ به اینکه آیا حضور کارشناس تغذیه در باشگاه ها برای ارائه برنامه غذایی در طرح باشگاه های دوستدار سلامت دیده شده است، گفت:« این طرح در ابتدای کار و در حال بررسی است. قاعدتا اگر باشگاهی این توانایی را داشته باشد که بتواند از متخصصین مجرب در این امر استفاده کند اهمیت بسیاری دارد چرا که بسیاری از ورزشکاران با افزایش و کاهش وزن روبرو هستند اما این مسئله برمی گردد به ساختاری که قرار است برای باشگاه های دوستدار سلامت در نظر بگیریم که در حال بررسی است.»
وی خاطرنشان کرد:« مربیان باید بدنسازان را مانند برادران خود بدانند و به سلامت بدنسازان و برنامه ای که برای آنها توصیه می کنند توجه ویژه داشته باشند و نباید برای منافع شخصی و برای افزایش درآمدهایشان ورزشکاران را تشویق به استفاده از مکمل های ورزشی و داروهای آنابولیک کنند چرا که بالغ بر 80 درصد مکمل های ورزشی که وارد بازار می شوند تقلبی اند.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا انجام تست و آزمایشهای پزشکی قبل از شروع تمرینات بدنسازی در این طرح دیده شده است گفت:« همانطور که اشاره شد طرح باشگاه های دوستدار سلامت در ابتدای کار است. اصولا بعد از ثبت نام ورزشکار، مربی باید یک تست ارزیابی اولیه از وی بگیرد و سپس به وی برنامه ورزشی ارائه داهد. انجام برخی از آزمایشات برای برخی افرادی که بیماری خاصی دارند ضروری است. اگر فردی دچار فشارخون و یا دیابت باشد نوع تمریناتی که برای این افراد توصیه می شود کاملا متفاوت است. بی اطلاعی مربی از این مسئله ممکن است سلامتی ورزشکار را به خطر اندازد. »
وی افزود:« در چنین باشگاه هایی باید ابتدا تست های پزشکی توسط پزشک گرفته شود و پزشک متخصص به ورزشکار اجازه فعالیت ورزشی دهد بعد از آن برنامه ورزشی از سوی مربی به فرد داده می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha