سلامت نیوز : یک متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باکتریال در زنان باردار است، گفت: در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار کردن یا در صورتی که بعد از ادرار کردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن وجود داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است علائمی از عفونت ادراری باشد و در صورت درمان نشدن، سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شوند.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تکرر ادرار جزو شایع‌ترین علائم اولیه حاملگی است، گفت: این علامت در حدود هفته ششم حاملگی شروع می‌شود. عمده‌ترین دلیل تکرار ادرار افزایش حجم خون در حاملگی است که سبب افزایش ادرار می‌شود. بزرگ شدن رحم در ادامه حاملگی نیز موجب فشار بر روی مثانه و تکرر ادرار می شود.

وی با بیان اینکه عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باکتریال در زنان باردار است، گفت: در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار کردن یا در صورتی که بعد از ادرار کردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن وجود داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود. زیرا ممکن است علائمی از عفونت ادراری باشند و در صورت درمان نشدن، سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شوند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: بسیاری از زنان در طول بارداری دچار بی اختیاری فشاری، می‌شوند. در این نوع بی‌اختیاری، هنگام سرفه، خنده، عطسه و بلند کردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه خارج می‌شود. این عارضه در سه ماهه سوم شایع‌تر است. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از پر شدن بیش از حد مثانه به دستشویی بروند.

دکتر وحیدی در ادامه افزود: انجام ورزش‌های "کِگِل" که سبب تقویت عضلات کف لگن می‌شود نیز می‌تواند به کاهش بی اختیاری فشاری کمک کند. بهتر است خانم ها ورزش‌های کگل را در اوایل بارداری آغاز کنند و تا بعد از زایمان ادامه دهند، اگر غیر از زمان بارداری نیز این ورزش‌ها را انجام دهند بسیار مفید است، ولی باید قبل از شروع ورزش مثانه را کاملا تخلیه کنند.

وی با بیان اینکه تکرر ادرار به تنهایی از عوارض طبیعی بارداری است، یادآور شد: تکرر ادرار به فاصله کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود. چند روز اول بعد از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می‌شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است که در طول بارداری در بدن جمع شده است. ولی بعد از چند روز وضعیت به حالت زمان قبل از حاملگی برمی‌گردد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را افزایش می دهد، گفت: مقادیر زیاد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشاده تر شدن حالب می‌شود. رحم درحال رشد می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آن‌ها با اختلال مواجه کرده و سرعت آن را کند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نیست. نتیجه نهایی این اختلالات این است که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می‌کشد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از عفونت ادراری باید روزانه و به طور متناوب مقدار زیادی آب نوشید و از میوه‌ها وسبزیجات تازه استفاده کرد. سعی شود هنگام دفع ادرار، هر نوبت مثانه کاملا خالی شود، پس از اجابت مزاج نیز موضع را از جلو به عقب تمیز کنید تا از ورود باکتری‌های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود، لباس‌های زیر از نوع نخی انتخاب شود و در صورت استفاده از جوراب شلواری‌، از نوعی باشد که قسمت بالای آن نخی است، از پوشیدن شلوارهای تنگ هم خودداری شود.

دکتر وحیدی در پایان تصریح کرد: از مصرف فرآورده های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری یا پودر) و صابون‌های قوی جدا پرهیز شود، زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریک می‌کند و محیط کشت مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می کند، زنان باردار باید به محض مشاهده هرگونه علایم ادراری غیرطبیعی سریعا باید به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha